הסרת שיער: מסורת מול מודרניות

(0)
לדרג

גילוח,שעווה או חוט הם שיטות משעבדות להסרת שיער. למי שרוצה להיפטר מהשיער לצמיתות מוצעות בשוק מספר טכנולוגיות המבוססות על קרן לייזר, קרן אור או אפילציה

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

הסרת שיער מחלקים שונים בגוף היא עניין עתיק יומין, לפחות מבחינת הנשים, אך בשנים האחרונות גם גברים שטיפוח גופם חשוב להם הצטרפו למעגל. עם התפתחות הטכנולוגיה יכולים כל המעוניינים בהסרת שיער לבחור את השיטה המתאימה להם: מסורתית או מודרנית.

הסרת שיער
הסרת שיער

השיטות המסורתיות

גילוח, שימוש בשעווה או חוט הם שיטות מסורתיות להסרת שיער. יתרון הגילוח טמון בכך שהוא זמין ומהיר, וניתן לבצעו במהירות רבה ללא כל הכנה מראש, אולם בשיטה זו ישנה השתעבדות אינסופית למחזוריות צמיחת השיער והיא אינה מציעה פתרון קבוע.

שימוש בשעווה או בחוט, לעומת זאת, הוא שיטה כואבת הרבה יותר, אך תוצאותיה נשמרות לזמן ארוך יותר והיא נחשבת לשיטה זמינה שניתן לבצעה בבית או במכון קוסמטי. אחת מתופעות הלוואי של טיפול זה היא אדמומיות באזור בו מורידים את השיער, הופעת נימים ולעיתים גם תופעה לא אסתטית של שערות הגדלות מתחת לעור, ובמקרים חריגים אף זיהומים.

הלייזר בשירות הקוסמטיקה

מכשיר נוסף בו ניתן להשתמש להורדת שיער בבית הוא מכשיר חשמלי למריטת שיער שפועל באמצעות דסקיות קטנות הנעות במהירות ושולפות את השערה ממקומה. חסרונו של מכשיר זה הוא הכאב שהוא מסב למטופל, וגם בו מתקיימים החסרונות שקיימים בשיטות לעיל.

באחרונה הגיעו לשוק גם מכשירים ביתיים קוסמטיים המבוססים על קרן אור, שניתנים לשימוש ביתי. אחד החסרונות של המכשיר הביתי נעוץ בכך שלגל שמופץ אין מספיק אנרגיה. בנוסף, המכשיר עובד בטכנולוגיית ipl שיעילה משמעותית פחות מהמכשירים המקצועיים.

"הטכנולוגיה היעילה ביותר שמוצעת כיום במכונים המובילים להסרת שיער היא טיפול באמצעות מכשירי לייזר מקצועיים ועל ידי צוות רפואי", מסביר אלי הרשקוביץ, מנהל תחום הסרת שיער ב"נאטורפיל" . "הטיפול החדשני מתבסס על קרן לייזר ממוקדת שיוצאת מהמכשיר במהירות גבוהה. קרן הלייזר פוגעת במלנין של העור ולאחר מכן בשערה. האנרגיה שנהפכה לחום מחממת את זקיק השערה, שוברת את המבנה החלבוני וסוגרת את כל כלי הדם מסביב כדי שלא תהיה אספקת דם מחודשת לזקיק.

"בתחום קיימות גם טכנולוגיות אחרות, כגון הטכנולוגיה שעושה שימוש באור אינפרא אדום. ההבדל הוא בכך שקרן הלייזר מהווה קרן אחת ייעודית וממוקדת בעוד בשיטת האינפרא אדום מדובר באלומה רחבה בדומה לפלש של מצלמה. לא כל אורכי הגל מתאימים למטרה הספציפית של הורדת שיער, וישנה הרבה קרינה שמתבזבזת לחינם. מכיוון שהמכשיר מקרין חום חלש יותר לעומת הלייזר, הטיפול הרבה יותר איטי ולעיתים גם פחות אפקטיבי.

"שיטה ידועה נוספת אך פחות מתקדמת היא האפילציה, שבה מחדירים מחט לתוך זקיק השערה ומחממים את כלי הדם בבסיסה, וכך גורמים ל'מותו' של הזקיק. הטיפול הזה ארוך במיוחד מכיוון שמטפלים בכל שערה באופן פרטני ולכן ניתן לטפל רק באזורים ממוקדים וקטנים יחסית, ובנוסף הטיפול כרוך בכאב לא מבוטל ומלווה בלא מעט סיכונים".

למי לא מומלץ לעבור טיפול בלייזר?

לדברי הרשקוביץ, "יש קבוצות מסוימות של אנשים שאינם מתאימים כלל לטיפול באמצעות לייזר, ובהם ניתן למצוא אנשים בעלי גוון עור בהיר ולעומתם גם כהי עור. זאת מכיוון שקרן הלייזר אינה מסוגלת להבחין בין העור הכהה או הבהיר לבין השערה, ולכן אינה יכולה לפעול ביעילות. קבוצה נוספת של אנשים שאינם מתאימים לטיפול כוללת חולים במחלות עור כגון פסוריאזיס, וכן במחלות כרוניות אחרות הפוגעות בעור. גם חולים שמטופלים בתרופות על בסיס סטרואידי או נשים בהריון אינם מתאימים לטיפול באמצעות לייזר. מעבר לאלה, יש גם 1% מהאוכלוסייה שאינם מגיבים כלל לטיפול בלייזר מסיבות כאלו ואחרות".

הסיכונים: אדמומיות והיפר פיגמנטציה

הסיכונים בטיפול בלייזר הם כמו בכל פרוצדורה שעוסקת בחימום של רקמות: כוויות, היפר פיגמנטציה וכדומה. מרבית תופעות הלוואי הן הפיכות, ולרוב לא נשארים סימנים, כתמים או דלקות.

"קשה לנבא מראש לכמה טיפולים יזדקק המטופל וגם התוצאה הסופית היא סובייקטיבית", אומר הרשקוביץ. "לא כולם מגיבים לטיפול בצורה דומה, ולכן קשה לקבוע מראש את אורכו של הטיפול. ניתן לומר כי מטופלים בריאים מעל גיל 25 יזדקקו בממוצע ל-15 טיפולים".

בואו לדבר על זה בפורום הסרת שיער בלייזר - נאטורפיל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום