בריאות השיניים בהריון: אסור ומותר

(0)
לדרג

את חושבת על הריון? כדאי שתקפצי לרופא השיניים על מנת לוודא שהכל תקין. ואם את כבר בהריון, מומלץ לדחות טיפולים לא דחופים לטרימסטר השני והשלישי

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

השמירה על בריאות שיניים והיגיינת הפה מקבלת משנה חשיבות בזמן ההריון, כשגופה של האישה עובר שינויים הורמונאליים ופיזיולוגיים רבים.

"הריון כידוע אינו מחלה, אבל זהו מצב בו גוף האישה עובר שינויים רבים מבחינה הורמונאלית, פיזית ונפשית", מסביר ד"ר גיל רפלוביץ, רופא שיניים ומנהל רפואי בענבל- מרפאות. "לכן ההמלצה הרפואית הכללית היא להתחיל את ההריון כשהגוף מאוזן מבחינה בריאותית: גורמים כגון לחץ הדם, רמת הסוכר ורמת הברזל צריכים להיות תקינים, וכך גם לגבי מצבן של השיניים. ההמלצה היא להתחיל את ההריון עם שיניים בריאות ומטופלות, ולכן כבר בשעה שמתכננים הריון מומלץ ללכת לביקור אצל רופא השיניים כדי לבדוק את תקינות השיניים והחניכיים. מומלץ לבצע לפני ההריון גם צילומי רנטגן, שמטרתם לתת תמונה כוללת על מצב השן. מרבית הרופאים נמנעים מלתת טיפול שיניים לאישה שנמצאת בטרימסטר הראשון להריון, מכיוון שבשלב קריטי זה עוברים איברי העובר התמיינות וחלוקה לאיברים. ולכן ההמלצה בקרב רופאים רבים היא לדחות טיפולים שאינם דחופים לטרימסטר השני, מלבד במקרים דחופים של מתן עזרה ראשונה.

"אמנם מחקרים שונים הצביעו על כך שטיפולים משמרים ומשקמים בזמן ההריון הם בטוחים, אך ההמלצה היא לדחות לשלב מאוחר יותר טיפולים שאינם דחופים כגון ניתוחי חניכיים ושתלים".

בריאות השיניים בהריון
בריאות השיניים בהריון

מיתוס הסידן

אחד המיתוסים הנפוצים על הריון ושיניים קובע כי שיניהן של נשים בהריון עלולות להינזק מכיוון שהתינוק משתמש בסידן לבניית עצמותיו. אין בכך אמת, והנזק לשיניים נגרם למעשה מחוסר טיפול נכון וצריכה מוגברת של פחמימות האופיינית להריון.

"בשלבים הראשונים של ההריון יש כל מיני תופעות גופניות שהופכות את השמירה על היגיינת הפה לקשה יותר, ובהן בחילות והקאות", אומר ד"ר רפלוביץ. "הקושי האובייקטיבי הזה גורם ליצירת חומציות גבוהה יותר בפה הפוגעת באמייל השן. בנוסף לכך, עקב השינויים ההורמונאליים והעלייה ברמות ההורמונים הנשיים אסטרוגן ופרוגסטרון יש אפשרות להיווצרות דלקות חניכיים ודימומים באזור. לכן חשוב לצחצח לאחר כל הקאה ולשטוף במי פה. כמו כן, מומלץ לעבור באופן קבוע טיפול להסרת אבנית וניקוי השן אצל השיננית".

זריקות הרדמה בהריון

"כשמגיעים לקבל טיפול שיניים בזמן ההריון חשוב ליידע את הרופא על המצב הבריאותי של המטופלת", אומר ד"ר רפלוביץ. "לעיתים ההריון אינו נראה לעין עד שלב מאוחר יחסית, ולכן כדי למנוע מצבים לא נעימים ופגיעה אפשרית בעובר חובה לדווח לו על ההריון. הדיווח יעזור לרופא להחליט האם לעשות צילום רנטגן, האם להשתמש בתרופות מסוימות ועוד".

עקרונית אין שום בעיה לקבל זריקת הרדמה בזמן ההריון, אבל תרופות מסוימות יכולות לעבור את השליה ואולי לגרום נזק לעובר, ולכן צריך לבחור בתרופות בטוחות לשימוש. בתקופת ההריון אין להשתמש בגז צחוק ובאנטיביוטיקה מסוימת, ולכן יש חשיבות רבה בדיווח הראשוני לרופא.

"שמירה על בריאות השיניים בזמן ההריון הינה חשובה מאוד, ולכן חשוב ללכת לבדיקות שגרתיות אצל רופא השיניים לפני ובזמן ההריון", אומר ד"ר רפלוביץ. "השמירה על היגיינת הפה וההקפדה על כללי הצחצוח יסייעו לנשים לעבור את ההריון בשלום עם שיניים בריאות וחזקות".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום