"משרד הבריאות מסכן את הקופות"

(0)
לדרג

מנכ"ל הכללית, אלי דפס, מבקר את משרד הבריאות על שהורה לקופות לייעד עודפי תקציב להפחתת מחירי תרופות. בנושא המו"מ אומר דפס כי יתעקש על שעון נוכחות

מאת: מערכת zap doctors

אלי דפס, מנכ"ל קופת חולים כללית, התייחס היום (ג') למאבק הרופאים במהלך מסיבת עיתונאים של הכללית. לדבריו, המאבק לא נסוב על שכר, אלא על תיקון עוולות במערכת הרפואה הציבורית שלא טופלו מזה שנים. דפס אומר כי "התנהלות המו"מ בקונסטלציה הנוכחית, לפיה הנושאים והנותנים הם יותר יועצים ועורכי דין מאשר מקבלי החלטות מובילה למבוי סתום". הוא ציין שמתוך 45 אנשים שנוכחים במו"מ רק חמישה אנשים רלוונטיים - הממונה על השכר, נציגות משרד האוצר, הסתדרות הרופאים, משרד הבריאות והכללית.

דפס התייחס לשלוש הסוגיות שמצויות בלב המחלוקת במו"מ. הסוגיה הראשונה - המתמחים ועומס העבודה. מה שעומד כעת על הפרק הוא קיצור משך התורנות מ-26 שעות והפחתת מספר התורניות. דפס מציע נוסחה, לפיה "מתמחה לא יבצע יותר משמונה תורניות חודשיות, ועל כל תורנות נוספת תוטל סנקציה שלילית. סנקציה זו תהפוך כל תורנות נוספת ללא כדאית מבחינה כלכלית, וכל מנהל בית חולים יחשוב מספר פעמים האם כדאי לו להורות למתמחה לבצע תורנות נוספת". לדברי דפס, ניתן ליישם את ההצעה בתוך 3-4 שנים, כאשר יהיו מספיק מתמחים שימלאו את התקנים. גם קיצור משך התורנות תלוי במספר התקנים.

סוגיה שנייה מתייחסת לשעון הנוכחות. הכללית נמצאת באותו צד של המתרס עם המעסיקים, ודעתה דומה לזו של משרד הבריאות לפיה יש להנהיג שעון נוכחות. לדברי דפס, "יש רופאים הרואים בשעון נוכחות פגיעה בכבודם, אולם עמדתי היא שתחילה על הרופא לבצע את השעות להם הוא מחויב, ולאחר מכן הוא חופשי לעבוד בייעוץ, מרפאות פרטיות וכו'". הבעיה היא שכעת קשה לעקור נוהג שהשתרש מזה שנים רבות מציין דפס - "30 עד 40 אחוזים מהרופאים עוזבים את מקום העבודה, לפני הזמן למרפאות פרטיות. מנהלי המחלקות ובתי החולים עוצמים עין נוכח התופעה".

דפס מדגיש כי החולים זכאים לראות רופאים מומחים בבתי החולים עד השעה 16:00, בשונה מהמצב הקיים כיום. לדבריו: "ניתן להגיע להבנות בעניין שעון הנוכחות מאחר שההנהגה הפורמלית של הר"י חושבת שנכון להנהיג שעון נוכחות עם תנאים מסוימים. הבעיה היא שישנם בכירים בהר"י שאינם מסכימים לשעון נוכחות".

סוגיה שלישית היא שכר הרופאים הבכירים. לפי דפס, הרופאים מרוויחים שכר נאה: "לאחרונה היו רופאים מומחים בעלי ניסיון של שנים רבות שפרסמו את תלושי המשכורת שלהם, לפיהם השכר שמשולם להם עומד על 9,700 ש"ח. אולם אני כמעסיק של אותם רופאים, מצהיר כי משכורתם של אותם רופאים מגיעה לכדי 30 אלף ש"ח ואף יותר, אם נוסיף את המרפאות הפרטיות".

"משרד הבריאות עלול למוטט את הקופות"

פרט למו"מ, דפס מתח ביקורת נוקבת על משרד הבריאות שפועל, לדבריו, בניגוד עניינים ומסכן את יציבות קופות החולים. זאת, בשל נקיטת מהלכים חד צדדים ורפורמות שאינן מתואמות עם הקופות ואינן מתוקצבות. ביקורת זו מתייחסת להוראת משרד הבריאות לקופות החולים לייעד עודפי תקציב מסל התרופות להפחתת מחירי תרופות לחולים כרוניים. לדברי דפס, משרד הבריאות הפך למשרד פופוליסטי, שדואג רק לעצמו ולבתי החולים הממשלתיים - התנהלות שלא היתה לדעתו מעולם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום