מניעת עששת ומחלות חניכיים

(0)
לדרג

בדיקה והסרת אבנית מדי חצי שנה וצחצוח קפדני בעזרת מברשת מתאימה חיוניים לשמירת בריאות הפה. שימוש במברשות ממונעות מתקדמות ישיג את התוצאה הרצויה

מאת: ד"ר חגי סלוצקי

מחלת העששת ומחלות החניכיים הן בבסיסן מחלות חיידקיות. גורמים שונים מסייעים לחיידקים, וגורמים אחרים מעכבים אותם. הכלי הראשון במניעת המחלה, תהא זו עששת או מחלת חניכיים, הוא סילוק הרובד הדנטלי שרובו מכיל חיידקים, שאריות מזון ותוצרי חיידקים. רובד זה מתחיל להצטבר תוך כ-20 עד 30 דקות לאחר צחצוח וסילוק מלא של כל משקע מעל השן.

צחצוח והסרה מכנית של הרובד לאחר כל ארוחה או לפחות פעמיים ביום באופן יסודי, הוא היסוד לבריאות הפה. שימוש בעזרים נוספים למברשת השיניים כגון קיסמים, חוט דנטלי מיוחד ומברשות מיוחדות חיוני להסרה של הרובד הדנטלי במקומות שקשים לגישה; למרבה הצער, במברשת רגילה לא מושגת הסרה מלאה של הרובד הדנטלי.

שימוש במברשות ממונעות מתקדמות ובטכנולוגיות חדשות יאפשר לכל המשתמשים להשיג את התוצאה הרצויה בקלות יתרה. אמצעי המחשה לזיהוי הרובד הדנטלי, הניתנים לרכישה במרפאות השיניים או בבתי המרקחת השונים, יכולים לסמן היכן חטאנו בצחצוח ולא הצלחנו להסיר את הרובד, ובכך לשמש כלי ללימוד עצמי ושיפור הצחצוח ולהשגת שיפור ברמת גהות הפה.

מניעת עששת
מניעת עששת

הכוח לא קובע

הכוח כמובן לא קובע - צחצוח חזק יותר לא יסיר יותר רובד דנטלי. הטכניקה הנכונה היא שימוש במברשת רכה עם סיבים מעוגלים בקצוות בגודל ראש מתאים, באחיזה נוחה.

החיידקים השונים הגורמים למחלת העששת ניזונים מהסוכרים במזון ומתרבים בזכות סוכרים אלו. הסוכרים יוצרים חומר חוץ תאי שמאפשר להם אחיזה הדוקה יותר בשן. במהלך פירוק הסוכרים יוצרים החיידקים חומצה שגורמת להמסת השן ולריקבונה. מזון המכיל סוכרים ישמש את החיידקים למטרותיהם ויפגע במשנן. מזון דביק המכיל סוכרים גרוע אף יותר, וישמש טוב יותר ולפרק זמן ארוך יותר את החיידקים. מזון חומצי המכיל סוכרים גם הוא גרוע, משום שהוא מקל על המסת השן על ידי החיידקים.

הפיתה המרוחה בשוקולד או בריבה, האהובה כל כך על ילדינו לארוחת עשר, עלולה לפגוע בשיניהם. עדיפים החומוס או הגבינה הלבנה שאינם מכילים סוכרים ואינם כה דביקים.

שימוש במשחת שיניים המכילה פלואוריד חשוב ביותר. הפלואוריד הוא מינרל טבעי המקשה על המסת השן על ידי החיידקים, פוגע בחיידקים עצמם ויכול לפעול במידה מסוימת להחזרת המינרלים לתוך רקמות השן. לעיתים, במקרים חמורים, ימליץ רופא השיניים על שימוש גם במשחות שיניים המכילות זרחן וסידן, ממרכיבי הרקמה המסוידת בשן. זאת בנוסף למשחות המכילות פלואוריד, כדי להגביר את התהליך של החזרת המינרלים לשן שהחיידקים החלו בתהליך המסתה.

כאשר הצחצוח אינו מושלם, ומי מאתנו מושלם, מתחיל הרובד החיידקי להסתייד ונוצרת אבן השן. אבן זו נוצרת בעיקר מול פתחי בלוטות רוק, אך גם בכל מקום שהרובד הדנטלי לא הוסר כמה ימים או שבועות. אבן השן מכילה חלקי חיידקים ותוצריהם. מלבד היותה כר נוח להתיישבות חיידקים נוספים, גורמת האבנית לדלקת ברקמות בחניכיים הסמוכות לאזורי היווצרותה.

הסימן הראשון לדלקת החניכיים הוא הדימום במגע עם החניכיים המודלקים. מספיק צחצוח קל או נגיסה בתפוח כדי שסימני הדימום יופיעו. זהו סימן מובהק לכך שגהות הפה אינה מספיקה וצריך להגביר את הצחצוח.

הסרת אבן השן לא תושג על ידי צחצוח שגרתי, גם במברשות הממונעות, אלא נדרש טיפול של שיננית או רופא שיניים כדי להסיר את אבן השן.

במטופלים מן השורה נדרש טיפול להסרת אבנית ומשקעים כל 6 חודשים. ביחידי סגולה ורבי המזל יידרש טיפול זה אחת לשנה, ואילו הרגישים במיוחד, שאצלם קצב יצירת האבנית מוגבר, יידרשו לטיפול כל 3 חודשים.

רופא השיניים צריך לבדוק את חלל הפה והמשנן כל 6 חודשים בחלק מהמטופלים וכל שנה לפחות באחרים. רופא השיניים יידרש גם לצילומי רנטגן כדי לקבל תמונה טובה יותר על המתרחש בין השיניים ובאזורי התמיכה הגרמית במשנן.

כל מחלה סיסטמית שפוגעת בכל מקום בגוף יכולה לבוא לידי ביטוי בחלל הפה והמשנן, ולכן חשוב להצהיר בפני רופא השיניים על כל מחלה או תרופה שאנו מודעים לה, כמו גם לעדכן את הרופא בשינוי במצב הבריאות הכללית. כך לדוגמה, לחולי הסוכרת, במיוחד אם אינה מאוזנת, יש נטייה גבוהה ביותר לפתח מחלות חניכיים אגרסיביות שיגרמו חיש מהר לאובדן שיניים עקב הפגיעה באחיזתן בעצם הלסת.

טיפים להתנהגות נכונה:

- היבדק על ידי רופא אחת לשנה או חצי שנה בהתאם להמלצתו.

- קבל טיפול להסרת אבנית לפחות אחת לחצי שנה ועמוד על כך שתקבל הדרכה בצחצוח נכון.

- צחצח שיניים בעזרת המברשת המומלצת עבורך לפחות פעמיים ביום תוך שימוש באביזרים נוספים שהותאמו עבורך ותוך שימוש במשחת שיניים המכילה פלואוריד.

- החלף את המברשת כאשר הסיבים מתחילים להיפתח ונראים בלויים. ניתן להיעזר ברופא השיניים או בשיננית לבדיקת הצורך בהחלפת המברשת.

- עדכן את רופא השיניים בכל מחלה נוספת ממנה אתה סובל.

- אחת לתקופה ובהתאם להמלצת הרופא בצע צילומי אבחנה רנטגניים.

- השתדל להימנע ממזונות מתוקים, המכילים סוכרים רבים, דביקים וחומציים.

- אל תתבייש לדווח ולבדוק כל תופעה חריגה במשנן או בחלל הפה שמירה על משנן בריא היא חלק מבריאות הגוף כולו. לזיהום בחניכיים ובמשנן יכולות להיות השפעות הרות אסון גם באזורים אחרים של הגוף.

ד"ר חגי סלוצקי הוא סגן רופא ראשי רשת מרפאות כללית סמייל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת שיניים
הפורום לילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום