שיעור יתר: בעיה מטרידה, אך פתירה

(0)
לדרג

עשרים אחוזים מהנשים סובלות משיעור יתר על הפנים ומתמודדות עם מצוקה נפשית, חברתית ורומנטית קשה. למזלן, יש מספר אמצעים יעילים לביטול רוע הגזירה

מאת: יפעת נחמני, כתבת doctors

שיעור יתר הוא צמיחה של שיער טרמינלי, כלומר שיער עבה בעל פיגמנט המופיע באזורים בהם הוא אינו אמור לצמוח. "כאשר מדובר בנשים", מסבירה ד"ר רוזנשפיר שמש, רופאת עור, מומחית המרכז לבריאות האשה רמת אביב וטופ איכילוב תל אביב, "מדובר בעיקר בשיער על הפנים. צמיחת שיער באזור הזקן, הפאות, הצוואר, השפם ובאזורי גוף שונים כגון מרכז החזה והבטן התחתונה. אזורים אשר נחשבים אזורי צמיחה גבריים. לא מדובר בשיער פלומתי, אלא בשיער עבה כמו זה הצומח על ראשינו".

שכיחות התופעה היא כ-20% מאוכלוסיית הנשים. הגורם הוא לרוב הורמונלי וכיוון שכך, התופעה מתחילה לאחר גיל ההתבגרות ומעצימה עם הזמן. לדברי ד"ר רוזנשפיר, "קיים גם פיזור אתני: דהיינו, אזורים בעולם בהם יש שיעור יתר, אך כזה שאינו מצביע על בעיה הורמונלית כלשהי. מצב זה נפוץ בעיקר באזור הים התיכון ובארצות אסיה, למעט המזרח הרחוק, שם דווקא הנשים חלקות למדי".

כאשר מדובר בבעיה הורמונלית, לרוב מדובר בעודף של הורמוני מין גבריים. זה שכיח מאוד במצב של שחלות פוליציסטיות ומתבטא גם במחזור לא סדיר ובפצעי בגרות. ד"ר רוזנשפיר: "יש מצבים קיצוניים של עודף הורמון מין גברי בגלל גידולים. במקרה כזה, מי שמעולם לא סבלה משיעור יתר, תחווה את התופעה בצורה מאוד קיצונית ובקצב מהיר, או אז יידרש בירור הורמונלי דחוף. במרבית המקרים שאינם גנטיים-אתניים, כלומר אינם קיימים במשפחה, רצוי לפנות אל גינקולוג או אל אנדוקרינולוג כדי לקבל הפניה לביצוע בדיקות דם על מנת לבדוק פרופיל הורמונלי".

טיפול בשיעור יתר
טיפול בשיעור יתר

ביטול רוע הגזרה

כדי לאבחן אם המצב הפיך, ראשית יש לבדוק אם מדובר במחלה הורמונלית, שכן במצב כזה טיפול בבעיה יגרום לנסיגה בשיעור יתר. לדוגמה, טיפול בגלולות מסוג דיאנה או יסמין.

לדברי ד"ר רוזנשפיר, "אם חלילה מדובר בגידול, רק הסרתו תביא לנסיגה, אך אלה מקרים נדירים. כאשר השיעור הוא אתני גנטי, יש לפעול להסרת השיער, אלא שקרוב לוודאי שהוא יצמח שנית שכן מדובר בנטייה של הגוף. בכדי להאט ולעכב את קצב צמיחת השיער, מומלץ להשתמש ב-VANIQA (וניקה)- קרם מיוחד לטיפול בשיעור יתר. "מדובר בקרם טיפולי, לא הורמונאלי, אשר אינו מסיר את השיער העודף, אלא למעשה עובד על מנגנון הצמיחה של השיער, ומעכב צמיחה מחדש", מסבירה ד"ר רוזנשפיר. "כאשר משתמשים במשחה בשילוב עם אחת השיטות להסרת שיער כגון: מריטה בשעווה, גילוח, טיפולי לייזר וכו' חלה האטה משמעותית בצמיחת השערות. הקרם מתאים בעיקר לטיפול בשיעור יתר באזור הפנים ונוח מאוד לשימוש, חסר ריח ונספג במהירות. ניתן להבחין בתוצאות הטיפול כעבור 8 שבועות והתוצאות משתפרות ככל שמתמידים בשימוש.

הקרם הינו תרופת מרשם אשר ניתן לקבל אצל רופאי העור. אינו מתאים לנשים בהריון.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום