עישון פאסיבי גורם לדיכאון בילדים

(0)
לדרג

מחקר חדש ומקיף מדגיש את ההשפעות השליליות של חשיפת ילדים לעישון פאסיבי, ובהן הפרעות התנהגותיות, דיכאון והיפראקטיביות

מאת: מערכת zap doctors

לחשיפה פאסיבית לעישון יש השלכות בריאותיות משמעותיות, כולל סיכון לפתח מחלות לב ומחלות נשימתיות. חוקרים רבים טוענים כי תקופות הילדות וההתבגרות הן תקופות רגישות במיוחד מבחינת החשיפה לעישון פאסיבי, ומשרד הבריאות האמריקאי קבע כי אין סף חשיפה תחתון הנחשב לתקין. יש עדויות מקריות על הקשר בין חשיפה לעישון לבין התפתחות של הפרעות פסיכיאטריות שונות - אך יש מעט מאוד מידע המבוסס על מחקרים.

מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם השבוע ב-Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, היתה לבדוק את הקשר בין עישון פאסיבי בילדות לבין התפתחות הפרעות פסיכיאטריות.

שיטות

חוקרים מפלורידה, ארה"ב, ביצעו מחקר חתך רחב היקף בהשתתפות ילדים בגילאי 8-15 שנים. במהלך המחקר נמדדה רמת קוטינין (cotinine) בדם, שהוא מטבוליט של ניקוטין; ממחקרים קודמים ידועים טווחים המעידים על עישון, וטווחי ביניים המצביעים על חשיפה משנית לעישון סיגריות. לכל הילדים בוצע אבחון פסיכיאטרי לפי שאלונים מובנים, בדגש על הפרעות היפראקטיביות, הפרעות חרדה, דיכאון, והפרעות התנהגות. בנוסף, נאסף מידע דמוגרפי רב.

תוצאות

במחקר נכללו 2,901 ילדים שאינם מעשנים, מתוכם 51% בנים.

נמצא קשר מובהק בין רמת הקוטינין בדם לבין הפרעות התנהגותיות, דיכאון והיפראקטיביות. רק לגבי הפרעות חרדה לא נמצא קשר זהה.

הקשר נשאר מובהק גם לאחר ניטרול גורמים מוטים, כגון מצב סוציו-אקונומי, השכלת הורים, עישון אמהי בזמן ההריון וכו'.

מסקנה

עישון פסיבי קשור ישירות עם התפתחות הפרעות פסיכיאטריות שונות. יש קשר מובהק בין כמות החשיפה לעישון לבין חומרת התסמינים. המחקר חשוב במיוחד מכיוון שזו הפעם הראשונה שמשתמשים במדד מעבדתי אובייקטיבי כדי להראות את החשיפה לעישון, ולא מסתמכים רק על דיווחים מוטים.

חשוב כמובן להמשיך ולהבהיר להורים את ההשפעות השליליות של חשיפת הילדים לעישון.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום