"חולים מתים בגלל מחסור ברופאים"

(0)
לדרג

יו"ר הרי, ד"ר ליאוניד אידלמן, מזהיר מפני המשך המצב הקיים במערכת הבריאות. אין התקדמות בנושא התקינה והשכר. פריצת דרך הושגה במסלול לקידום רופאים בכירים

מאת: מערכת zap doctors

"המחסור ברופאים משפיע על הטיפול בחולים, על טעויות בטיפול ועל תביעות רשלנות. שעה אחר שעה חולים משלמים מחיר על המחסור הזה", כך אמר אתמול (ד') יו"ר ההסתדרות הרפואית (הר"י), ד"ר ליאוניד אידלמן, בכנס על מחסור הרופאים במדינת ישראל. ד"ר אידלמן ציין כי הר"י הציבה את נושא המחסור ברופאים והתקינה בראש סדר העדיפויות שלה במו"מ עם האוצר.

"חולים מתים בגלל מחסור ברופאים", אמר יו"ר הר"י. "הם מתים משום שרופא עייף עושה עשר תורנויות בחודש, ומשום שאין רופא שינתח אותם. לרופא במרפאה יש חמש דקות לכל חולה: לעיין בתיק הרפואי של החולה, להתרשם מהמחלה, להחליט על הטיפול ולהסביר אותו לחולה".

לגבי המו"מ, ד"ר אידלמן הבהיר כי לאחר 25 ישיבות עם האוצר מסתמנת פריצת דרך בנוגע למסלול הקידום לרופאים בכירים. אולם בנוגע לתקינה ולשכר, אין עדיין התקדמות: "האוצר הגדיל עד כה את הצעתו באחוז אחד בודד". באוצר מניחים כי בסופו של דבר תהיה בוררות, אך הר"י אינה מוכנה להליך זה.

דרישות: 100 תקנים חדשים ותוספת של 1,650 ש"ח למתמחה בפריפריה

על פי נתוני הרופאים, נדרשים כיום 7,000 תקנים חדשים, אותם לא ניתן למלא, בשל מחסור ברופאים. לפיכך, הרופאים מעלים דרישה מיידית ל-1,000 תקנים חדשים, המתחייבים לדבריהם עוד מהסכם העבודה לשנת 2000, אשר קבע בין השאר כי רופא שהשלים תורנות זכאי ליום חופשה - זכות אותה אין מממשים כיום.

זאת ועוד, הרופאים דורשים תוספת של 1,650 ש"ח למתמחה בפריפריה, 1,600 למומחה ו-1,950 למנהל.

ח"כ ד"ר רחל אדטו, שדיברה גם היא בכנס, אמרה: "הממשלה הנוכחית, שטוענת כי הוסיפה בשש שנים 960 מיטות שיצילו את הרפואה הציבורית, זורה חול בעיניים". ח"כ אדטו דרשה מראש הממשלה, בנימין נתניהו, המחזיק בתיק הבריאות, להתערב לאלתר על מנת לפתור את המשבר: "כמו שנתנו 100 אלף שקלים לכל זוג על מנת לקנות דירה, יכול נתניהו למצוא את התקציב הדרוש לתוספת תקנים ומיטות".

מנכ"ל משרד הבריאות: צפוי מחסור חמור ברופאים

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, קרא למערכת לעבור לתכנון לטווח של 10-15 שנים קדימה: "המדינה גדלה מדי שנה ב-130 אלף תושבים, ועל מנת לשמור על השיעור הנוכחי של רופאים לאלף תושבים, יש צורך בתוספת של 900 רופאים חדשים מדי שנה, לעומת 600 בלבד המוכשרים בבתי הספר הקיימים לרפואה". פרופ' גמזו דיבר על הוספת תלמידים בפקולטות הקיימות, הוספת בית ספר לרפואה, ובמקביל "חיבוק הסטודנטים שלומדים כיום בחו"ל ומתן האפשרות להשלמת לימודיהם בארץ".

יו"ר האיגוד הישראלי לטיפול נמרץ, ד"ר ערן סגל, אמר בכנס כי המחסור ברופאים, בתקנים ובמיטות הופך את ישראל למדינה היחידה בעולם שבה מאשפזים חולים מונשמים במחלקות רגילות. באפריקה עוזבים חולים כאלה למות ובכל העולם המערבי מעבירים אותם לטיפול נמרץ. "הבעיה היא שאצלנו רוצים רפואה אמריקאית במחירים אפריקאים", קבל ד"ר סגל.

מיכאל שונסטיין, מומחה לשוק העבודה הרפואי בארגון ה-OECD, ציין כי מגזר הבריאות מהווה תחום צומח במדינות ה-OECD, האחראי בממוצע ל-9% מהתמ"ג ול-10% מהיקף התעסוקה במדינות אלה. בישראל, לעומת זאת, עומדת ההוצאה לבריאות על 7.8% מהתמ"ג, והיא מהנמוכות בעולם המערבי.

שונסטיין התריע, כי כוח העבודה של רופאים מזדקן וקצב ההכשרה אינו מספיק. על פי ניתוחו, כיוון שתהליך ההכשרה של רופא אורך כעשר שנים, יש לדאוג כי מספר תלמידי הרפואה יחפוף את מספר הרופאים בגילאי 55 ומעלה. במדינות הניצבות בפני מציאות דומה, בודקים אפשרות לאפשר לרופאים לדחות את גיל הפרישה שלהם.

נציגי האוצר ואגף התקציבים, שהוזמנו גם הם לכנס, סירבו לקחת בו חלק.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום