שתייה טובה ללב

(0)
לדרג

שתייה מתונה עשוייה להפחית את הסיכון למוות לאחר התקף לב

מאת: שתייה מתונה עשוייה להפחית את הסיכון למוות לאחר התקף לב

לאנשים חולי לב השותים כמויות מתונות של אלכוהול יש יותר סיכויים להפחתת הסיכון למוות לאחר התקף לב מאשר לאנשים הנמנעים מאלכוהול, זאת על פי מחקר שנערך במרכז הרפואי "בית ישראל" בבוסטון.

בגליון ה 18 של עיתון אגודת הרופאים האמריקאיים, מדווחים החוקרים על 32% הפחתה בסיכון למוות כתוצאה מהתקף לב בקרב השותים לעומת חולים שלא שותים כלל. לשותה מתון יחשב מי ששותה לפחות שבעה משקאות אלכוהוליים בשבוע (הממוצע עומד על ארבע עשר משקאות אלכוהוליים בשבוע). בקרב שותים קלים, או כאלה ששותים פחות משבעה משקאות בשבוע, הפחתת הסיכון עמדה על 21%. לא נרשמו הבדלים בין גברים לנשים.
"המחקר שלנו אינו מתייחס לשאלה אם אלכוהול בריא" אומר קנת' ג'י. מוקמל, רופא שותף במרכז הרפואי "בית ישראל". "עבור שותים מתונים הממצאים עומדים בקנה אחד עם הפחתת הסיכון הנובעת מצריכה מתונה של אלכוהול. אבל איננו יודעים אם גם בקרב מי שאינו שותה תסומן הפחתה דומה בסיכון אם יתחיל לשתות אלכוהול."

המחקר נערך ב 45 בתי חולים בארצות הברית בין השנים 1994 – 1999, וכלל 1913 משתתפים שאושפזו לאחר התקף לב. כמעט מחצית מאוכלוסיית המחקר (47%) לא שתו אלכוהול, 36% היו שותים קלים, ו 17% היו שותים מתונים.

החוקרים המשיכו את המעקב אחר הנחקרים במשך ארבע שנים בקירוב (3.8 בממוצע), וציינו מקרי מוות לעומת שורדים. בינואר 1996 , 317 מהמשתתפים במחקר נפטרו. מוקמל ועמיתיו מצאו כי 17% מהנחקרים שלא שתו נפטרו מסיבות הקשורות בפעילות הלב. בקרב השותים הקלים והמתונים נרשמו פחות מקרי מוות הקשורים בפעילות הלב, תשעה אחוז ושבעה אחוז בהתאמה.
על מנת לבודד את ההבדלים בין שלושת הקבוצות, החוקרים קבעו את הסבירות לצריכת אלכוהול בהתאם למספר משתנים דמוגרפיים, התנהגותיים וקליניים. משתנים אלה כללו גיל, משקל גוף, מין, התקפי לב קודמים, מקרים קודמים של אנגינה, מחלת הסוכרת, מתח, שימוש בתרופות, עישון בעבר או בהווה, השכלה ורמת הכנסה.

היות שכמות האלכוהול הממוצעת למשקה משתנה בהתאם לסוג המשקה, כך בבירה יש פחות מבליקר, החוקרים בדקו כמה גרם של אלכוהול צורך אדם בשבוע ממוצע, ולא את מספר המשקאות שצרך. לאחר מכן חלקו את כמות האלכוהול ל 15, מנת אלכוהול כוללת 15 גרם אלכוהול, וזאת על מנת לקבוע כמה מנות אלכוהול צורך הנחקר בשבוע.
לא נמצאו הבדלים משמעותיים באחוז השורדים בין השותים המתונים שדווחו על העדפה של בירה, יין או ליקרים. מחקרים קודמים קישרו בין צריכת יין אדום והפחתת הסיכון למחלות לב, ממצאים שהובילו להנחה כי קיים חומר מסויים בענבים ולא באלכוהול, שמביא לייתרון הבריאותי.

בשעה שהממצאים ממחקר זה וממחקרים אחרים מראים כי צריכה מתונה של אלכוהול יכולה להפחית את הסיכון למוות במקרה של התקפת לב, חשוב שחולי לב יתייעצו ברופא המטפל לגבי דרכים להפחתת הסיכון. איזון הסכנה והיתרון שבצריכת אלכוהול משתנה מאדם לאדם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום