ניתוח הפנים שחוברו להם יחדיו

(0)
לדרג

בניתוח נדיר ומורכב, הסירו כירורגים ברמב"ם גידול ממאיר שחלש על חצי מפניו של החולה, ובמקביל שחזרו את פניו בעזרת שרירי בטנו. הניתוח הצליח והחולה שוחרר לביתו

מאת: מערכת zap doctors

ניתוח שכלל כריתה של חלקים נרחבים מהפנים ושחזורם המיידי באמצעות שרירי הבטן, בוצע לאחרונה ברמב"ם, בשיתוף מומחים מהמחלקה לכירורגיה פה ולסתות, נוירוכירורגיה וכירורגיה פלסטית.

הניתוח בוצע בחולה בן 79, מאזור הצפון שסבל מגידול ממאיר ומתמשך באזור הלסת העליונה וארובת העין. הגידול שהתפתח לאורך זמן, חלש על כמעט חצי מפניו של החולה, כשהוא מאיים על חייו. מכיוון שהחולה לא הגיב לטיפול בהקרנות וכימותרפיה, נותר הפתרון הניתוחי כפתרון יחיד להצלת חייו: "הגידול הגיע עד קרומי המוח", אומר פרופ' מיכה פלד, מנהל המחלקה לכירורגיה פה ולסתות, ואחד המנתחים. "אמנם מדובר בגידול שאינו שולח גרורות, אבל הגידול העמיד את החולה בסכנת חיים רק מעצם קיומו. היה ברור לנו כי זה הפתרון היחיד ורק כירורגיה רדיקאלית יכלה להציל אותו".

ביצוע ניתוח כה מורכב, המערב כריתת חלקים נרחבים של הפנים וכניסה אל עומק הגלגלת, הוא לא החלטה פשוטה. ביצוע ניתוח כזה תלוי בשילוב מיומנויות המנתחים המתמחים בכריתה של האזורים הנגועים, בהגנה על המוח ובביצוע השחזור. לדברי פרופ' פלד, "בלי נוירוכירורג אין אפשרות להגן על המוח, ללא כירורג פה ולסת לא היתה יכולה להתבצע כריתה מוצלחת של הגידולים ובלי הכירורג הפלסטי לא היה ניתן לכסות את האזור החשוף ולסיים את הניתוח. כל מיומנות בהרכב הזה חשובה להצלת חייו של החולה".

צוות כריתה וצוות שחזור

במשך שמונה שעות עמלו הרופאים בחדר הניתוח, כשהם מתחלקים בין שתי משימות: הסרת הגידולים, תוך הגנה על המוח, ושחזור הפנים. לאחר שפרופ' מנשה זערור, מנהל המחלקה הנוירוכירורגית, פתח את גולגולת החולה, תוך הגנה על המוח, ביצעו פרופ' פלד וד"ר עימאד אבו אל נעג', רופא בכיר במחלקה, כריתה של כמעט חצי מפניו של החולה, כשהם מגיעים לעומק הגלגלת בכדי לנקות את כל האזור הנגוע. במקביל, ד"ר לירון אלדור וד"ר דנה אגוזי, שני רופאים בכירים במחלקה לכירורגיה פלסטית ברמב"ם, החלו במלאכת השחזור, תוך שימוש בשריר דופן הבטן והעור שמעליו. על מנת לבצע השתלת רקמות עצמית זו, נלקחו רקמות אלו יחד עם כלי הדם המזינים אותם. בתום הסרת הגידול, חוברו רקמות אלו באופן מיקרוכירורגי אל אזור הכריתה בפניו של החולה.

לדבריו של ד"ר לירון אלדור, האחראי על הניתוחים המיקרוכירורגים במחלקה לכירורגיה פלסטית ברמב"ם ואחד המנתחים, "הניתוח הסתיים בהצלחה והחולה שוחרר לביתו לפני מספר ימים. בעתיד נבצע שיפורים אסתטיים של המתלה שהושתל בפניו".

בואו לדבר על זה בפורום נוירוכירורגיה: כלי דם מוחיים - דימומים מוחיים, קברנומות, מפרצות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום