תרומת דם: כך תצילו חיים

(1)
לדרג

בעל סוג דם O נחשב לתורם אוניברסלי שכל המטופלים יכולים לקבל את הדם שלו; לעומתו, בעל סוג דם AB הוא מקבל אוניברסלי. כתבה לרגל היום העולמי לתרומות דם

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

"תרומת דם היא דרך אצילית ומרגשת בה אדם אחד נותן משלו ומציל את חייו של האחר, אומר ד"ר דרור לוין, המטו-אונקולוג, מנהל המרפאה להמטו-אונקולוגיה ילדים במרכז הרפואי סוראסקי בתל אביב. ד"ר לוין ממליץ לכל מי שבריאותו מאפשרת לו לתרום דם ולעזור להציל חיים של אחרים.

במסגרת תרומת דם נוטלים מאדם מסוים דם ומעבירים אותו באמצעות עירוי לאדם אחר בעל אותו סוג דם הזקוק לדם הזה או לתוצריו. יש כמה סוגי דם הנקבעים בהתאם לתכונות מסוימות, כפי שמסביר ד"ר לוין: אדם יכול לקבל עירוי דם אך ורק ממישהו שהדם שלו מתאים לו. ההתאמה תלויה בסוג הדם, משום שחלק מהמטופלים יכולים לקבל דם מסוגים שונים וחלקם חייבים סוג מסוים. כך, אדם בעל סוג דם O נחשב לתורם אוניברסלי שכל המטופלים יכולים לקבל את הדם שלו; ואדם בעל סוג דם AB הוא מקבל אוניברסלי, שכן הוא יכול לקבל תרומות דם מכל סוגי הדם האחרים. קבלת עירוי דם המכיל סוג דם שאינו תואם למקבל עלולה לגרום לתוצאות חמורות ואף למוות, ולכן חשוב מאוד להבחין בין סוגי הדם הקיימים".

סוג דם O הוא סוג הדם הנפוץ בעולם ושכיחותו באוכלוסייה היא 45%, סוג דם A נפוץ מעט פחות 41%, סוג דם B הוא הבא בתור מבחינת תפוצתו כ-10%, וסוג הדם AB הוא הנדיר ביותר ונמצא רק אצל 3.9% מכלל האולכוסייה.

תרומת דם
תרומת דם

כך תתרמו דם

אדם המעוניין לתרום דם יכול לעשות זאת בכמה מוקדים, בהם סניפי מד"א ברחבי הארץ, בתי חולים וניידות לתרומת דם. הפעולה כרוכה באי נוחות קטנה בעת החדרת המחט השואבת את הדם למבחנות. לכל נבדק "פוטנציאלי" עורכים סדרה של בדיקות בטרם דמו מועבר לשימוש כמו בדיקה לנוגדני איידס-HIV, דלקת כבד נגיפית (הפטיטיס מסוג B ו-C), חיידק עגבת (סיפיליס) ווירוסים נוספים. ד"ר לוין מזכיר כי כדי לתרום דם על האדם להיות בריא ועליו לעמוד בכמה קריטריונים שיצוינו בפניו לפני התרומה.

הדם הנתרם מציל חיים. לדברי ד"ר לוין, "אין כל תחליף לתרומת דם או תרומה של מוצרי דם. לא ניתן לסנתז או לייצר דם בדרך אחרת. כל מי שיכול צריך לתרום וכמה שיותר ללא כל קשר לסוג הדם שלו, מאחר שכל סוגי הדם חשובים ונחוצים וכל תרומת דם טובה, ללא קשר לסוג הדם. עם זאת, בעלי סוגי דם נדירים מתבקשים לתרום רק לפי צורך, בשל נדירות הדם שלהם.

הדם הנתרם משמש מטופלים רבים בתחומים רפואיים שונים, החל בלידה, במסגרתה היולדת מאבדת דם וזקוקה לעירוי, עבור בניתוחים פשוטים וסבוכים, במחלות דם שונות, במחלות מסוגים שונים וכלה במחלת הלוקמיה.

ד"ר לוין: "מטופלים רבים זקוקים למוצרי דם שונים, לרבות עירוי כדוריות דם דחוסות, עירוי פלזמה - נוזל הדם, עירוי טסיות ועוד מוצרי דם מיוחדים המופקים מכל תרומה. בתחום ההתמחות שלי, המטו-אונקולוגיה ילדים, מחלות דם וסרטן בילדים, אחד הטיפולים והשכיחים ביותר הוא מתן מוצרי דם למיניהם. יש ילדים עם מחלות דם הנזקקים באופן קבוע לעירויי דם מדי כמה שבועות. בזכות עירויי הדם הללו הם מצליחים להתגבר על פגם או מחלה במח העצם שלהם ולגדול ולהתפתח. לדוגמה יש במרפאתי ילדה החולה ב'טלסמיה', מחלת דם כרונית, אשר לא אובחנה בתחילה כראוי, וכאשר הגיעה למרפאתנו ומצבה אובחן היא החלה לקבל עירוי דם באופן קבוע כחלק משגרת הטיפול בה. בזכות עירויי הדם החלה הילדה להרגיש בטוב, גדלה והתפתחה ועשתה 'קפיצת גדילה' שהתבטאה בעלייה חדה בגובהה ומשקלה".

ד"ר לוין מספר גם על ילדים החולים בסרטן וזקוקים באופן מתמיד לעירויי מוצרי דם כחלק משגרת הטיפול בהם: "ללא מוצרי הדם השונים, לא ניתן היום לטפל באופן מקצועי ואחראי בכימותרפיה. לדוגמה, ילד החולה בלוקמיה או בכל סרטן אחר מקבל טיפול כימותרפי אגרסיבי, במסגרתו נפגע אנושות מח העצם. מדובר בפגיעה חולפת אמנם, אך ההתאוששות ממנה ממושכת ביותר. במהלך הזמן הקודם להתאוששות המיוחלת אין ייצור תקין של תאי דם, והילד מצוי בסכנה. מתן תאי הדם החסרים באמצעות עירוי דם מנטרל את הסכנה ומונע פגיעה בילד העלולה להיגרם עקב היעדר תפקודו של מח העצם. כך, למשל, כשמח העצם אינו מייצר מספיק טסיות דם הילד חשוף לסכנה לדימומים שחלקם עלולים להיות מסכני חיים. במקרה כאמור עירוי טסיות מונע את הסכנה. תרומת הדם ומתן עירוי דם שיפרו את היכולת להתמודד בהצלחה עם מחלת הסרטן והגדילו מאוד את אחוזי הריפוי. בעבר ילדים חולי סרטן היו נפטרים מדמם לא נשלט וכיום הודות למתן מוצרי הדם מצב זה נמנע".

דברי ד"ר לוין על חשיבותו הגדולה של הדם כחלק ממערך הטיפול בילדים חולים שופכת אור גם על חשיבותו בטיפול במבוגרים. כמו ילדים, גם מבוגרים חולים, אם במחלות ממושכות ואם במצבים נקודתיים, כגון מחלה או ניתוח, זקוקים למוצרי דם כדי לחיות; וכולנו יכולים לסייע להם ולילדים הזקוקים לדם בקלות רבה.

בואו לדבר על זה עם ד"ר דרור לוין בפורום המטואונקולוגיה - מחלות דם וסרטן בילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום