גירושין: פרידה מבן הזוג, לא מביה"ס

(0)
לדרג

גם לאחר הגירושין מחויבים שני ההורים לעקוב מקרוב אחר חיי ילדיהם, ואחר תפקודם בגן ובבית הספר. מערכת החינוך ערוכה לקיים קשר רציף שכזה

מאת: שירלי קליין

ילדים נמצאים חלק נכבד משעות היום במסגרות החינוך השונות: גני ילדים, בתי ספר וצהרונים. מסגרות החינוך וההורים נוהגים לקיים ביניהם קשר עקבי ורציף. שיתוף פעולה במשולש הורה-ילד-מחנך עוזר לילד למצות את כישוריו, ובכך לחזק את תפיסת האני שלו.

במשפחות בהן בחרו ההורים להתגרש יש חשיבות עליונה למעורבותם ולשותפותם במסגרת החינוכית של ילדיהם. האחריות ליצירת קשר רציף וקבוע עם המסגרת החינוכית היא של שני ההורים יחד, ואין להטילה על הורה אחד בלבד. הדדיות זו באה לטובתו של הילד, אלא אם יש הוראה אחרת שמותנת בחוק ובבית המשפט. לדוגמה: במקרה של הורה פוגע או של הורה מתעלל.

ההורים הגרושים חיים בשני בתים נפרדים, "הבית של אמא" ו"הבית של אבא" וכך צריך להיות הקשר עם מערכת החינוך. אין די בעדכון הדדי בין ההורים במקרה שהקשר טוב ותקין, קל וחומר כאשר יש חילוקי דעות וניתוק בין ההורים. טיב התקשורת ביניהם אינו צריך להוות מכשול בהתעניינותו של ההורה במצבו של הילד בבית הספר.

מטרתו הראשונית של ההורה היא להעביר את המסר לפיו הילד חשוב לו ואהוב עליו. לשם כך, על ההורה לגלות התעניינות רצופה בחיי ילדו. אם הורה מתרשל בבירור מצבו של ילדו בבית הספר, עליו להביא בחשבון את הפגיעה הרגשית שעלולה להיגרם מכך. המסר שעובר לילד במקרה כזה עלול להיות שילדו אינו מעניין אותו, אין לו זמן עבורו ואולי אפילו שאינו אוהב אותו. פירושים אלו של הילד יכולים להוביל לפגיעה רגשית, לבעיות התנהגות ולמצבי סיכון.

הקוד הסודי לחייו של הילד

תקשורת הדדית עם בית הספר אינה משימה קשה. בעזרת תכנון נכון ניתן לקיימה באופן רציף. ברבים מבתי הספר יש מערכת ממוחשבת, ובה מעודכנים נתונים שונים על התלמידים: ציונים, משימות, התנהגות, דפי קשר ועוד. כניסה למערכת מותנת בקוד אישי של ההורים. ניתן בקלות לפנות לבית הספר ולבקש את כתובתו של האתר ואת הקוד הסודי. תקשורת זו אפשרית מכל מחשב ובכל שעה. יש גם מערכות ממוחשבות באמצעותן ניתן לשלוח הודעה למחנכת או למורה מקצועית בכל בקשה, סוגיה ובירור או דרך הדואר האלקטרוני של שני הצדדים. הורה יכול להיכנס למערכת אחת לשבוע לכמה דקות, וכך להישאר מעודכן במצבו של הילד.

בבתי הספר שבהם אין מערכת ממוחשבת או בגן הילדים ניתן ליצור קשר עם המורה או עם הגננת, בין פעם בשבוע לבין פעם בשלושה שבועות. לשוחח עמה כמה דקות, ולשמוע ממנה עדכון על מצבו של הילד. המורה תתאר להורה את תפקודיו של הילד בפן הלימודי, החברתי וההתנהגותי. אין צורך בשיחות ארוכות ומייגעות, ודי בשיחה קצרה ותמציתית.

מומלץ להורה לבקש מהצוות החינוכי לעדכנו באופן קבוע באספות ובימי הורים, בטיולים, בסיורים, בפעילויות בבית הספר, בשיחות עם הצוות ועוד. גם אם לא יוכל להגיע לאספת ההורים או לטיול, ההורה יוכל להיות מעורב בנעשה ולהביע את התעניינותו בילדו באמצעות שאלות ואמירות כגון: "איך היה בטיול?", "אני יודע שהיתה היום אספת הורים. זו מחנכת חדשה. אדבר איתה מחר" או "שמעתי שהקראת יפה בטקס ביום שני".

יש אמצעים רבים, כמו המחשב או הפלאפון, שבעזרתם ניתן ליצור תזכורת קבועה לקשר עם בית הספר עד להטמעתו בשגרה. שיחה פתוחה, גלויה ועניינית עם הילד על המערכת החינוכית תפתח בפני ההורה צוהר נוסף למעורבותו בחיי הילד. כך יוכל ההורה לכוון, לעודד את הילד ולחזק את דימויו העצמי.

ההורה הגרוש חייב להקדיש נפח משמעותי מזמנו לפעילויות ולקשרים הדדיים, רציפים ושגרתיים עם בית הספר. כשם שבעבודה, למשל, הוא מעודכן בקיום ישיבה חשובה הרשומה ביומנו, כך צריך להיות גם הקשר עם בית הספר.

שירלי קליין היא מטפלת משפחתית זוגית בשיטת אדלר.

בואו לדבר על שירלי בפורום ייעוץ חינוכי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום