מלחמה לאומית נגד מעשנים

(0)
לדרג

סגן שר הבריאות יגיש לממשלה תוכנית לאומית לצמצום העישון, לפיה יוחמרו ההגבלות על עישון במקומות ציבוריים; גם פרסום ושיווק סיגריות יצומצמו משמעותית

מאת: מערכת zap doctors

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, יגיש היום (א') לממשלה תוכנית לאומית לצמצום העישון ונזקיו, בהתבסס על המלצות הוועדה הציבורית למניעת נזקי העישון מינואר 2011.

לפי התוכנית, במשרד הבריאות תוקם יחידה למאבק בעישון שתוביל ותתאם את יישום התוכנית הלאומית לצמצום העישון. ההצעה היא להקים מנגנון שיאכוף את החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים ולהפעיל סנקציות כנגד מפירי החוק.

כמו כן, מגבלות מחמירות יוטלו על פרסומות ושיווק מוצרי טבק, ולא ניתן יהיה לסמן מוצרי פרי על חפיסות סיגריות. בנוסף לכך, הצבת מכונות אוטומטיות לממכר מוצרי טבק תהיה אסורה.

התוכנית ממליצה להטיל על שר האוצר לבחון את המלצות הוועדה הציבורית בהקשר של שיעורי המיסוי על מוצרי טבק ולהגיש המלצותיה לממשלה תוך שלושה חודשים.

מנתונים שפורסמו עולה כי בשנת 2008 צריכת הסיגריות עמדה על 418 מיליון חפיסות, כאשר הכנסות המדינה ממיסי קנייה בלבד היו כ-3.6 מיליארד שקל (הצפי שבשנת 2010 הן יגיעו ל-5 מיליארד שקל). על פי התוכניות, המיסוי על הסיגריות יועלה ב-10% (מ-75% ל-85%) - צעד שצפוי להפחית את הצריכה ב-4%. השפעה זו צפויה להתבטא בעיקר בקרב בני נוער, מעשנים צעירים ומעשנים מרקע סוציו-אקונומי נמוך.

סגן השר ליצמן אמר: "מדובר בצעד חשוב שנועד לצרף את ישראל לרשימת המדינות הנאורות המצמצמות את נזקי העישון האקטיבי והפאסיבי, לאור המגמה העולמית לצמצם את שטחי העישון במקומות ציבוריים".

עישון - נתונים

חשוב להדגיש כי העישון הוא גורם המוות הגדול ביותר הניתן למניעה. העישון מהווה גורם סיכון לסרטן, למחלות לב ולמחלות ריאה, ולפגיעה באיברים חיוניים בגוף. ההערכה היא כי עישון מתמשך מוריד את תוחלת החיים בכ-10 עד 15 שנים בממוצע.

על פי הערכות בישראל, מחלות שונות הקשורות לעישון גובות את חייהם של כ-10,000 אנשים מידי שנה, מהם כ-9,000 כתוצאה מעישון אקטיבי וכ-1,000 בשל עישון כפוי. עלותו הישירה של העישון למערכת הבריאות מוערכת ב-1.75 מיליארד שקל.

עישון כפוי מזיק במיוחד לילדים ולתינוקות: חשיפה לעישון בגילאים אלה גורמת להפחתת משקל היילוד, מגדילה את הסיכון למוות בעריסה, גורמת למחלות האוזן התיכונה, לאסתמה ולמחלות ריאה. בנוסף, ילדים להורים מעשנים נמצאים בסיכון גבוה לשימוש בטבק בעצמם.

מעשנים רבים מעוניינים להפסיק לעשן, אך עבור רובם האופי הממכר של הניקוטין וההתמכרות להרגל ישן מקשים מאוד על תהליך הגמילה. עם זאת, העישון בישראל נמצא במגמת ירידה מזה שלושה עשורים.

בישראל, שיעור המעשנים שהצליחו להיגמל הוא 42.2%. בארה"ב יש יותר מעשנים לשעבר מאשר מעשנים בפועל, כאשר מספר הנגמלים עבר את 50%.

לפי סקר שנערך על ידי משרד הבריאות ב-2008 ו-2009, אחוז המעשנים באוכלוסיה הוא 22.8%. אחוז המעשנים בקרב הגברים היהודים (27.9%) גדול פי 1.6 לעומת הנשים (16.6%). אחוז המעשנים בקרב גברים ערביים (48.8%) גבוה פי 9.3 משיעור המעשנות הערביות (5.2%). עוד מתברר כי ככל שרמת החינוך עולה, שיעור העישון יורד.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום