נגיף פפילומה: זהירות מ-16 ומ-18

(0)
לדרג

הפפילומה היא קבוצה של יותר ממאה מיני נגיפים המועברים ביחסי מין, ונחשבים לגורם העיקרי לסרטן צוואר הרחם. הנגיפים שמספרם 16 ו-18 גורמים לכ-85% ממקרי התחלואה

מאת: מערכת zap doctors

את צעירה, בת פחות מ-25, אשר מקיימת חיי מין פעילים הכוללים ריבוי בני זוג, מבלי להשתמש באמצעי מניעה? קיים סיכוי שתידבקי בנגיף הפפילומה האנושי (באנגלית: Human papillomavirus או HPV) - קבוצה של למעלה מ-100 מיני נגיפים, המדביקים את רקמות העור והריריות בבני אדם, ומועברים ביחסי מין. נגיפים אלה יכולים לגרום לנו לבעיות רבות, והם נחשבים לגורם העיקרי לסרטן צוואר הרחם: סרטן שמתחיל באזור שבין הנרתיק לרחם.

בישראל מתגלים כ-200 מקרים בשנה בהם נשים סובלות מסרטן זה, כשאצל נשים מתחת לגיל 25 שכיחות הזיהום ב-HPV גבוהה יותר מאשר לאחר גיל זה. כ-30 מתוך 100 הזנים של נגיף ה-HPV הם בעלי פוטנציאל גבוה לממאירות, וזנים 16 ו-18 גורמים לכ-80%-90% ממקרי סרטן צוואר הרחם ומצבים טרום סרטניים בדרגות השונות.

סרטן צוואר הרחם
סרטן צוואר הרחם

הסימפטומים אינם מופיעים בזמן

בשלבים מוקדמים יחסית של הסרטן עלולים להופיע דימומים וגינאליים, אך לרוב מופיעים סימפטומים רק בשלבים מתקדמים. הטיפול במחלה מורכב מניתוח (כולל כריתה מקומית של הנגע) בשלבים מוקדמים, וכימותרפיה והקרנות בשלבים המתקדמים של המחלה. אולם כמו במרבית המחלות, לגילוי מוקדם ואבחון נכון חשיבות גדולה בסיכויי ההחלמה.

בדיקת משטח צוואר הרחם, הנקראת בז'רגון הרפואי בדיקת פאפ (Papanicolaou Smear), מסוגלת לזהות שינויים טרום סרטניים פוטנציאליים. במדינות מפותחות, השימוש הרחב בבדיקות לזיהוי נשים בסיכון הפחית את היקף מקרי הסרטן הפולשני בכ-50% ויותר. מ?נהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) אישר באחרונה את תבחין ה-HPV, המזהה את הנשים בסיכון מוגבר לפתח סרטן בצוואר הרחם. התבחין מסייע לרופא להחליט באופן מוקדם ומדויק יותר על הגישה המתאימה למניעת מחלת סרטן צוואר הרחם.

באמצעות תבחין זה ניתן לזהות בו זמנית את זני ה-HPV האלימים ביותר (16 ו-18), אך גם את שאר הזנים בעלי הסיכון המוגבר. "את הבדיקה מבצעים בדרך כלל לאחר קבלת תוצאת פאפ שגרתית המצביעה על שינויים בתאי צוואר הרחם", מסביר הגניקולוג ד"ר אריה לידור רופא בכיר בחטיבה למיילדות וגינקולוגיה של בי"ח "שיבא" בתל השומר.

עם זאת, תבחין ה-HPV אינו מהווה תחליף לבדיקת משטח צוואר הרחם. "את התבחין נוטלים בדיוק כמו את בדיקת הפאפ הרגילה, כלומר במרפאת הרופא, והאופן שבו זה נעשה אינו כרוך בכאב או בהכנה מיוחדת", מוסיף ד"ר לידור. "התבחין מסייע לרופא לחדד את אפיון השינוי בתאי צוואר הרחם, על רקע זיהום ויראלי ב-HPV, ולזהות את הזנים האלימים הטומנים בחובם את הסיכון לסרטן צוואר הרחם".

בישראל קיים חיסון נגד HPV שיעיל נגד ארבעה זנים נבחרים של הנגיף, הגורמים ליותר מ-70% מהמקרים של סרטן צוואר הרחם. מכיוון שהחיסון מוגבל רק לארבעת הזנים האלו, כדאי שגם נשים שקיבלו את החיסון ימשיכו לעבור בדיקות משטח צוואר הרחם בצורה תדירה.

"ההחלטה על אופן הטיפול והמעקב משתנה בהתאם לתוצאת בדיקה זו", אומר ד"ר לידור, "זו תוספת משמעותית לבדיקת הפאפ השגרתית, במיוחד באותם מקרים בהם תוצאת בדיקת הפאפ אינה תקינה, אך גם כאשר תוצאתה תקינה. יש הטוענים כי רצוי לבצע את התבחין באופן גורף משום שתוארו מקרים בהם גם בנוכחות תוצאת בדיקת פאפ שגרתית תקינה ניתן למצוא זיהום שגורם וירוס HPV אשר אינו מהזנים המסוכנים להתפתחות סרטן צוואר הרחם. רצוי לעשות את הבדיקה באותם מקרים בהם מתגלים שינויים בתאי צוואר הרחם בבדיקת הפאפ השגרתית".

בואו לדבר על זה בפורום HPV - וירוס הפפילומה, קונדילומה, צוואר הרחם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום