ויטמין ליום ומניעת שבץ

(0)
לדרג

ויטמינים כמו B6, ו B12 וויטמין C הם בעלי השפעה מונעת על פיתוח עורקים חסומים

מאת: ויטמינים כמו B6, ו B12 וויטמין C הם בעלי השפעה מונעת על פיתוח עורקים חסומים

מניעת שבץ "כל כך פשוטה" אומר ג'ימס טול, ראש המחקר על שבץ בבית הספר לרפואה באוניברסיטת ווייק פורסט. ויטמינים כמו B6 ו B12, וויטמין C הם בעלי השפעה מונעת על פיתוח עורקים חסומים אצל אנשים בקבוצות סיכון. טול, נשיא הפדרציה העולמית לנוירולוגיה, מיישם נסיון קליני בינלאומי לבחינת ההנחה הזו.

ניסוי הכנסת ויטמינים למניעת שבץ כולל 57 מוסדות בארה"ב, קנדה וסקוטלנד. מאז 1997 בדקו והכניסו למחקר קרוב ל 3200 משתתפים. כל המשתתפים עברו לאחרונה התקף, ונמצאו אצלם רמות גבוהות של הומוציסטין ברמת הדם.
טול מדגיש שרמות גבוהות של הומוציסטין, תוצר של שבירת חומצת המתיונין, ולא הכולסטרול כפי שחשבו בעבר, הן הגורם האמיתי לשבץ.
"כיום נהוג לחשוב, אך לא בהכרח להסכים, שכולסטרול מוגבר אינו המפתח, אלא למשהו אחר יש נטייה למצב. יש כאלה שמאמינים כי ההומוציסטין מביא לרעילות הכולסטרול", אמר טול.
הכולסטרול כשלעצמו פסיבי, אבל כשהוא נמצא במקומות בהם קיים החומר הפעיל, הומוציסטין, הדופן נשחקת, האנדותליום חסר, והכולסטרול נצבר.
אם נזהה אוכלוסיות סיכון, פעילות המניעה על ידי ויטמינים עשויה להגן על האנשים הללו משבץ עוד לפני שהכולסטרול מגיע לרמות מסוכנות.
מספר קבוצות גזעיות עשויות להיות רגישות יותר, אומר טול. "יש גנטיקה של הומוציסטין, כמו גנטיקה של סוכרת". הוא מציין שמספר אנשים ממוצא קלטי נושאים פגם גנטי בחילוף החומרים של ההומוציסטין, ונוטים לצבור רמות גבוהות של חומצות אמינו בגיל העמידה.
אם הרמות גבוהות בדם, ההומוציסטין הופך לרעיל לדופן העורק. כאשר זה המצב, כלי הדם הופכים לחולים, מה שעלול להביא לשבץ ומחלות עורקים אחרות.
הנסיינים בניסוי מקבלים רמות גבוהות או נמוכות של ויטמין B12, B6 וויטמין C, שלושה ויטמינים חיוניים לחילוף חומרים של הומוציסטין. רמת ההומוציסטין בדם נמדדת, ומשתני הבריאות נבדקים בקפדנות. טול ועמיתיו מעוניינים לבדוק אם הקבוצה שמקבלת מינון ויטמינים גבוה תהיה בריאה יותר מהקבוצה שקיבלה מינון נמוך.
גורם מסבך נעוץ בעובדה שמאז 1998 כל דגני הבוקר בארה"ב מכילים תוספת ויטמין C. ויטמין C נועד להבטיח שאמהות נותנות מספיק ויטמינים לילדים. "אישית, אני חושב שזה מסוכן" אומר טול. "עוד לא הוכח שאין לכך השפעות לוואי".
מידה מסויימת של ויטמין C הכרחית, אבל עודף ויטמין C עשוי להיות בעייתי משום שהוא מביא לירידה ברמת ה B12. עודף ויטמין C מתחרה בוויטמין B בתהליך חילוף החומרים בהומוציסטין, ועשוי להעלות את רמות ההומוציסטין בדם. יתר על כן, ויטמין C יכול להסתיר את ההשפעות של חוסר בויטמין B12, ולהביא בסופו של דבר לגילוי מאוחר, ולנזק נוירולוגי אפשרי.
"יש לנו חוסר התאמה: מה שטוב לצעירים יכול להיות רע למבוגרים" אומר טול, ומוסיף שזוהי אפשרות, אך לא הסתברות.
שני שלישים מהנסיון הושלמו. בעוד הציבור יאלץ לחכות לתוצאות הסופיות, טול בטוח כי ניתן למנוע ולטפל בשבץ.




יש להירשם ללא תשלום

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום