המבקר: ליקויים במערכת הבריאות

(0)
לדרג

דו"ח מבקר המדינה: מצוקת האשפוז מסכנת את בריאות החולים ופוגעת בכבודם. ישראל מדורגת בין 10 המדינות המובילות בעולם בהשמנת יתר

מאת: מערכת zap doctors

דו"ח מבקר המדינה, אשר פורסם אתמול (ג'), מחזק את טענות הרופאים בדבר המשבר והמצוקה במערכת הבריאות הציבורית.

ההערכה היא שכ-300 חולים מאושפזים בכל יום שלא במיטות הפנימיות בתקן. מצוקת האשפוז במחלקות הפנימיות בבתי החולים מאלצת את הסגל הרפואי לצופף חולים בחדרים, לאשפזם במסדרונות ובחדרי האוכל. מציאות זו פוגעת בבריאותם ובפרטיותם של החולים. בתוך כך, בבית המשפט נדונה בימים אלה עתירה של הר"י בדבר הוספת מיטות אשפוז למחלקות הטיפול נמרץ בלבד.

משרד הבריאות מסר את תשובתו לממצאי דו"ח המבקר: "לפני כשנה היה זה משרד הבריאות שהעלה קול צעקה על המצב, בעיקר אל מול מדיניות הממשלה שלא הוסיפה מיטות אשפוז מזה 15 שנים. עוד בטרם תוצאות בדיקת המבקר, הניע משרד הבריאות תהליך של תוספת 1,000 מיטות במשך שש שנים, תקנים לאחיות, ותקנים לרופאים בהיקף שלא היה בעבר. בימים אלה, במסגרת המו"מ עם הרופאים, נערכת המדינה למציאת פתרונות, תוך שימת הדגש כי מירב המשאבים יופנו לפריפריה, למקצועות במצוקה ולהקלת עומסי העבודה על המתמחים לצורך שיפור רמת השירות לחולים".

ההסתדרות הרפואית הגיבה גם היא לדו"ח מבקר המדינה: "הר"י מברכת על פרסום דו"ח מבקר המדינה בנושא מצוקת האשפוז, המבסס ומאשש את טענות הרופאים לגבי מדיניות ההזנחה השיטתית של מערכת הרפואה הציבורית".

"דו"ח מבקר המדינה ממחיש כי התוספות שמציעים משרדי האוצר והבריאות הן מעט מדי ולחלק מהחולים מאוחר מדי", אומר יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן. "דרושה תוכנית אגרסיבית ואמיצה, לתוספת מאסיבית ומיידית של מיטות ותקנים, שתמנע ממדינת ישראל להתדרדר לרמות הרפואה של העולם השלישי".

עלייה בשיעור השמנת היתר

אחד הנושאים המדאיגים בדו"ח מבקר המדינה הוא מצב בריאותם של אזרחי המדינה. על פי נתונים של ארגון הבריאות העולמי מהשנים 2007-2008, ישראל נמנית עם עשר המדינות המובילות בעליית שיעורי ההשמנה בעולם, ומספר הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר בה עלה פי שלושה ב-30 השנים האחרונות. השמנת יתר הוגדרה זה מכבר כמחלה כרונית, אשר מעלה את הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם, סוכרת וסרטן. בנוסף, היא פוגעת באיכות החיים ומקצרת את תוחלת החיים.

מנתוני משרד הבריאות עולה כי ההשמנה גורמת למדינה ולאזרחיה נזק כספי ישיר ועקיף המוערך בכ-10 מיליארד ש"ח בשנה, כאשר ההוצאה הלאומית על בריאות ב-2009 הסתכמה בכ-60 מיליארד ש"ח. על פי נתונים נוספים, 44.1% מבני 18-64 ו-69.2% מבני 65 ומעלה סובלים מעודף משקל והשמנת יתר (BMI גדול מ-25). 11.8% מבני 18-64 ו-25.3% מבני 65 ומעלה סובלים מהשמנת יתר קיצונית (BMI גדול מ-30). מנתוני האגודה למען שירותי בריאות הציבור לשנים 2007-2009, עולה ש-22.5% מהתלמידים בכיתות א'-ט' סובלים מעודף משקל ו-8% מתוכם סובלים מהשמנת יתר.

בעניין זה הגיב משרד הבריאות: "הנושא הוגדר לפני שישה חודשים כאחד מ'עמודי האש' המרכזיים של המשרד, ומנכ"ל המשרד אף הקצה לכך כ-30 מיליון שקל מתוך תקציב המשרד. תוכנית התערבות לקידום בריאות האוכלוסייה תובא לממשלה בחודש יולי 2011. העיכוב עד כה נבע מהעדיפות שהוקדשה לנושא במשרד הבריאות, ובמשרדים הנוספים המעורבים בתוכנית וכן בממשלה".

מי מטפל בקשישים?

עוד עולה מדו"ח מבקר המדינה כי קשישים רבים מטופלים במספר תרופות לאורך זמן, מה שעלול לגרום לסיבוכים רפואיים במצבים שבהם נעשה שימוש בתרופות מיותרות.

לפי משרד הבריאות, "האחריות על ניטור התרופות של החולה היא משולבת וצריכה להתבצע ברמת הרפואה הראשונית: מסגרות הקהילה לייעוץ גריאטרי ולהערכה גריאטרית כוללנית".

בנוסף, מונתה ועדה מקצועית לנושא, במסגרת המועצה הלאומית לגריאטריה, אשר צפויה להגיש את המלצותיה.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום