האם משחה מפחיתה כאב כמו כדורים?

(1)
לדרג

סקירה: אין הבדל בטיפול בשריר כואב על ידי משחה או כדורים נוגדי דלקת ללא סטרואידים. מה שחשוב הוא לשלב בין המשחה לכדורים ולהיזהר מהתוויות נגד

מאת: מערכת zap doctors

בגיליון מרץ 2011 של כתב העת Journal of Family Practice פורסמה סקירה ספרותית שעסקה בטיפול סיסטמי לעומת מקומי בכאב בשריר או בעצם לאחר חבלה.

מהסקירה עולה כי טיפול סיסטמי בכאב בשריר לאחר חבלה בנוגד דלקת לא סטרואידי (NSAID) יעיל יותר בהפחתת סימני דלקת, כאב וחזרה לפעילות רגילה. זאת, בהשוואה לטיפול שמרני יותר שכולל מנוחה, קרח, וחבישה אלסטית בלבד. יצוין כי טיפול באקמול מביא להפחתה דומה בכאב.

עם זאת, לטיפול בכדורים ב-NSAID יש מגבלות, בעיקר במטופלים עם היסטוריה של מחלה בקיבה או בכליה. בנוסף, יש מטופלים שמתקשים להתמודד עם תופעות הלוואי של הטיפול ב-NSAID הקשורות בקיבה. חשוב לציין שגם אינטראקציות עם תרופות אחרות לא מאפשרות טיפול ב-NSAID סיסטמי.

משחה או כדורים?

מספר רב של מחקרים איכותיים בחנו את היעילות של טיפול במשחות NSAID מקומיות.

לאחרונה פורסמה בנושא סקירת ספרות ומטה-אנליזה רחבת היקף. המטה-אנליזה כללה 4 מחקרים באיכות גבוהה שבחנו את היעילות של הטיפול במשחת NSAID מקומית (לפחות פעם ביום למשך 3 ימים לפחות) ב-746 נבדקים שסבלו מנקעים ומתיחת שרירים על רקע פעילות גופנית או חבלות.

מסקנת סקירת הספרות והמטה-אנליזה היתה כי יעילות הטיפול במשחת NSAID מקומית דומה לזו של טיפול סיסטמי ב-NSAID.

מבחינת תופעות לוואי, בטיפול במשחת NSAID מקומית לא נצפו תופעות לוואי סיסטמיות, ושיעור תופעות הלוואי המקומיות (כמו גירוי עורי מקומי) היה דומה לקבוצה שטופלה במשחת פלצבו.

יש לציין כי הספיגה הסיסטמית של משחות NSAID מקומיות נמוכה מאוד. עם זאת, אין לטפל במשחת NSAID מקומית במטופלים עם קונטרה-אינדיקציה מוחלטת ל-NSAID (לדוגמה רגישות יתר משמעותית).

יש להימנע מטיפול מקביל ב-NSAID סיסטמי + מקומי.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיה כללית ורפואת ספורט.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום