הקפאת ביציות: לא מה שחשבתם

(0)
לדרג

עובר שנולד מביצית צעירה שהוקפאה חשוף לפחות סיכונים מעובר של אשה מבוגרת שהרתה באופן טבעי. בישראל ההליך מאושר לנשים עד גיל 54

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

"הריון בגיל מבוגר עלול להיות מסוכן לאם ולעובר", אומר פרופ' שבח פרידלר, מומחה במיילדות וגניקולוגיה. "ככלל, שיעור סיבוכי ההיריון עולה ככל שעולה גיל האישה. נשים מגיל 35 ומעלה חשופות יותר לסיבוכי הריון, כגון רעלת הריון, מוות עוברי ולידה מוקדמת. מבחינה סטטיסטית, עוברים של נשים מבוגרות נוטים יותר לסבול מפגמים כרומוזומליים והתפתחותיים".

למרות זאת, בשל אורח החיים המודרני לצד התפתחות המדע והרפואה המאפשרת זאת, נשים רבות בוחרות ללדת בגיל מבוגר. העובדה שבמדינות רבות ובכללן ישראל ניתן להקפיא ביציות מאפשרת לנשים רבות ללדת בגיל מאוחר. פרופ' פרידלר: "המדע והרפואה מאפשרים להגשים חלומות ולממש פנטזיות שנראו עד לא מזמן כמדע בדיוני. העובדה שאשה בכל גיל יכולה להרות מהביצית שלה היא כמעט בלתי נתפסת. נשים רבות בוחרות להקפיא את הזמן, ובאמצעות הקפאת הביציות ללדת כשהן מתפנות לכך".

לדברי פרופ' פרידלר, "יש בעולם דיווחים על נשים שהרו בגיל ממש מאוחר מתרומת ביציות, במדינות שבהם לא היתה הגבלה בחוק לגבי גיל האישה המירבי לה ניתן להחזיר עוברים, כמו למשל בהודו או ברומניה. עובדה זו בהחלט מעוררת אי נוחות ויש הטוענים כי הדבר מנוגד לדרך הטבע. אכן כיום משמעות המונח 'טבעי' היטשטשה באופן מוחלט. קשה לקבוע ולהסכים מה נחשב למהלך טבעי. אין ספק כי הקפאת ביציות המאפשרת הריון גם בגיל מאוחר ונחשבת לנס בעיני רבים, עלולה גם לעורר שאלות מוסריות מורכבות, בייחוד כשמדובר באשה מבוגרת. ישראל הגבילה את גיל ההיריון מביצית שהוקפאה ל-54, כך שנשים מעל גיל זה לא יוכלו לעבור את התהליך בארץ. צריך לומר ולחנך שאין בכך עידוד להורות בגיל מאוחר כל כך".

הקפאת ביציות
הקפאת ביציות

מהלך בריא?

לצד השאלות האתיות והמוסריות בולטות גם השאלות הנוגעות לבריאות האם והעובר. פרופ' פרידלר מפתיע ואומר: "רבים טועים לחשוב שהסיכונים בהריון בגיל מבוגר זהים לסיכונים בהריון בגיל צעיר שבה הוקפאו הביציות. אין קשר בין הדברים. העובר שהופרה מביצית צעירה חשוף לפחות סיכונים. האם חשופה לסיכונים ככל אשה הרה בגיל מבוגר. המציאות מלמדת עד כה כי נשים בריאות שהשתמשו בביצית שהוקפאה ומצויות במעקב הריון, אינן מסכנות את בריאותן באופן קיצוני. נראה כי מערכות גופן של נשים בריאות בגיל לא נורא מבוגר עומדות במאמץ ההיריון. חשוב לזכור שהן מקבלות טיפולים הורמונאליים לתקופה קצרה יחסית ומצויות במעקב צמוד. העובר שנוצר מביצית שהוקפאה, ככל הנראה, איננו חשוף לסיכונים ומצבו זהה למצבו של עובר שנוצר מביצית בגיל זהה שלא הוקפאה".

המתנגדים להליך הקפאת הביציות והשימוש בהן לצורך הריון בגיל מאוחר טוענים כי ההליך מסוכן, מפני שהוא כרוך בטיפול הורמונלי ובהרדמה כללית. האשה ניצבת בפני כל מיני סיכונים, ורק 80% מהביציות הקפואות יבשילו אחרי הזרעה עתידית להריון.

לצד הנזק האפשרי והספק לגבי הריון בעתיד, המתנגדים להליך הנדון מציינים את העובדה שטרם נלמדה ההשפעה ארוכת הטווח של התהליך על בריאותם של הילדים שנולדו. יש הטוענים כי ילדים שנוצרו מביצית קפואה יפתחו עם השנים בעיות בריאות קשות. הנחתם היא כי במהלך הליך ההקפאה הביצית נפגמה. אחרים מבטלים טענה זו. כל שנותר לעשות כדי להכריע במחלוקת הוא להמתין בסבלנות, שהרי יש להניח שנדע את התשובות רק בעוד שנים רבות, כאשר הילדים שמקורם בביצית שהוקפאה ייהפכו למבוגרים.

בואו לדבר על זה בפורום הקפאת ביציות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום