פינוי מוסק בישראל יעיל מבארה"ב

(0)
לדרג

כך עולה מפורום רפואה דחופה שהתקיים ברמב"ם. עיקר המפונים בישראל הם פצועים קשים בתאונות דרכים. לעומת זאת, 60% מהמפונים בארה"ב היו בדרגת פציעה נמוכה

מאת: מערכת zap doctors

הפינוי הרפואי המוסק (מלשון מסוקים) בישראל יעיל ומדויק בהרבה מזה שנהוג בארה"ב, וכתוצאה מכך גם הרבה פחות בזבזני מבחינה כלכלית. כך עולה מנתונים שהוצגו בפורום רפואה דחופה בצפון, שהתקיים אתמול (ד') בבית החולים רמב"ם, ומשך אליו עשרות עוסקים ברפואה דחופה: אנשי מד"א, צה"ל, רופאים וחובשים.

אבישי וולף, סמנכ"ל המבצעים של חברת להק תעופה שמבצעת את הטסת הפצועים בצפון הארץ, אמר כי בארה"ב יש אחוז גבוה מאוד של פינוי פצועים בעזרת מסוקים, שהשתחררו אחרי פחות מ-24 שעות מבית החולים - דבר המעיד על כך שפציעתם לא הצדיקה את הטסתם מלכתחילה והיה ניתן להסתפק באמבולנס. לשם השוואה, מנתוני הפינוי המוסק בישראל בשנת 2010 עולה כי רק 7% מאלה שהגיעו לבית החולים השתחררו תוך פחות מיממה. בישראל נעשית הערכה מקצועית יותר על ידי צוותי הרפואה ב"שטח" לגבי חומרת הפציעה של המפונה, מסביר וולף, דבר שמפחית פינוי של פצועים "קלים" באמצעות מסוק.

המדד הבינ"ל המקובל של "חומרת הפציעה" נקרא באנגלית ISS. פציעה המוגדרת קשה מקבלת את הערך המספרי 15 ומעלה בסולם ISS. בישראל, הרוב המוחלט של המפונים במסוק הם בדרגת פציעה 15 ומעלה. בארה"ב, 60% מהמפונים היו בדרגת פציעה נמוכה מ-15 ISS.

פינוי פרטי בלבד

הפינוי המוסק בישראל הוא עדיין בחיתוליו ומתבצע כיוזמה אזרחית רק בצפון הארץ. 62% מהמפונים באמצעות מסוק הם נפגעי תאונות דרכים; רק 8% מהמפונים בישראל פונו עקב מחלה שדרשה פינוי דחוף. ברמב"ם, בית החולים העיקרי בצפון שאליו מפונים פצועים, 55% מהמפונים הגיעו מהמיון לטיפול נמרץ.

בהשוואה לישראל, בארה"ב פועלים 900 מסוקים לפינוי פצועים. מדובר בעסק המגלגל 2.5 מיליארד דולר ו-400 אלף פינויים בשנה.

בתמונה: הגעת פצועים מאירוע האסון בבתי הזיקוק השנה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה דחופה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום