"איסוף הדם הטבורי - סביב כסף"

(0)
לדרג

יו"ר ועדת עבודה רווחה ובריאות, ח"כ חיים כץ, אמר את הדברים בדיון על בנק דם טבורי פרטי. מנכ"ל משרד הבריאות: "מוכרים לציבור אשליות בענייני הריון ולידה"

מאת: מערכת zap doctors

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת דנה היום (ב') באישור תקנות בנקי דם טבורים פרטיים.

בתחילת החודש אישרה הוועדה תקנות דם טבורי ציבורי, המסדירות את ההכשרה, הביצוע, הפיקוח והמחקר של איסוף דם טבורי ותרומתו בבתי חולים ציבוריים. הדם שייאסף במסגרת בנק זה יהווה תרומה לשימוש הציבור ולא ישמש את היולדת ומשפחתה באופן פרטי.

בישראל שמורות כיום 8,000 מנות של דם טבורי בבנקים ציבוריים, וכ-40 אלף מנות של דם טבורי בבנקים פרטיים.

בפתח הדיון הציג יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, בפני הוועדה פרסומים לפיהם הקפאת דם טבורי לשימוש עבור הילד ממנו נלקח הדם אינה מוכחת מחקרית די הצורך, וכי בישראל לא נעשה מעולם שימוש בהשתלה עצמית של דם טבורי. בנוסף, על פי הפרסומים, במדינות שונות באירופה נאסרה פעילותם של בנקים פרטיים ובארצות הברית נפתחה חקירה בנושא.

כאמור, דם טבורי הוא דם המופק מחבל הטבור של היילוד ומן השליה. דם זה מהווה מקור לתאי גזע, אשר יכולים לשמש לטיפול במגוון מחלות.

"על פניו נראה כאילו כל עניין איסוף הדם הטבורי סובב סביב הכסף והקלות שבה ניתן לשכנע יולדת ברגעי חולשה", אמר ח"כ כץ בדיון. "נדמה לכאורה שלא מצילים כאן נפשות, אלא דולרים. לא תהיה הפקרות בנושא. ייתכן שיש צורך להגביל את אפשרויות האיסוף ואולי אף את המחיר".

ח"כ ד"ר רחל אדטו הוסיפה: "זכותו של אדם לעשות בכספו מה שהוא רוצה, אבל חובתנו לומר לאותו אדם שיש סיכוי סביר שהדם הטבורי שעליו הוא משלם לא ישמש אותו מסיבות שונות. שלא ימכרו לאנשים אשליות שזה מה שיציל את הילד שלהם".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו: "קיימת תופעה צרכנית של הרבה מאוד אי דיוקים ולפעמים אף מכירת אשליות, בכל הקשור להריון ולידה. להורים לעתיד יש רגישות צרכנית יתר על המידה והם רוכשים דברים שאינם נדרשים. בהתקנת תקנות שיסדירו את פעילויותיהם של הבנקים הפרטיים נוכל לעשות איזונים, לשמור על הצרכן ולשים מעצורים היכן שצריך".

חילוקי דעות מקצועיים

ד"ר יצחק זיידס מבית החולים שיבא אמר: "משרד הבריאות מתחבט בנושא בנקי דם טבורי כבר חמש שנים לפחות. גם אם קיימים חילוקי דעות בין הרופאים, צריך שיהיה סדר במערכת באמצעות תקנות. חשיבותו של בנק דם טבורי פרטי הוא בכך שאם יש ילד שיש לו סרטן, ונולד לו אח, ניתן לשמור את הדם של התינוק עבור תרומה לאחיו החולה".

פרופ' יצחק יניב מביה"ח שניידר הגיב: "דם טבורי שנלקח מתינוק שבדיעבד יהיה חולה, לא יעזור לאותו תינוק, מכיוון שהדם כבר נגוע במחלה. יש מינימום של תאים הדרושים לצורך השתלה. כיום, המינון המקובל הוא 900 מיליון תאים. בנקים פרטיים שומרים גם מנות של 100 מיליון. כשאני מטפל בילד החולה בלוקמיה, אעדיף תרומה מתורם זר במסגרת בנק דם ציבורי מאשר תרומה עצמית של הילד או תרומה של בן משפחתו במסגרת בנק פרטי, כי הבנק הציבורי מקפיד על 900 מיליון תאים, והפרטי לא".

אמנון פלץ, מנכ"ל בנק הדם הטבורי הפרטי "טבורית", התייחס לנאמר בוועדה: "המדינה מקפיאה אלף מנות בשנה בלב, בעוד שבישראל מתקיימות 179 אלף לידות בשנה. האיסוף הפרטי הוא ביטוח, ניהול סיכונים. יש הזדמנות חד פעמית לאסוף את הדם: בלידה בלבד. משלמים 7,000 שקלים לשימור של 20 שנה. זה הרבה פחות מביטוח לרכב. כבר הוכח אצל 120 ילדים ברחבי העולם שניתן להשתיל להם בחזרה את דמם".

ח"כ כץ סיכם את הדיון: "אפגש עם מנכ"ל משרד הבריאות בנושא, לפני שנמשיך לדון בתקנות. אינני סבור שעל המנכ"ל להוסיף ולדון עם מנהלי חברות פרטיות בנושא, אלא עם רופאים מומחים, על פי צרכים רפואיים ולא עסקיים".

בואו לדבר על זה בפורום דם טבורי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום