מסתמן: משקל הדוגמניות יוגבל

(0)
לדרג

ועדת עבודה רווחה ובריאות אישרה לקריאה ראשונה הצעת חוק לפיה דוגמנים עם BMI נמוך מ-18.5 לא יציגו בפרסומות. סוכני דוגמנות: "לא יהיו לנו דוגמניות שיצליחו בחו"ל"

מאת: מערכת zap doctors

בתום דיון סוער אישרה היום (ב') ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בראשות ח"כ חיים כץ לקריאה ראשונה את הצעת החוק, לפיה דוגמן המצוי בתת משקל (מדד מסת גוף של 18.5 ומטה, הנקבע לפי חישוב היחס בין משקל הגוף לריבוע גובה האדם) או נראה כזה, לא יציג בפרסומות, ובנוסף, במידה וייעשה שימוש בעריכה גרפית (כמו פוטושופ) לצורת הצרת היקפי גוף בפרסומות, תופיע כתובית שתציין זאת.

יוזמת הצעת החוק, ח"כ ד"ר רחל אדטו אמרה בדיון: "אין בכוונתי לפגוע בדוגמניות, אלא לקטוע ולגדוע את הקשר שבין רזון שמוצג באמצעות התקשורת לבין השפעה שלילית על הדימוי העצמי והבריאות של בני הנוער. הבנות מסתכלות על דוגמניות שדופות בטלוויזיה ושואפות להיראות כמותן, כי הן המצליחות בעיניהן".

מנתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי כ-1,500 ילדים ובני נוער בישראל מאובחנים מדי שנה כלוקים בהפרעת אכילה כלשהי. שיעור ההחלמה מהפרעות אכילה נמוך: כ-35% בקרב הלוקות באנורקסיה וכ-45% בקרב הלוקות בבולימיה. רוב החולים סובלים מן ההפרעה שנים ארוכות, ולעתים קרובות כל חייהם. יש לציין כי שיעור התמותה מהפרעות אכילה הוא 10%-17%. שיעור זה עולה ככל שההפרעה נמשכת זמן רב יותר.

נציגי משרד הבריאות ורופאים שנכחו בדיון תמכו בהצעת החוק. ד"ר יצחק וורגפט, פסיכיאטר ילדים ונוער: "חישוב מדד מסת הגוף הבריא לא נקבע סתם כך. זהו סטנדרט בינלאומי, שכל מי שנמצא תחתיו הוא חולה: העצמות נחלשות, השחלות מתחילות להתנוון".

עוד עולה מנתונים שהוצגו בדיון כי 30% מהנערות בישראל עושות דיאטה, רובן הגדול ללא הדרכה כלשהי.

הגבלת חופש העיסוק

זיוה מיכאל ודוד ישעיהו מסוכנות הדוגמנות "יולי" התנגדו לחוק: "אם זהו הסטנדרט, לא תהיה אף דוגמנית מצליחה בעולם, וגם חברות מחו"ל לא יוכלו לפרסם כאן. זה לא ריאלי. יש דוגמניות בינלאומיות כמו שירלי בוגנים, עדי נוימן ויאנה גור, שה-BMI שלהן בסביבות ה-17 והן בריאות ואוכלות מצוין".

סוכן הדוגמנות עדי ברקן הציג עמדה מנוגדות באומרו כי זו תעשייה חולה ויש לשים לזה גבול ולא לייצג את אלו שרוצות להתאבד, "רוב הדוגמניות אוכלות 500 קלוריות ביום ועוד אומרים להן 'תורידי מהטוסיק'"

גם נציגת משרד המשפטים בדיון, שרית שפיגל שטיין, הסתייגה מהצעת החוק באומרה כי מניעה מאדם לעסוק בעיסוק מסוים בעייתית.

בואו לדבר על זה בפורום הרזיה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום