כאבי רגליים: התרופות אינן מרפאות

(34)
לדרג

בעיות ברגליים נובעות מהזדקנות הגוף, מבלאי טבעי של המפרקים ומעיוות כפות הרגליים. כתבה שנייה בסדרה: תלונות שכיחות של מטופלים אצל רופא משפחה

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

"כאבי רגליים הם תופעה שכיחה ביותר, בייחוד בגיל המבוגר", אומר פרופ' סמי ניטצקי, מנהל היחידה לכירורגיה של כלי דם היקפיים וסגן מנהל המחלקה לכירורגיה של כלי דם והשתלות, בקריה הרפואית רמב"ם. לדבריו, "הגורמים לכאבי רגליים בגיל המבוגר רבים ומגוונים, וחשוב מאוד להבדיל בין התופעות השונות".

ד"ר אהרון צ'צ'יק, מנהל המערך האורתופדי בבית חולים שיבא, מספר כי עם ההתקדמות בגיל חלה עלייה בתלונות על מיחושים ברגליים. לדבריו, עם קבוצות הסיכון נמנים חולי סוכרת, מעשנים ואנשים הסובלים ממחלות כלי דם.

ד"ר צ'צ'יק מסביר כי בעיות ברגליים נובעות פעמים רבות מהזדקנות הגוף, מבלאי טבעי של המפרקים ומעיוות כפות הרגליים. לדבריו, "קשה מאוד למנוע בעיות אלה מאחר שאין עדות להשפעת גורמים גנטיים על מחלות בלאי של המפרקים.

פרופ' ניטצקי מונה את הבעיות הרפואיות השכיחות הגורמות לכאבי רגליים: "הרקע לכאבי רגליים יכול להיות אורתופדי. כאבי רגליים עלולים לנבוע, בין היתר, מדורבן, יבלת, שינויים ארטריטיים בברכיים, שחיקת מפרק הירך ובעיות גב. בעיות אלה עלולות לנבוע ממחלות נוירולוגיות, דוגמת בעיות בעמוד השדרה או השלכות של אירוע מוחי.

במקרים אחרים, כאבי רגליים הם תופעות לוואי של תרופות, בעיקר תרופות לטיפול ביתר שומנים בדם. יש כאבי רגליים שמקורם בזיהומים בעור וברקמות הרכות, וכן בבעיות ורידיות, עורקיות ולימפטיות".


כאבי רגליים. צילום: שאטרסטוק

הטיפולים האפשריים

בעיות רגליים מתבטאות בכאב כרוני ובקושי ללכת, לשבת ולהתכופף. ד"ר צ'צ'יק: "הטיפול מותאם אישית לכל מטופל בהתאם למצבו, אבל יש טיפולים נפוצים במיוחד. כך, למטופלים ניתן בהתחלה טיפול שמרני הכולל תרופות משככות כאבים, חלקן אנטי דלקתיות.

לרוב, התרופות האלה אינן מסייעות בריפוי. חלק מהמטופלים מאמצים את ההמלצה למנוע בעיות מפרקים באמצעות נטילת 'מגה גלופלקס' או 'ארט 50'. המדובר בתוספי מזון שלמרות היעדר תימוכין מדעיים לתרומתם להקלה בכאב או מניעת בעיות רגליים, יש מטופלים המעידים כי נטילתם מסייעת להם. חלק מהמטופלים מסתייעים בטיפולי פיזיותרפיה ממושכים, אשר מסייעים לשימור המפרקים במצב סביר ותורמים להחלמה".

מטופלים שכאבי הרגליים שלהם נובעים מבעיות ברכיים או בעיות במפרקים ואשר שמצבם אינו משתפר באמצעות הטיפול השמרני, יוכלו לפעמים להיעזר בניתוח. ד"ר צ'צ'יק: "הטיפולים הניתוחיים מותאמים לאופי הבעיה ולחומרתה. כאשר מדובר, למשל, בבעיות מפרקים, הניתוחים הנפוצים הם ניתוח תיקון המפרק; ובמקרים חמורים יותר החלפת המפרק במפרק מלאכותי".

ניתוח החלפת המפרק נחשב לניתוח מורכב, וחשוב שיבצעו מנתח מיומן ובעל ניסיון. משך ההחלמה מהניתוח הוא בין שישה שבועות לשלושה חודשים, במהלכם עובר המטופל טיפולים פיזיותרפיים. הסיבוכים האפשריים הם כמו בכל ניתוח, ונוספים להם סיבוכים האופייניים למפרקים המושתלים, אולם אלה נדירים למדי. אחוזי ההצלחה של ניתוחים אלה גבוהים במיוחד, מעל 95%, ובדרך כלל המפרק יתפקד היטב במשך 15 שנה לאחר הניתוח. בתום תקופה זו ייתכן שיתעורר הצורך בניתוח חוזר".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום ורידים וכלי דם
פורום אורתופדיה - בעיות כף רגל וקרסול
פורום נוירולוגיה מבוגרים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום