סוף עידן הזרקות אינסולין?

(0)
לדרג

תאי לבלב של חזיר מייצרים אינסולין אצל הבבון

מאת: תאי לבלב של חזיר מייצרים אינסולין אצל הבבון

הסיכויים להפסיק את הזרקת האינסולין היומיות לחולי סוכרת הופכים לקרובים מתמיד לאחר השתלה מוצלחת של תאי חזיר בבבון.
חוקרים מארצות הברית לקחו תאי לבלב מייצרי אינסולין שצופו בזהירות, והזריקו אותם לחיה חולת סוכרת, שלא נזקקה לאינסולין במשך שנה.
פעילי סוכרת מאנגליה אומרים שהצלחת המחקר נעוצה בדרך שבה הצליחו המדענים "לצפות" את התאים, כך שהגוף לא תוקף את החומר המושתל.
הטיפול יכול להתאים לאנשים הסובלים מסוכרת סוג 1, ואף לסוכרת 2 (שמתחילה בגיל המבוגר). אבל מרבית הסובלים מסכרת 2 לא יתאימו משום שגופם מייצר אינסולין, אך לא מסוגל לעבד אותו.
מדענים מהמרכז הרפואי באוניברסיטת דיוק בצפון קרוליינה בניהולו של עימנואל אופרה, פרופסור לניתוח מחקרי וביולוגיה של התא, ערכו את המחקר.
הוא אומר: אנו צופים שנוכל להשתיל את התאים המבודדים בחלל הבטן של בני אדם על ידי שימוש בלפרוסקופיה או בשיטות לא חודרניות, כפי שנהוג כבר היום.
בשלב זה אנחנו לא יודעים באיזו תכיפות חולי סוכרת יזדקקו לטיפול, אבל הנתונים על הבבון עד כה מאוד מבטיחים.

הציפוי
החוקרים ציפו תאים מתוך הלבלב, שנקראים איי לנגרהנס ומייצרים ומבודדים את ההורמון אינסולין.

התאים לא עובדים כראוי אצל הסובלים מסוכרת 1, ולכן הם לא יכולים לייצר אינסולין. אם לא יזריקו אינסולין הם עלולים ללקות בעיוורון, מחלת כליות ואפילו למות.

תאי החזיר בודדו מהלבלב והושרו בתמיסת אלג'ינט כדי שרקמה חדירה למחצה תיוצר סביבם, רקמה זו מונעת מתאי מערכת החיסון להגיע אל התאים המושתלים.
לבלב של חזירים נלקח לניסוי משום שהוא מאוד דומה לזה של בני האדם.
כדי ליצור סוכרת אצל הבבון, 90% מהלבלב שלו הוסר, והשארית שהושארה כדי שהחיה תוכל להמשיך ולעכל מזון, קיבלה טיפול כימי שחיסל את התאים.
החוקרים יכלו לאשש את הצלחת ההשתלה משום שחלבון שנוצר בעת הפקת האינסולין נמצא בדם של הבבון.

מהפיכה
החוקרים אומרים שהם עדין לא יודעים כמה לבלבי חזיר יצטרכו כדי לטפל בבן אדם, אבל אומרים ש 90 מליון חזירים משמשים בתעשיית המזון בארצות הברית מידי שנה, כך שיש יותר ממספיק על מנת לטפל בחולי סוכרת במדינה.
חמישה בבונים נוספים מקבלים כעת טיפול דומה.
התאים פועלים משום שיש להם נקבוביות מספיק גדולות המאפשרות לגלוקוז להיכנס ולאינסולין לצאת, אבל הן קטנות מספיק כדי למנוע מתאי המערכת החיסונית להיכנס לתא ולתקוף אותו. החוקרים אומרים שניתן למקם את התאים בכל מקום בגוף שבו יהיו במגע עם הדם או נוזלי הגוף האחרים.
אם המחקר יצא מוצלח, בטווח הארוך הוא עשוי לחולל מהפיכה בחיי אנשים שכיום נאלצים לקחת אינסולין כל יום רק כדי להישאר בחיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום