אורח חיים יושבני לא בריא לכליות

(0)
לדרג

מחקר חדש: העדר פעילות גופנית בשילוב עם תזונה לקויה ועישון מגבירים את הסיכון למחלת כליה ב-300%. גורמי סיכון נוספים למחלה הם סוכרת ויתר לחץ דם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

שילוב של השמנה, עישון, תזונה לקויה והעדר פעילות גופנית עלול להגביר את הסיכון למחלת כליות בלמעלה מ-300%, זאת ללא תלות בגיל, מין וגזע. כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצג בכנס ה-National Kidney Foundation.

השאלה שנותרה על הפרק היא האם שינוי הרגלים שליליים עשוי להביא להפחתת הסיכון. במחקר הנוכחי התבססו החוקרים על נתוני מחקר CARDIA - Coronary Artery Risk Development in Young Adults, במהלכו נערך מעקב בן 20 שנים אחר גורמי סיכון קרדיווסקולאריים במבוגרים שחורים ולבנים, בגילאי 18-30 שנים.

משתתפים עם יתר לחץ דם, סוכרת, או מחלת כליות בתחילת המחקר, לא נכללו בסקירה. בסך הכל, 2,762 חולים עברו הערכה לאחר 10, 15 ו-20 שנים למחלת כליות כרונית.

לכל משתתף בוצעה הערכה של מדד מסת הגוף, פעילות גופנית והרגלי עישון, וכולם השלימו שאלון תזונתי להערכת צריכת המזון במהלך 28 הימים האחרונים וקביעת מדד DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension), השם דגש על צריכה מוגברת של פירות, ירקות, מוצרי חלב דלי שומן, אגוזים וחיטה מלאה, לצד צריכה מעטה של מלח, משקאות ממותקי סוכר ובשר אדום ומעובד.

לאחר 10 ו-15 שנות מעקב, גורמי סיכון להתפתחות מחלת כליות כללו השמנה (סיכון גבוה פי 2.75) ותזונה לקויה (סיכון גבוה פי 1.6), סוכרת (סיכון גבוה פי 9) ויתר לחץ דם (סיכון גבוה פי 4). כמו כן, החוקרים זיהו מגמה לפיה עישון ואורח חיים יושבני תרמו להתפתחות מחלת כליות כרונית.

לאור הממצאים החוקרים קוראים לעודד הקפדה על אורח חיים בריא בטרם התפתחה מחלת כליות, במטרה למנוע מחלת כליות, וגם מחלות לב וכלי דם ומחלות ממאירות.

בואו לדבר על זה בפורום נפרולוגיה ויתר לחץ דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום