צפויה שביתה כללית במע' הבריאות

(0)
לדרג

הר"י מחריפים את צעדיהם הארגוניים. זאת בשל התנגדותם להצעת המעסיקים לקצר את משך התורנות ל-20 שעות, במקום להפחית מספר התורניות בפריפריה ל-8

מאת: מערכת zap doctors

המו"מ בין הרופאים לאוצר והמעסיקים התפוצץ היום (ה'), זאת בעקבות אי הסכמות בנושא הגבלת מספר התורניות. בעקבות כך הר"י מודיעים על החרפת הצעדים הארגוניים, בשבוע הבא.

לפיהם, ביום ראשון (19.6) צפויים עיצומים בחדרי הניתוח ויתקיימו ניתוחים אונקולוגים ודחופים בלבד. ביום שני (20.6) - השבתה של כל מערכת הבריאות בארץ- יישבתו בתי החולים ומרפאות הקהילה של קופות החולים. ביום שלישי (21.6) עיצומים בחדרי הניתוח יתקיימו ניתוחים אונקולוגיים ודחופים בלבד. ביום רביעי (22.6) יתקיימו ניתוחים אונקולוגיים ודחופים בלבד כמו כן יושבתו מרפאות החוץ, המכונים ומחלקות אשפוז יום, כולל מרפאות החוץ הפסיכיאטריות והגריאטריות. ביום חמישי (23.) יתקיימו ניתוחים אונקולוגיים ודחופים בלבד כמו כן יושבתו מרפאות החוץ המכונים ומחלקות אשפוז יום, כולל מרפאות החוץ הפסיכיאטריות והגריאטריות.

חזרה לנקודת ההתחלה

כאמור, התערבות בית הדין לעבודה נטעה לזמן קצר תחושה שהנה בא לסכסוך גואל. אולם, ירח הדבש היה קצר מאוד והיום (ה') בצהריים התפוצצה ישיבת מו"מ בין הר"י לבין משרד האוצר והמעסיקים. נציגי הר"י יצאו זועמים מהפגישה לאחר שנציגי משרדי האוצר והבריאות הציגו בפניהם סיכום תקינה סופי לפיו המדינה תקצה 160 תקנים בפריסה ארצית. לפי הסיכום הסטת התקנים תהיה לטובת קיצור משך התורנות ל-20 שעות.

ממשרד הבריאות נמסר כיהדרך הטובה ביותר להקטין את העומס על המתמחים היא באמצעות קיצור משך התורנות ב-4 שעות ולא כפי שהוצע לצמצם את מספר התורניות ל-8 בסה"כ באזור הפריפריה. כיום משך התורנות בישראל הוא הגבוה ביותר במדינות המתפתחות, להוציא את ארה"ב ועומד על 24 שעות. צעד זה יוביל לדברי משרד הבריאות גם להקטנת כמות התורניות. ולכן זו גם ההסכמה אליה משרד הבריאות הגיע עם משרד האוצר. לפיה יוקצו עד סוף 2012 160 תקנים נוספים להעסקת מתמחים בבתיה"ח הממשלתיים ועוד למעלה מ-100 תקנים עד סוף 2013. על זאת, יוספו רופאים בכמות הנילוות לתוספת המיטות ושאיננה (לרוב), מגדילה את עומס התורנויות.

האם יהיו מספיק מתמחים לאיוש העמדות הנוספות? לפי הערכות משרד הבריאות עד 2015 צפויים להתווסף 300 מתמחים נוספים שיחשפו מקומות להתמחות.

התוכנית המוצעת על ידי משרד הבריאות היא מעבר הדרגתי לתורנות של 20 שעות מבחינת זמן ומקום. התוכנית צפויה להתחיל בסוף 2010 ובתלות בממוצע התורניות שיאפשר זאת ע"פ החלטה מקצועית משותפת למשרד הבריאות ולהר"י. עד אז, יתכן כי ממוצע התורנויות של המתמחה יפחת עוד יותר בשילוב תורנויות של רופאים מומחים. בהקשר ההדרגתיות, הכוונה היא להתחיל בשבעה בתי חולים בפריפריה ובמקצועות בהם העומס הוא הגבוה ביותר (מקצועות המיון: מיון, פנימית, כירורגיה, ילדים, נשים, אורטופדיה). פתיחת התקנים הללו בעיקר בפריפריה בשלוש השנים הקרובות תחזק בתי"ח אלו ומקצועות אלו. במסגרת התוכנית משרד הבריאות יבחן תוספת של תקני כח אדם מנהלי ממקורותיו לחלק מהמחלקות שיתחילו את התוכנית, כדי להקטין את עומס העבודה על המתמחים בעבודות לא רפואיות.

משרד הבריאות מהבהיר כי מובן שהפחתת 4 שעות שתורנות מתמחה (תוך שמירת השכר) תיכנס למסגרת עלות ההסכם, יחד עם זאת כל התקנים שהשיג משרד הבריאות הם מעבר למסגרת העלות של ההסכם.

מהר"י נמסר: "הסתבר כי אנשי משרד הבריאות והאוצר חזרו בהם מכל ההבנות שהושגו בימים האחרונים עם ההסתדרות הרפואית ובכך הפרו את האמון שנבנה בשבוע האחרון בין הצדדים". עוד נאמר כי המתווה שהוצג בפני נציגי הר"י להפחתת מספר התורניות שונה מזה שהושג בין הצדדים בשבוע האחרון ואשר הוצג גם לבית הדין לעבודה. לדבריהם 160 התקנים שהקצתה המדינה היו אמורים להינתן על פי מפתח של 2 תקנים לפריפריה ותקן אחד למרכז ולא בפריסה ארצית.

עוד נמסר מהר"י כי כך לא מנהלים מו"מ: "תכתיב מספר התקנים על ידי משרד הבריאות והאוצר, מהווה הפרה של החלטת בית הדין לפיה ידונו איתנו בנושא התקינה ובמהלך השבוע הוסכם שהמספר יקבע במשותף לאחר בחינה של הצורך בתקנים בכל בית חולים ובית חולים"

נושא קיצור מספר התורניות אקוטי לרופאים, אומרים בהר"י ומוסיפים כי אין בסיכום הזה שום בשורה לרופאים, שכן הם ימשיכו לבצע 9-10 תורניות בחודש ובשל המחסור ברופאים כל תורנות תמשך מעל 22 שעות. בנוסף תיגזל לפריפריה התקווה להקלת מצוקות הרפואה. כל זאת לטובת מימוש הרעיון של משרד הבריאות להפחתת שעות התורנות.

בתוך כך אומרים בהר"י כי התנהלות המדינה ממחישה ביתר שאת את עמדת הר"י לפיה יש צורך בעיגון תקנים בהסכם קיבוצי, אחרת התקנים לא יגיעו ליעדם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום