ירקות קטלניים: O104 אשם

(0)
לדרג

בני האדם חיים בשלום עם מרבית חיידקי הקולי. ואולם, חיידק O104 שהתגלה בירקות ופירות מאירופה משתייך לזן הגורם לתחלואה ואפילו למוות. מומחה לזיהומים מסביר ומרגיע

מאת: מערכת zap doctors

מגפת המעיים הקטלנית שפקדה את תושבי יבשת אירופה עדיין מוגדרת כתעלומה. עד כה, 15 אנשים מגרמניה ואישה נוספת משוודיה, ששהתה בגרמניה, מתו כתוצאה מן המגפה. מאותה סיבה, למעלה מ-1,000 אנשים מאושפזים בבתי החולים ברחבי אירופה.

בתחילת השבוע סברו רשויות הבריאות באירופה כי הסיבה להתפרצות המחלה נעוצה במלפפונים מזוהמים שמקורם בספרד. ההשערה היתה כי מדובר במלפפונים שהושקו במי ביוב מזוהמים, והם שגרמו להימצאות חיידקי אי קולי מסוג EHEC, הגורם לתחלואה קשה. סברה נוספת היא שהחיידקים נמצאים לא רק במלפפונים, אלא גם בירקות ופירות אחרים, ובהם עגבניות וחסה. בשלב זה, המקור לחיידקים נבדק על ידי רשויות הבריאות באירופה. מדינות בעולם כבר אסרו על יבוא פירות וירקות מספרד עד שיתברר הגורם לחיידקים.

ד"ר אפרים הלפרין, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים 'ביקור חולים', מסביר ל-doctors כי בדרך כלל אנחנו חיים בשלום עם חיידקי אי קולי שנמצאים במעיים של כל אדם. חיידקי הקולי לא מחוללים מחלות, אלא רק כשהם חודרים לאיברים אחרים בגוף (כיס השתן הוא האיבר השכיח ביותר). למעשה, חיידקי אי קולי הם הגורם המוביל לדלקת בדרכי השתן.

"יש זנים שונים של חיידק אי קולי שחלקם מחוללי מחלות יותר מאחרים, גם כשהם נמצאים במעיים. החיידקים הללו משתייכים לקבוצה EHEC", אומר ד"ר הלפרין. "זו הקבוצה אליה שייך האי קולי שנמצא באירופה ושמו O104. חיידק זה גורם לתחלואה גם כשהוא נמצא במעיים".

התסמינים למחלה הם שלשולים (לפעמים דמיים), כאבי בטן וחום. אבל גרוע מכך חיידק זה עלול לגרום לתסמונת המוליטית אורמית - תוצאה של הפרשת רעלן מהחיידק שגורם לתמס של דם וגם לפגיעה בכליות; זהו הביטוי החריף של המחלה.

המחלה מסוכנת משום שהיא גורמת להתמוססות של תאי הדם האדומים ולפגיעה בתפקוד הכליות וביכולתן לנקות את הגוף מרעלנים. התוצאה עלולה להיות תחלואה קשה ובמקרים נדירים גם מוות.

טיפול ניסיוני

מהו מקור החיידק O104? החיידק נמצא אצל בעלי חיים שאנו מגדלים לצורך מאכל. בנוסף, הוא יכול להימצא במים מזוהמים, שאם משתמשים בהם להשקיה - החיידק עלול לחדור גם לפירות ולירקות. אחת המשימות של רשויות הבריאות באירופה היא לאתר את מקור הזיהום ולמגר אותו.

ד"ר הלפרין אומר כי הטיפול בתסמונת המוליטית אורמית הוא טיפול תומך בלבד. כלומר, המטרה היא להחזיר את הנוזלים שהחולים מאבדים בשל השלשולים, וזאת כדי למנוע התייבשות. מעבר לכך, אם יש צורך - החולים מקבלים מנות דם או מלחים חסרים כמו אשלגן ונתרן בעזרת אינפוזיה, שמכילה את הנוזלים ומרכיבי הדם החסרים.

ד"ר הלפרין מסביר מדוע לא ניתן לטפל בתופעה באמצעות תרופות: "אחת הבעיות עם קבוצת חיידקי אי קולי מסוג EHEC היא שיש חשש שטיפול אנטיביוטי לא רק שלא ישפר את המצב, אלא אף עלול להחריף אותו. השערה זו אינה מעוגנת במחקרים, היא לקוחה מהפרקטיקה של טיפול בחיידק".

כיום יש טיפול ניסיוני חדש בגרמניה בעזרת נוגדן מיוחד לחיידק O104, אולם מדובר בטיפול ניסיוני ויקר מאוד.

ד"ר הלפרין מרגיע ואומר כי מדובר במחלה נדירה שהתפרצה בשל מעבר מהיר וקל של סחורות ממדינה למדינה. רוב החולים מחלימים מהמחלה ושיעורי התמותה נמוכים יחסית, אבל עדיין גבוהים מזיהומי מעיים אחרים בשל הפגיעה הקשה בכליה.

יש לציין כי בישראל עדיין לא התגלה אף מקרה דומה, לפיכך אין סיבה להיכנס לפאניקה, אלא לאמץ כללי היגיינה הכוללים בעיקר שטיפה במים וסבון שמפחיתים משמעותית את הסיכוי להידבק בחיידק שנמצא על הקליפה של הפירות והירקות.

בתוך כך, משרד הבריאות הודיע כי לא היה יבוא של ירקות טריים מספרד לארץ בתקופה האחרונה. בכל מקרה, התוצרת הטרייה המגיעה לארץ עוברת בדיקות מיקרוביולוגיות.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום