הכללית מציגה: מידע חדשני לחולה

(0)
לדרג

החל מחודש יולי תיידע הכללית את לקוחותיה על זכויותיהם הרפואיות והסוציאליות, באמצעות ערכות מידע וייעוץ. לחולי סרטן יוצע מתנדב שיסייע מול הבירוקרטיה

מאת: מערכת zap doctors

שירות חדש של קופת החולים הכללית נוטע תקווה כי אולי הגיע הקץ לבירוקרטיה ולחוסר השקיפות במערכת הבריאות. במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום (ג') במשרדי ההנהלה של קופת חולים כללית הציג אלי דפס, מנכ"ל הכללית, שירות חדש: "כללית לידיעתך", שנועד להעמיד בפני הלקוחות מידע מלא, בזמן אמת, על זכויותיהם הרפואיות והסוציאליות. זאת, באמצעות פנייה יזומה של עובדים סוציאליים, מתנדבים ממקצועות הבריאות, ערכות מידע ייעודיות ודיוור ללקוחות. המטרה היא לעודד את הפציינטים לממש את הזכויות המגיעות להם על פי חוק.

אלי דפס, מנכ"ל כללית: "יש לכללית עניין רב שלקוחותיה ישתמשו יותר בשירותים שלה. ההיגיון מאחורי המהלך הוא פשוט - כדאי להשקיע היום במניעה ובאבחון של מחלות, על מנת שמחר נשקיע פחות בתחלואה ותמותה".

דפס מסביר כי הכללית דומה לכל חברת ביטוח, בה הפוליסות כתובות באופן מעורפל, מטושטש ועם הרבה אותיות קטנות. מאחר שקשה לפשט פוליסת ביטוח, הפיתרון הוא להנגיש את המידע ללקוח ולהפוך אותו לברור יותר.

"אני מודע לכך שהשינוי שאנו מבצעים מהווה סיכון כלכלי, שכן בסופו של יום הוא צפוי להגדיל את היקף השימושים של המבוטחים בשירותי הקופה", מציין דפס. "הערכות הן כי היקף השימושים בשנה הקרובה צפוי לגדול ב-100 מיליון שקל. אולם מבחינתנו זה המדד להצלחת המהלך, ואנו נדע להתמודד עם העלויות הכלכליות".

דפס מסביר את הסיבה לייזום המהלך: המידע שיש בידי הלקוח היום, הוא חלקי, מפוזר, ואינו מוגש לו באופן ידידותי. הכללית, לדבריו, תפעל באופן מקיף, תוך השקעה כספית גדולה, על מנת לנתח את צרכי הלקוח וליזום פניה אליו כדי שימצה את זכויותיו. "בימים אלה אנו מדריכים אלפי עובדים בכללית ומכשירים אותם לצורך כך", מדגיש דפס. "מטרתנו להבטיח כי הלקוחות יממשו את מלוא זכויותיהם, דבר שישפר את שביעות רצונם וגם את בריאותם. איננו חוששים מהעלות הכלכלית הנובעת מהגדלת שימושים אלה".

בשנה הראשונה תשקיע הכללית, במהלך שיושק ביולי, 10 מיליון שקל בגיוס כ"א יעודי, שדרוג מערכות מחשוב, הצבת עמדות מידע במרפאות ובתי החולים ובניית אתר אינטרנט יעודי.

מי צפוי להנות מהמהלך?

האוכלוסיות שיקבלו את השירות בחלק א' של המהלך הן אלה שצורכות הכי הרבה שירותים רפואיים, ומטבע הדברים זקוקות להכוונה ומידע שיקל עליהם את ההתנהלות מול המערכת. המדובר בחולים אונקולוגיים - ילדים ומבוגרים. בכללית מאובחנים מדי שנה כ-15 אלף איש במחלה אונקולוגית. מרגע קבלת הבשורה על מצבם הרפואי, כל מטופל יקבל ערכה אישית אשר תלווה אותו בדרכו הטיפולית מול המוסדות השונים. הערכה כוללת מידע על קבלת טופס 17 למימון ממושך לשנה בבית החולים בו הוא יבחר הפציינט לקבל את הטיפול, חוברת זכויות ומידע על המחלה. כמו כן, יוצע לחולה תיאום פגישה אישית במהלכה אחות תציג לו את כלל זכויותיו במסגרת מערכת הבריאות ומוסדות המדינה האחרים. בנוסף, הכללית תעמיד לרשות המטופלים מתנדב אישי שיסייע בנבכי אדמיניסטרציה ויהווה אוזן קשבת בעת הצורך.

אוכלוסייה נוספת היא משפחות הנזקקות לשירותי התפתחות הילד; מדי שנה מופנים כ-35,000 לטיפולים בהתפתחות הילד. ברגע שבמערכות המחשוב של הכללית יופיע כי הילד/ה הופנה על ידי רופא הילדים לשירות, המשפחה תקבל בדיוור ישיר לכתובת הבית ערכת מידע הכוללת: מפת דרכים טיפולית שתבהיר להורים את השלבים הצפויים בטיפולי התפתחות הילד; הסבר מפורט על זמני קבלת שירות המפורטים בחוק ואפשרויות פנייה עצמאיות והחזר כספי בהתאם; פירוט כל הזכויות בסל הבסיסי ובמסגרת כללית מושלם.

אוכלוסיות נוספות הן חולים לאחר ניתוח לב, ילדים המאושפזים בבתי חולים, ילדים בגיל 6 - אשר יקבלו מכתב המפרט את זכויותיהם לבדיקת ראייה, בדיקת שיניים, בדיקת BMI ועוד.

בשלב ב', שיחל בראשית 2012, יורחב השירות לחולים לאחר צנתור לב, משפחות לאחר לידת פג ומשפחות עם ילדים החולים במחלה כרונית.

מהלך זה מצטרף לפעולות נוספות של הכללית. האחת היא צמצום הפערים בצריכת שירותי בריאות בין מרכז לפריפריה. לדברי דפס, הפערים צומצמו ב-73% הודות לתוכנית, שמטרתה העלאת המודעות לאבחון מוקדם וצריכת שירותים רפואיים, בקרב לקוחות שהוגדו לקוחות במרפאות סיכון. הושקעו בתוכנית 80 מיליון שקל ב-400 אלף לקוחות במרפאות סיכון כגון רהט, קרית עקרון, שכונת שפירא בת"א ועוד. היענות המבוטחים לביצוע בדיקות אבחון כמו ממוגרפיה, בדיקת דם סמוי בצואה ועוד הובילה לצמצום הפערים מול המרכז. הישג נוסף הוא כי בשנת 2011 הצטרפו יותר מבוטחים לקופה מאשר עזבו אותה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום