הר"י: יש להקדים הדיון בבית הדין

(0)
לדרג

ההסתדרות הרפואית פנתה לבית הדין לעבודה בבקשה להקדים את הדיון עם האוצר ליום חמישי הקרוב, כדי לזרז את המשא ומתן בנושא התקינה

מאת: מערכת zap doctors

הסתדרות הרופאים פנתה אתמול (ב') לביה"ד לעבודה בתל אביב בבקשה להקדים את הדיון בעניין המו"מ עם האוצר ליום חמישי הקרוב (במקום 21 ביוני, כפי שקבע ביהמ"ש). הסיבה לבקשה היא חוסר התקדמות במו"מ בין הצדדים. מאז הדיון בביהמ"ש בשבוע שעבר התקיימו 3 פגישות בין האוצר להר"י, בהן לא חלה כל התקדמות בנושא התקינה.

כאמור, ביהמ"ש דחה בשבוע שעבר את בקשת המדינה והאוצר להוציא צווי מניעה לשביתת הרופאים, ותחת זאת קבע כי על הצדדים לנהל מו"מ אינטנסיבי, גם בנושא התקינה, תחת פיקוחו של ביה"ד לעבודה.

טענת הסתדרות הרופאים היא שקיימים פערים גדולים בשלושת הנושאים עיקריים הנוגעים לתקינה. הראשון שבהם הוא תורנויות המתמחים. הר"י מבקשים לעגן בהסכם הקיבוצי סנקציה שלילית על הטלה של יותר משש תורנויות בחודש על מתמחה, ולהגדיל את התגמול למתמחים ב-150% על תורנות שביעית ומעלה, וב-200% על תורנות עשירית ומעלה. כזכור, בשל המחסור ברופאים מתמחים נאלצים לבצע מספר רב של תורנויות בחודש. למשל, בשנת 2009 כ-70% מהמתמחים בבתי החולים ביצעו 8 תורנויות ומעלה ו-46% מתמחים באזור הפריפריה ביצעו למעלה מ-8 תורנויות.

לדברי הר"י, המדינה מציעה להגדיל את התגמול בגין תורנות שביעית ומעלה רק ב-125%, וטוענת כי לא ניתן להגביל מספר תורנויות שמתמחה יבצע. הצעת הפשרה שמציעה הר"י היא הגבלת תורנויות על מתמחים במקצועות מצוקה ובפריפריה. זאת, בשל הבעייתיות הכרוכה בהחלה של שינוי כה גדול במערכת באותו פרק זמן. פני הדברים כרגע הם שהאוצר אינו מסכים להגביל תורנויות מתמחים, למרות שגם כיום הנושא מעוגן בהסכם ההעסקה הקיבוצי של הרופאים.

מנוחה והסעות

נושא בעייתי שני הוא חוסר תמריץ של 24 שעות מנוחה לאחר תורנות. על פי המצב הקיים, מתמחה שמבצע תורנות בשישי-שבת מקבל 24 שעות מנוחה ביום ראשון, על מנת להשלים שעות שינה. ואולם, המתמחה אינו זוכה לחופשת מנוחה שבועית, כפי שמגיע לו לפי החוק. המדובר בחופשה סוציאלית המאפשרת לו לבלות זמן עם משפחתו וחבריו. הר"י מבקשים להעניק למתמחים המבצעים תורנות בסופ"ש יום חופש נוסף שיינתן באותו שבוע קלנדרי בו נערכה התורנות. זאת, בנוסף ל-24 שעות מנוחה לאחר התורנות.

נושא שלישי הוא ההסעות: מתמחים שמסיימים תורנות של 26 שעות אינם מסוגלים לנהוג לביתם. הר"י מבקשים הסעות לבית החולים וממנו הביתה, כאשר מתמחה נדרש לבצע תורנות. זאת, בדומה לאחיות אשר נהנות מהסעות. האוצר אינו מסכים לנושא ההסעות בשל עלויות גבוהות. ההצעה של הר"י לאחד את הסעות האחיות והמתמחים אינה ריאלית בשל פערי שעות העבודה - אחיות עובדות 8 שעות בעוד שרופאים עובדים 26 שעות. נכון לעכשיו, הנושא נמצא בבדיקה.

עניין נוסף שמצוי במחלוקת נוגע לגמלאים: הר"י מבקשת להשלים פנסיה לרופאים גמלאים, אשר קצבתם אינה מגיעה למשכורת מינימום. המדינה מסרבת להכיר בארגון העובדים הר"י כמייצג את הגמלאים, למרות שבג"צ כבר קבע כי ארגון עובדים יכול לייצג גם גמלאים.

לאור המחלוקות האלה, הרופאים מבקשים את התערבות ביהמ"ש בהקדם על מנת להחיש את המו"מ בין הצדדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום