"נבחן האם הקלקר אכן מסרטן"

(0)
לדרג

ד"ר אלי שטרן, מנהל המרכז להערכות סיכונים במכון גרטנר, לא מקל ראש בהחלטת הרשויות בארה"ב לכלול את הפורמלדהיד והסטירין ברשימת החומרים החשודים כמסרטנים

מאת: מערכת zap doctors

רשויות הבריאות בארה"ב כללו בסוף השבוע האחרון את החומרים פורמלדהיד וסטירין ברשימת החומרים החשודים כמסרטנים. מדובר בשני חומרים כימיים שכיחים מאוד בתעשייה בעולם. פורמלין הקרוי גם פורמאלדהיד מופק מחמצון אדי מתנול ומשמש כחומר משמר לרקמות ביולוגיות, לטיהור אזורים הנגועים מבחינה ביולוגית וכחומר חיטוי בבתי שימוש כימיים. לדוגמה, רק בארה"ב כ-4.5 מיליון אנשים נחשפים במקומות עבודתם לחומר פורמלדהיד.

סטירין הוא החומר השני שנכלל ברשימת האמריקאית כגורם חשוד כמסרטן, והוא משמש לייצור לכלים חד פעמיים וחומרי בידוד מקלקר. באמצעות תהליך כימי לא מסובך משתמשים בסטירין להכנת פוליסטירן מוקצף, וכך יוצרים קלקר שהוא טוב לכלים חד פעמיים, לחומר בידוד ומיכלים.

לפיכך, מומחים בארצות הברית המליצו על עקרון הזהירות המונעת לכלל הציבור, לפיו יש להפחית את השימוש במוצרי קלקר חד פעמיים, כגון כוסות לשתייה מקלקר. ההמלצות מחמירות יותר לגבי נשים בהריון וילדים.

לדברי ד"ר אלי שטרן, מנהל המרכז להערכות סיכונים במכון גרטנר ויו"ר ועדת המומחים הבינמשרדית לחומרים מסרטנים, "הממשל האמריקאי אינו מיישר בדרך כלל קו עם ארגון הבריאות העולמי לגבי חומרים מסרטנים, והוא עורך רשימות משל עצמו. אין מדובר בממצאים חדשים, שכן ארגון הבריאות העולמי דיבר על חומרים אלו כחומרים מסרטנים אפשריים עוד בשנת 2002. זאת, בעקבות דיונים בוועדה הבינ"ל העליונה למחקר בסרטן, שהיא גוף משנה של ארגון הבריאות העולמי. בעקבות כך, ההמלצה היתה לכלול את החומרים הללו בקבוצה מספר שתיים כחשודים כמסרטנים אפשריים".

כאמור, יש מספר קבוצות של מסרטנים: קבוצה ראשונה, בה נכללים חומרים מסרטנים ודאיים בבני אדם (הוכחו בבני אדם). קבוצה 2a, קרוב לוודאי מסרטנים בבני אדם (הוכחה בחיות מעבדה, הוכחות מוגבלות בבני אדם). קבוצה שנייה, חומרים שיתכן שהם מסרטנים בבני אדם - ארגון הבריאות העולמי ומשרד הבריאות כללו בהם את החומרים פורמלין וסטירין וכן את הטלפונים הסלולאריים לפני כעשרה ימים. (הוכחות פחות ממספקות בחיות מעבדה). קבוצה שלישית הם חומרים שלא ברור אם הם מסרטנים בבני אדם; וקבוצה רביעית, בה כלולים חומרים שקרוב לוודאי אינם מסרטנים בבני אדם.

ד"ר שטרן מסביר כי עד לפני יומיים, סטירין ופורמלין כלל לא הופיעו ברשימות המסרטנים האמריקאיות, לאחר שנטען כי העדויות ללוקמיה וללימפומה לא ממש מספיקות ולא ניתן להסיק מהן מסקנות ברורות. אולם, לאחר שהאמריקאים בדקו את המחקרים שוב, הם החליטו לראות בחומרים אלה כחשודים כמסרטנים.

ד"ר שטרן: "יש חשש שאיסור שתייה של נוזלים מכוסות קלקר לנשים בהריון אינו נובע מהיותם חשודים כמסרטנים, אלא בשל הסיכון למומים מולדים או בעיות בלידה. אולם, חשוב לציין כי מדובר בסיכון נמוך מאוד. ההסבר הוא כי עד לפני יומיים האמריקאים סברו כי קיימים רק שאריות של סטירן בכוסות קלקר, והמעבר שלו לנוזלים בכוסות מאוד נמוך".

עם זאת, ד"ר שטרן ממליץ לא להתעלם מהאיתותים האמריקאיים ולבחון את המחקרים עליהן מבוססות ההמלצות החדשות: "גם בכוונתנו לבחון את הממצאים ביסודיות יחד עם הוועדה המקבילה של האגודה למלחמה בסרטן. אני מקווה כי בחודש הקרוב נצא עם המלצה למשרד הבריאות".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום