פסיכותרפיה גופנית: הגוף כראי לנפש

(4)
לדרג

בניגוד לשיטות טיפול קלאסיות המתמקדות בהיבט המילולי, הפסיכותרפיה הגופנית רואה בגוף מקור לאבחון ולריפוי של בעיות נפשיות. אחרי הכל, הגוף הוא ראי הנפש

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

המונח פסיכותרפיה, המורכב מהמילים נפש וטיפול, מזוהה לרוב עם הפסיכותרפיה הקלאסית, הפסיכואנליזה. אולם ישנם סוגים רבים של טיפול נפשי: כל טיפול השואף לטפל בנפש האדם נחשב לטיפול פסיכותרפי. אחד הטיפולים הפסיכותרפיים היעילים והפופולאריים ביותר בשנים האחרונות הוא הפסיכותרפיה הגופנית.

נעמי בר, פסיכותרפיסטית ומנחת קבוצות, מומחית בפסיכואנליזה ובפסיכותרפיה גופנית, בוחרת לתאר מהי פסיכותרפיה גופנית באמצעות תיאור מקרה, אשר לדבריה מבהיר בצורה הטובה ביותר מהי פסיכותרפיה גופנית ומוכיח את יעילותה. בר: נילי, בת 37, עורכת דין נשואה, הגיעה אליי בשל תחושת חוסר סיפוק בחייה האישיים והמקצועיים. היא סבלה ממיחושים בבטנה וכאבי ראש תקפו אותה על בסיס שבועי. במהלך פגישתנו היה ברור כי גופה משדר כאב וייאוש. נילי ישבה בקצה הספה ונראה כאילו גופה הכבד מנסה לתפוס כמה שפחות מקום בחלל. עיניה נראו עייפות וגופה חלוש ומותש. עם תחילת הטיפול ביקשתי מנילי לתאר לי דווקא את תחושותיה הפיזיות ולא הנפשיות".

היא תארה לי תחושה של משהו חזק ונוקשה המצוי בבטנה, אותו תארה כ'חומה, כקיר מבטון'. עודדתי אותה להישאר עם התחושות הללו ולנשום לבטן... בהמשך תארה לי נילי כי היא חשה מאמץ שבטנה עושה בניסיון להישאר קשה וקשוחה. היא עצמה את עיניה ובעידודי, ניסתה לחוש איזה רגש מבטאת אותה תחושה. היא תארה לי כי המדובר ב "תחושה של אסור, שאסור להיות רגשנית" ואז הכתה בה ההבנה כי נילי, למעשה, חשה פחדים. עם אותה הבנה, לאט לאט תחושת הנוקשות התפוררה ונילי תארה כי זו התחושה בבטן הפכה לתחושה שמזכירה חלל, מעין ריק. בהמשך התהליך שאלתי את מה מפחיד אותה והיא תארה תמונה שצפה במוחה ובה תמונה של ילדה כבת שלוש לערך, יושבת בפינת החדר בעיניים גדולות ועצובות. בקשתי מנילי לתאר לי מדוע עצובה אותה ילדה? נילי השיבה כי כעת הגוש בבטנה עבר לגרונה ובמוחה צפו זיכרונות של פעמים רבות מדי במהלכן שבהן שמה את רגשותיה וצרכיה בצד משום שחשבה שאלה של בעלה, ילדיה והבוס בעבודה חשובים יותר, כאילו שאין מקום לכל הרגשות שבתוכה. נילי פרצה בבכי של שחרור ושחררה דמעות של רווחה. אז היא תארה שהיא חשה כאילו גל עצום של עצב השתחרר מתוכה וגופה הפך קליל 'כאלו יצאה מאיזו מערה למקום שבו היא יכולה לראות, להריח ולשמוע שוב' כדבריה. שחרור זה היה ראשיתו של טיפול יעיל שסייע לנילי רבות.

בבסיסה של הפסיכותרפיה הגופנית ניצבת תפיסתו של הגוף כראי לנפש. תחושות פיסיות מסמלות, מבטאות ומשקפות מצב נפשי. בר: "פעמים רבות אנחנו משקיעים מאמצים רבים בניסיון להכחיש את רגשותינו ולהתעלם מתחושותינו האמתיות וכתוצאה מכך אנו חווים נוקשות פיזית, מיחושים שונים וכרוניים, עייפות ודיכאון. המונח 'שפת הגוף' משתלב עם התפיסה של הפסיכותרפיה הגופנית, הגורסת כי הגוף מדבר, לגוף יש שפה משלו והוא מבטא רגש ואומר אמירה מסוימת. ההבנה שבגופנו נחרטים קווי המתאר של חיינו מסייעת להבין את נפש האדם ולטפל בה.

פסיכותרפיה גופנית
פסיכותרפיה גופנית

הגוף כאוטוביוגרפיה

מטפלים בפסיכותרפיה גופנית בוחנים את הגוף כדי להבין את נפשו של המטופל. בר: "ייחודה של הפסיכותרפיה היא בכך שהיא עוברת את מחסום השכל והרציונל. התייחסות לגוף, תוך כדי טיפול, מעוררת הקשבה לאמת עמוקה יותר, בעוד השכל מנסה להבין, לנתח ולפרש. הגוף מכיל בתוכו מידע, זיכרונות וחווית הקשורים לסימפטומים שברצוננו לרפא. רובנו מכירים את החוויה של התכווצות. אומרים לנו משהו מעליב, פוגע - וקודם כל הגוף מגיב. לפני כל חשיבה רציונאלית או עיבוד נתונים כלשהו - הגוף מדבר. באותו אופן, נחרטים בגופנו קווי המתאר של חיינו. אורך חיים מתוח או לחוץ נאגר בגוף בדמות מתח שרירים כרוני, טראומה הגורמת לגוף להתכווץ ולאבד נשימה באופן קיצוני - תישאר במערכות העצבים ותישא סימפטומים פיזיים ונפשיים.

הגישה של פסיכותרפיה גופנית גורסת שישנו קשר הדוק בין רגשות מודחקים, זיכרונות וטראומות שחווינו במהלך חיינו לבין דפוסים גופניים, חשיבתיים והתנהגותיים. פסיכותרפיה גופנית הינה טיפול נפשי המתייחס לגוף כמראה המשקפת מה קורה בנפשנו. הגוף, משמש כאוטוביוגרפיה מהלכת: מנח הגוף, מתח השרירים ומיקומם, תנועות הגוף, שפת הגוף ותחושותיו. כל אלו, למעשה, הם שער אל התת-מודע של נפשנו, שער המאפשר גישה אל לב הבעיה. ההתייחסות אל כל הרבדים שבאדם מאפשרת הן שחרור פיזי והן שחרור נפשי המביאים לשינוי".

טיפול חווייתי אינטגרטיבי

הטיפול בפסיכותרפיה גופנית, בדומה לפסיכותרפיה הקלסית, מתאים לטיפול ולסיוע בהתמודדות עם כל מצוקה נפשית. בר מבהירה כי ההבדל העיקרי בין הפסיכותרפיה הקלאסית לזו הגופנית הוא בעיקרו הכלים המשמשים לטיפול: בעוד הטיפול בפסיכואנליזה הוא ורבלי בלבד, הטיפול בפסיכותרפיה גופנית הוא טיפול אינטגרטיבי הכולל שימוש באמצעים וכלים המותאמים לכל מטופל לפי צרכיו. הפסיכותרפיה הגופנית משתמשת במגוון כלים חווייתיים המותאמים לכל מטופל באופן ספציפי וייחודי, בהם דמיון מודרך, נשימה, מגע, משחק תפקידים, תחושות גוף ועוד כלים תרפויטיים מגוונים. השימוש בכלים אלה מאפשר הבנה שכלית לצד הבנה מתוך חוויה גופנית נפשית, מה שפותח את השער אל רמות עמוקות יותר של מודעות עצמית ויוצר קרקע המאפשרת התפתחות וריפוי".

בואו לדבר על זה בפורום פסיכותרפיה גופנית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום