נגיף (וירוס) - virus

(0)
לדרג

חלקיק זיהומי שמורכב מליבה של חומצת גרעין (דנ"א או רנ"א) שסגורה בתוך קליפת חלבון. נגיפים מסוגלים לתפקד ולהתרבות רק אם הם יכולים לפלוש לתוך תא חי כדי להשתמש במערכת של התא לצורך שכפול עצמי. בדרך הם עלולים לשבש או לשנות את הדנ"א של התא הפונדקאי עצמו. גוף האדם הבריא מגיב על?ידי יצירת חלבון אנטי?נגיפי, אינטרפרון, שמונע מהזיהום להתפשט לתאים הסמוכים.

נגיפים רבים עוברים מוטציה רציפה, כך שלגוף הפונדקאי יש סיכוי קטן בלבד לפתח הגנה תמידית; אחרים עוברים בין מינים, כשהפונדקאי החדש אינו מסוגל, בדומה, לפתח הגנה נגדם. הנגיפים שגורמים לאיידס ולקדחת לאסה (שנפוצה באפריקה המערב-מרכזית) נחשבים כאלה ש"קפצו" על בני אדם מפונדקאים יונקים אחרים.

בין המחלות האחרות שנגרמות על-ידי נגיפים נכללות אבעבועות רוח, שלבקת חוגרת (הרפס), שפעת, כלבת וקדחת צהובה (מחלה של האזורים הטרופיים והסוב-טרופיים). נגיפים מעורבים גם בהתפתחות סוגי סרטן אחדים.
קשה לפתח תרופות אנטי-נגיפיות, משום שהנגיפים משכפלים את עצמם תוך שימוש במיכון הגנטי של תאי הפונדקאי, כך שהתרופות נוטות להשפיע על תאי הפונדקאי כמו גם על הנגיף. חלק מהנגיפים פיתחו עמידות בפני מעט התרופות האנטי-נגיפיות שקיימות.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום