איך להישאר רגועה במהלך ההריון?

(0)
לדרג

נראה כי כמעט בלתי אפשרי להישאר רגועה בהריון, אבל הקפדה על כמה הרגלים והענקת תשומת לב לגוף ולעובר יכולות לסייע בהורדת מפלס הלחץ

מאת: פרופ' אייל שיינר

תקופת ההריון היא תקופה ייחודית בחיי האישה. להריון הראשון וגם לאלה הבאים אחריו השפעה ניכרת על החיים בכל המובנים, החל בדינאמיקה הזוגית, דרך קשיים פיזיים בעיקר בשלבים מתקדמים של ההריון וכלה בדאגה לשלום העובר. כל אלה עלולים לגרום לאישה ללחץ רב במהלך ההריון. אמנם לא הוכח שהוא גורם הפוגע בבריאות התינוק, אך הוא בהחלט עלול להשפיע כאשר הוא נמשך לאורך זמן וגורר השפעות מערכתיות על גוף האישה.

במהלך ההריון נמצאת האישה במרוץ הכולל בדיקות רבות והיא עלולה לחוות תופעות כגון כאבי בטן ואגן, בחילות והקאות, רטיבות יתר בתחתונים ודלקות בדרכי השתן. למרבה המזל, מרבית הנשים אינן סובלות מכל התופעות הנ"ל במהלך ההריון. מעבר לכך: רוב הנשים ממשיכות במרוץ העבודה וגידול הילדים הנוספים, במידה שיש כאלה.

נראה כי כמעט בלתי אפשרי להישאר רגועה בהריון, אבל הקפדה על כמה הרגלים והענקת תשומת לב לגוף ולעובר יכולה לסייע בהורדת מפלס הלחץ ולאפשר לאישה לצלוח את תקופת ההריון בצורה רגועה יותר עד היום המאושר.

הריון
הריון

אורח חיים

תזונה נכונה

זכרי: את אמנם בהריון, אבל אין לאכול בשביל שניים. במהלך הריון חשוב להקפיד על תזונה נכונה, שתספק לאישה את האנרגיה הנדרשת לה ולעובר את אבני הבניין ההכרחיים להתפתחותו התקינה. תפריט האישה צריך לכלול שפע של ירקות בדגש על כתומים וירוקים (עליים), פירות, דגנים מלאים, קטניות, בשר עוף ודגים, ביצים מבושלות (אחת ליום), מוצרי חלב, שומן בלתי רווי ממקורות כגון זיתים, טחינה, אבוקדו ואגוזים ושקדים לא קלויים.

על האישה להימנע ממאכלי ביצים, בשר ודגים שלא בושלו בצורה מספקת, ממוצרי חלב לא מפוסטר, מאלכוהול, ומצריכה רבה מדי של קפה (מומלץ לא לצרוך מעל 5 כוסות קפה ביום). כמו כן, מומלץ לצרוך חומצה פולית במינון של 400 מק"ג ליום בשלושת החודשים הראשונים להריון על מנת להוריד סיכון למומים מולדים.

חשוב ביותר להקפיד על תוספי ברזל בהריון. צריכת הברזל בהריון הינה עצומה (לאם לעובר ולשיליה): העובר צורך את מלאי הברזל שלו מאמו, דבר העלול לדלל את מאגרי הברזל של האישה. מעבר לכך, מומלץ לאכול בשעות קבועות, אך יחד עם זאת להיות קשובה לצרכי הגוף המשתנים ביחס לתקופה שלפני ההריון וגם תוך כדי ההריון.

עבודה במהלך ההריון

נשים רבות ממשיכות לעבוד במהלך תקופת ההריון, ואין סיבה שזה לא יקרה. עם זאת, מומלץ לקחת נשימה ארוכה מדי פעם ולהירגע. שעות עבודה קבועות יכולות לעזור, אם כי זה לא תמיד אפשרי. שמירת הריון הינה מצב שמומלץ רק במצבים קיצוניים, שבהם קיימת סכנה אמיתית לאם ולעובר. ברוב המקרים רצוי להמשיך לעבוד כרגיל ולזכור שהריון איננו מחלה.

פעילות ספורטיבית

הכלל החשוב ביותר בפעילות ספורטיבית בכלל ובפעילות בהריון בפרט הוא להיות קשובים לגוף. הריון אינו תקופה לשיפור הכושר הגופני ולשריפת שומנים. למרות זאת, ניתן לבצע פעילות גופנית מתונה במשך 20-30 דקות בתדירות של אחת ליומיים. הפעילות יכולה לכלול הליכה, יוגה, פילאטיס ועוד. יש להקפיד שהפעילות לא תביא את האישה לאפיסת כוחות ולא תגרום לעליית חום הגוף.

את הפעילות יש לבצע בשלב של היום בו מרגישים אנרגיה מרבית והרגשה כללית טובה. לדוגמה, אם יש בחילות בשעות הבוקר מומלץ להתאמן בצהריים.

מעקב עצמאי

מעקב תנועות עובר

נשים רבות מגיעות לרופא בשל ירידה בתנועות העובר כאשר אינן מרגישות אותו בועט, מחשש של סכנה לחייו. עם זאת, ייתכן שעובר שאינו בועט פשוט ישן, ולכן אין צורך להיכנס לפאניקה. מומלץ לכל אשה לקיים מעקב תנועות עובר פעמיים ביום החל מהשבוע ה-30 להריון, כלומר לספור תנועות עובר במשך חצי שעה, כאשר 4-5 תנועות הוא מספר תקין. חשוב לציין שתנועה איננה בהכרח בעיטה עזה. אם לא חשים בתנועות ניתן לשכב על הצד או לאכול כדי לעורר את העובר. מחקרית לא הוכח כלל שאכילת שוקולד גוררת בהכרח עליית תנועות.

בדיקת רטיבות בתחתונים (חשש לדליפת מי שפיר)

נשים רבות מרגישות במחצית השנייה של הריונן תחושות של רטיבות יתר בתחתונים, שהן מפרשות כדליפת מי שפיר, המסוכנת לאם ולעובר. אך רטיבות יתר בתחתונים יכולה לנבוע גם מהפרשות מוגברות, מזיהום או מדליפת שתן, שנפוצה בהריון. חשוב לבדוק מה צבעו של הנוזל המופרש ומה ריחו כדי לקבוע האם מדובר בדליפת מי שפיר או בדליפת שתן, שאינה מסוכנת. אם הנוזל הוא צהבהב ובעל ריח של שתן, כאשר האישה מרגישה שהיא חייבת ללכת לשירותים פעמים רבות במהלך היום ככל הנראה מדובר בדליפת שתן. אם הנוזל המופרש הוא שקוף עד צהבהב ובעל ריח של זרע או חרובים, ייתכן שמדובר בדליפת מי שפיר. מומלץ להחזיק בארון התרופות ערכה מהסוג הנמצא בשימוש בחדרי מיון, אך נמכרת גם בשוק הפרטי למטרות בדיקה ביתית של דליפת מי שפיר, כגון "מיטסט". ערכה כזו מאפשרת לבדוק האם מדובר בדליפת מי שפיר אשר מחייבת הגעה מיידית לרופא, כדי לא להסתכן בזיהומים לאם ולעובר, או שאפשר להירגע כי מדובר ברטיבות שמקורה בדליפת שתן או הזעה.

מעבר לכך, צריך לשמור על ערנות לנושאים נוספים הדורשים טיפול רפואי כגון כאבים בבטן או באגן שעלולים לנבוע מצירים מוקדמים, התקשות של הרחם (ניתן להניח את היד על הבטן ולחוש זאת) וכאב המתחיל מהגב ומתקדם אל הבטן. דימום הוא תופעה מסוכנת בכל שלב של ההריון, ויש להגיע לרופא מיידית עם זיהוי של דימום כדי לאבחן ולטפל בהקדם האפשרי בבעיה המתפתחת.

מעקב רפואי

במהלך הריון מבצעת האישה בדיקות רבות. מומלץ לערוך "יומן הריון" הכולל מעקב אחר כל הבדיקות שבוצעו ושצריכות להתבצע בהמשך. הבדיקות העיקריות שצריכות להתבצע הן:

בדיקות גנטיות - בדיקת סקר לאיתור מומים גנטיים יש לבצען טרם הכניסה להריון או בתחילתו.

תבחין הריון - בדיקת שתן או דם לבדיקת הריון. עם הכניסה להריון

בדיקת אולטרסאונד ראשונית - בדיקת שק הריון, שק חלבון, עובר ודופק עוברי. משמשת לתארוך מדויק של ההריון. יש לבצע את הבדיקה לאחר שבועיים של איחור במחזור.

בדיקות דם - בכדי לשלול אנמיה, לשלול בעיות נוגדני דם, ומחלות כמו סיפיליס ו-CMV. יש לבצע את הבדיקה בטרימסטר הראשון או לאחר בדיקת אולטרסאונד ראשונית.

שקיפות עורפית - בדיקת אולטרסאונד לבחינת סיכון למומים כרומוזומליים (תסמונת דאון) ומומים אחרים (כמו מומים מבניים ובעיקר מומי לב). יש לבצע את הבדיקה בין שבוע 11 לשבוע 13 ושישה ימים.

סקירת מערכות מוקדמת - סקירת איברי העובר לבדיקת מומים בולטים. יש לבצע את הבדיקה בין שבוע 14 לשבוע 17.

בדיקת חלבון עוברי (התבחין המשולש) - בדיקת דם פשוטה הבוחנת סיכון לבעיות כרומוזומליות ובעיקר תסמונת דאון, אך גם סיכון למומים (כמו מומי הצינור העצבי). יש לבצע את הבדיקה בין שבוע 16 לשבוע 18.

דיקור מי שפיר - בדיקה חודרנית המהווה את הבדיקה בעלת האמינות הגבוהה ביותר לאבחון בעיות כרומוזומאליות. מבוצעת בעיקר ליולדות מעל גיל 35, ליולדות עם בעיות גנטיות ידועות או אם התגלו ממצאים מחשידים בבדיקות הקודמות. סיכון נמוך לאובדן הריון כתוצאה מהבדיקה. יש לבצע את הבדיקה בין שבוע 16-18 או לפי הצורך.

סקירת מערכות מאוחרת - סקירת איברי העובר לשלילת מומים אנטומיים. יש לבצע את הבדיקה סביב שבוע 22.

תבחין סוכר (בדיקת GCT) - בדיקת סקר להערכת סיכון לסוכרת הריונית. נעשית לאחר שתיית מים המכילים 50 גר' גלוקוז. אין צורך בצום. במקרה הצורך מבוצעת בדיקת המשך (GTT). יש לבצע את הבדיקה בין שבוע 24 לשבוע 28.

אולטרה סאונד להערכת משקל - בדיקת תקינות גדילת העובר: היקף ראש, היקף בטן, אורך עצם הירך. בבדיקה זו מבוצעת הערכת המשקל של העובר, כמות מי השפיר ומיקום השיליה. יש לבצע את הבדיקה בשבוע 30.

מעבר להקפדה על אורח חיים נכון ומעקב רפואי ועצמאי, הסביבה היא גורם נוסף המסייע לאישה להישאר רגועה - החל בתמיכת בן הזוג והילדים וכלה בתמיכת המערכת הרפואית, אך זה כבר נושא למאמר אחר.

פרופ' אייל שיינר, הוא יו"ר ועדת ההתמחות ורופא בכיר בחטיבת מיילדות וגינקולוגיה בבית החולים סורוקה.

בואו לדבר על בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום