מכבי תשלם למבוטחיה 3.6 מיליון ש'

(0)
לדרג

אושר הסדר פשרה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, לפיו קופת חולים מכבי תפצה את מבוטחיה בגין גביית יתר על תשלום רכישת תרופות

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר

בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר הסדר פשרה, בכפוף לכמה תיקונים, בעניין תביעה ייצוגית שהוגשה נגד מכבי שירותי בריאות. עילת התביעה: גביית יתר של דמי השתתפות עצמית ברכישת תרופות על ידי מכבי.

טענת התובעת, מבוטחת של מכבי, היא על כך שחויבה לשלם דמי השתתפות עצמית גבוהים בשל רכישת תרופות בבתי המרקחת של מכבי. לטענתה, כאשר היא קנתה תרופות בכמות השונה מזו שמסופקת באריזה סטנדרטית (בהתאם למרשם), היא שילמה דמי השתתפות על אריזה מלאה ולא באופן יחסי לכמות התרופות שסופקה לה בפועל.

מכבי טענה, מנגד, כי גם לחלק מהאריזה הסטנדרטית יש מחיר מירבי, שצריך לשמש את הבסיס לגובה היטל ההשתתפות העצמית.

לאחר דיון, הצדדים הגיעו לפשרה לפיה מכבי תשיב לכל אחד מחברי הקבוצה סכומים בגובה של 70% מההפרש בין סכומי ההשתתפות העצמית שנגבו מהם בפועל בשל אריזה סטנדרטית, לבין סכומי ההשתתפות העצמית שהיו נגבים מהם אילו דמי ההשתתפות העצמית היו נגבים באופן יחסי.

עוד סיכמו הצדדים, כי הגמול ושכר הטרחה ישולמו ע"י חברי הקבוצה מתוך סכום הפיצוי, וכי מכבי תשלם סכום נוסף כשכ"ט עו"ד בסכום של 30 אלף שקלים בצירוף מע"מ.

סכום הפיצוי - 3,600,000 מיליון שקל

היועץ המשפטי לממשלה ובודק (מומחה בתחום) בחנו את הסדר הפרשה, והגיעו למסקנה שנפלו בו כמה פגמים.

בהתאם לכך, בית המשפט דן בשאלה האם שיעורי הפיצוי שנקבעו בהסדר הפשרה - בשים לב לכך שחלק מהפיצוי משמש לתשלום הגמול ושכר הטרחה הוא בשיעור סביר וראוי בהתחשב במכלול הסיכונים והסיכויים בתיק - והגיע למסקנה כי הגמול המוצע לתובעת בסכום של 160,000 שקלים ושכ"ט לבא כח הקבוצה בסכום של 500,000 שקלים (בנוסף ל-30,000 ש"ח שמכבי תשלם), הוא סביר ביחס לפיצוי הכולל (כ-6 מליון שקלים) ולסיכון שנטלו התובעת ובא כוחה.

באשר לשיעור הפיצוי, השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן קיבלה את עמדת היועץ המשפטי, כי לאחר ניכוי הגמול ושכר הטרחה, הפיצוי יעמוד על 60% מהסכום המוערך. "סברתי כי סכום זה הנו ראוי בשים לב לסיכויי התביעה מחד, ולחיסכון בהמשך ההליכים מאידך", כתבה השופטת בפסק הדין.

עוד נקבע, כי לסכום הפיצוי יתווספו הפרשי הצמדה וריבית.

באשר לאופן השבת הסכומים שעל מכבי להחזיר, נפסק כי לבעלי הוראות הקבע, סכום הפיצוי יוחזר באמצעות הוראת קבע, ולאחרים באמצעות טופס דרישה. בהודעה לציבור תינתן תקופה של 60 ימים לצורך הגשת טופס הדרישה. אם ישאר מתוך סכום הפיצוי סכום שלא נדרש, הסכום יועבר ייעודית למתן תרופות. מכבי רשאית להציע מנגנון לעניין זה, או שיקבע מוסד לטיפול בנזקקים, אליו תעביר מכבי סכום זה.

(ת"צ 2786-07 ישראלי שרה נ' מכבי שירותי בריאות)

למידע נוסף בנושא - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום זכויות רפואיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום