טלפון סלולרי - גורם סיכון לסרטן

(0)
לדרג

ארגון הבריאות העולמי סיווג לראשונה טלפונים סלולאריים כגורמי סיכון לסרטן. משרד הבריאות הישראלי: יש לנהוג על פי עקרון הזהירות המונעת

מאת: מערכת zap doctors

ארגון הבריאות העולמי סיווג השבוע לראשונה טלפונים ניידים בקטגוריה של מסרטנים אפשריים בבני אדם. ועדת מומחים שהתכנסה בשבוע שעבר בארגון הבריאות העולמי דנה במכלול העדויות המדעיות שהצטברו עד כה, וקבעה כי ניתן לפתח על בסיס השימוש בטלפונים סלולריים הפועלים על שדות אלקטרומגנטיים בתדרי רדיו - גידולי מוח ממאירים. בעקבות כך ניתנה המלצה לצרכנים לשקול דרכים לצמצם את השימוש בטלפונים ניידים.

מנהל הארגון, ד"ר כריסטופר וייד, קבע כי יש צורך במחקר נוסף שיכלול תקופת מעקב ארוכה יותר ומשתמשים כבדים.

בפני קבוצת העבודה הונחו 4 מאמרים חדשים, ביניהם 3 מחקרים בשותפות חוקרים ישראלים. על פי בסיס נתונים אלה, צפויה הקבוצה לפרסם את ממצאיה בהרחבה בכתב העת הרפואי Lancet Oncology.

עקרון הזהירות המונעת

עקב העלייה החדה בשימוש בטלפונים סלולאריים התכנסו מספר ועדות מומחים ברחבי העולם שדנו בשאלה האם קרינת רדיו הנפלטת מהטלפונים הסלולאריים מזיקה לבריאות. מסקנתן היתה כי אין מספיק מידע כדי להשיב על שאלה זו.

הבעיה העיקרית שניצבת בפני החוקרים היא כי השימוש בטלפונים הניידים הפך לפופולארי במחצית שנות ה-90, ואילו זמן התפתחות סרטן המוח נע בין 10 ל-20 ואפילו 40 שנה. לכן המחקרים לא יכולים לקבוע האם גם הסיכון קיים.

החל בשנות ה-90 ארגון הסרטן הבינלאומי החל לקדם מחקרים ב-16 מרכזים על מנת לבחון האם יש קשר בין קרינה סלולארית לגידולים סרטניים באזור השימוש בטלפונים הניידים.

בישראל ניהלה את המחקר פרופ' סיגל סדצקי, מנהלת היחידה לאפידמיולוגיה של סרטן ושל קרינה במכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות במרכז הרפואי שיבא. ממצאי מחקרה העלו כי יש קשר מובהק בין שימוש מתמשך בטלפונים סלולאריים לבין הסיכון להתפתחות גידולים סרטניים בבלוטת הרוק. במיוחד נצפה קשר בקרב משתמשים כבדים, מעל 10 שנים, שהחזיקו את הטלפון באותו צד של הראש. כמו כן, נצפתה עלייה בתחלואה באזורים כפריים הדלים באנטנות סלולאריות.

משום כך, במשרד הבריאות המליצו במשך 4 השנים האחרונות על עיקרון הזהירות, לפיו יש אמצעים פשוטים וזולים לצמצום החשיפה לרמות הקרינה.

האגודה למלחמה בסרטן מפרטת את אמצעי הזהירות שמומלץ לנקוט בעת השימוש בטלפונים ניידים:

1. רצוי להשתמש באוזנייה לא אלחוטית (דיבורית אישית). בעת נהיגה יש חשיבות כפולה לשימוש בדיבורית, הן מסיבות של בטיחות בנהיגה והן על מנת לצמצם את החשיפה לקרינה.

2. מומלץ להימנע, ככל האפשר, מנשיאת הטלפון הסלולארי כשהוא צמוד לגוף. יש מחקרים שהצביעו על קשר בין נשיאת טלפון סלולארי על הגוף לבין פגיעה בפוריות.

3. במכשיר טלפון סלולארי קבוע ברכב, מומלץ להתקין אנטנה מחוץ לרכב ולא בתוכו.

4. באזורים בהם הקליטה חלשה (מעליות וכדומה), מומלץ להמעיט בשימוש בטלפון הסלולארי כשהוא צמוד לגוף. כאשר מפעילים את הטלפון הסלולארי באזור קשה לקליטה, מכשיר הטלפון "מתאמץ" לשדר, ובכך עולה עוצמת השידור והקרינה.

5. בטלפונים סלולאריים בהם קיימת אנטנה נשלפת, מומלץ לשלוף את האנטנה למלוא אורכה. בכך מרחיקים את האנטנה ככל האפשר מהראש ומקטינים את רמת החשיפה לקרינה הנפלטת מהטלפון הסלולארי.

6. חשוב להדגיש, כי יש להקפיד על כללי הזהירות במיוחד בקרב ילדים, המהווים קבוצה הרגישה לגורמים סביבתיים שונים (בחלק ממדינות אירופה, המליצו הרשויות להגביל את השימוש בטלפון הסלולארי בקרב ילדים).

בתוך כך, משרד הבריאות הודיע כי בימים אלה מוקמת יחידה לקרינה במשרד הבריאות שתעסוק בתיאום מדיניות המשרד, בין היתר בנושאים של טלפונים סלולאריים והשלכותיהם על הבריאות.

זאת ועוד, בכוונת משרד הבריאות להגביר את מעורבותו בתהליכי התכנון העתידיים של פריסה ושימושים של רשתות סלולאריות.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום