עישון פאסיבי מעלה לחץ דם בילדים

(0)
לדרג

בנים צעירים שחשופים לעישון פאסיבי נמצאים בסיכון ליתר לחץ דם בהגיעם לבגרות. הסיבה לכך היא כנראה הטסטוסטרון - הורמון המין הזכרי

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בספרות הרפואית יש אינספור מאמרים המעידים על סכנות בריאותיות רבות הכרוכות בעישון. ערכי לחץ דם גבוהים במהלך הילדות עלולים להוביל להתפתחות יתר לחץ דם בבגרות, המלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכליות.

מחקרים אישרו את הקשר בין עישון פאסיבי לבין עלייה בערכי לחץ דם בקרב מבוגרים לא מעשנים. עם זאת, לא ידוע רבות על ההשפעות של עישון פאסיבי על לחץ הדם בילדים.

כעת, מחקר חדש מצביע על קשר בין חשיפה לעישון פאסיבי לבין סיכון מוגבר ליתר לחץ דם בבנים. החוקרים מציינים כי העלייה בסיכון לא תועדה בבנות, ממצא התומך בעדויות לפיהן יש תגובות ספציפיות למגדר לחלק מהגירויים הסביבתיים.

מדגם המחקר כלל למעלה מ-6,400 צעירים, שהתגוררו עם מבוגר מעשן אחד לפחות. אצל בנים בגילאי 8-17 שנים, שנחשפו לעישון פאסיבי, לחץ הדם הסיסטולי היה גבוה יותר משמעותית, בהשוואה למקביליהם ללא בני משפחה מעשנים במקום מגוריהם (1.6 מ"מ כספית). מנגד, בקרב בנות שהתגוררו עם אדם מעשן, לחץ הדם הסיסטולי היה נמוך יותר (1.8 מ"מ כספית).

החוקרים מעלים השערות בנוגע להבדל שתועד בין המינים, בהן האפשרות כי גורמים דוגמת טסטוסטרון עשויים לשחק תפקיד בקביעת יתר לחץ דם - הגורם השלישי לתחלואה ותמותה ברחבי העולם. בכל אופן, לעלייה בלחץ הדם שתועדה בבנים יש השלכות חשובות עבור כלל הציבור, שכן למעלה משליש מהילדים האמריקאים, והילדים ברחבי העולם, נחשפים לעישון פאסיבי, בדומה לשכיחות שתועדה במחקר הנוכחי.

בואו לדבר על זה בפורום נפרולוגיה ויתר לחץ דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום