פרפור פרוזדורים: הגנטיקה אשמה

(0)
לדרג

אל ייאוש: מחקר הוכיח כי מחצית מהמקרים של פרפור פרוזדורים נובעים מגורמי סיכון הפיכים: יתר לחץ דם, השמנה ועישון. אימוץ אורח חיים בריא מקטין את הסיכון

מאת: ד"ר עמית עקירוב

פרפור פרוזדורים - הפרעת קצב נפוצה - זוכה לעניין רב במחקרים רבים. מנתוני מחקר ARIC - Atherosclerosis Risk in Communities שפורסמו בכתב העת Circulation עולה כי מחצית מכלל המקרים של פרפור פרוזדורים נובעים מגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, דוגמת יתר לחץ דם, סוכרת, השמנה ועישון. יתרה מזאת, גם בקרב אלה עם רמות גבוליות של לחץ דם, רמות סוכר בדם ומדד מסת גוף (BMI), קיים סיכון מוגבר.

החוקרים מציינים כי יתר לחץ דם הוא הגורם המנבא המשמעותי ביותר לפרפור פרוזדורים.

מתוצאות המחקר עולה כי פרפור פרוזדורים ניתן למניעה על ידי הדרכת חולים לשמור על תזונה נכונה ואורח חיים בריא, בדומה למחלות לב וכלי דם אחרות.

במסגרת המחקר עקבו החוקרים אחר למעלה מ-14,500 אמריקאים בגיל העמידה, שלקחו חלק במחקר ARIC. על בסיס גורמי סיכון ידועים לפרפור פרוזדורים - יתר לחץ דם, ערכי BMI גבוהים, סוכרת, עישון סיגריות ומחלת לב קודמת - המשתתפים סווגו למספר קבוצות: קבוצה אופטימלית, קבוצה גבולית או קבוצה בסיכון מוגבר.

סיכון מופחת באפריקאים

במהלך מעקב ממוצע של למעלה מ-17 שנים, תועדו כ-1,500 מקרים חדשים של פרפור פרוזדורים. השכיחות הגבוהה ביותר של מקרים חדשים תועדה בגברים לבנים, ואילו בנשים שחורות הסיכון היה הנמוך ביותר.

השכיחות הכוללת של פרפור פרוזדורים בקבוצת המשתתפים בעלי פרופיל הסיכון האופטימלי היתה כ-5.5% אך עם הבדלי גזע ומין: 10% בנשים לבנות ו-1.5% בגברים שחורים.

בעוד שנוכחות גורמי סיכון מוגברים סיפקה הסבר ל-50% מכלל ההיארעות של פרפור פרוזדורים במחקר ARIC, מדובר בשיעור נמוך מהמדווח אודות פרפור פרוזדורים התקפי בחולים עם אי-ספיקת לב, מחלת לב כלילית ושבץ מוחי. זוהי עדות לכך שגורמים אחרים, ייתכן כי מדובר בגורמים גנטיים, משחקים תפקיד חשוב יותר באתיולוגיה של פרפור פרוזדורים.

החוקרים אינם בטוחים מהי הסיבה לסיכון המופחת באפריקאים-אמריקאים, אך ההשערה היא כי גורמים גנטיים אחראיים להבדל זה.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום