כדורי הרזיה מזויפים: מסוכן עד מוות

(0)
לדרג

בחילות, התייבשות, עצירו?ת, סחרחורת, דיכאון, התקף פסיכוטי, עלייה בלחץ דם וכאבים בחזה - כדורי הרזיה מזויפים יכולים לגרום לכל אלה, ולפעמים גם למוות

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: כדורי דיאטה, כדורי הרזייה

אנשים רבים הסובלים מעודף משקל נואשו משלל הדיאטות הגורמות להם להעלות ולהוריד במשקלם כמו אקורדיון. חלקם משוועים לכדור פלא שיסייע להם להשיל קילוגרמים מיותרים ממשקלם בלי להתאמץ. אולם לקיצורי דרך יש מחיר כבד. בחודשים האחרונים התקבלו במשרד הבריאות דיווחים על מקרים רבים של פגיעה בגוף ובנפש, כתוצאה משימוש בכדורי ההרזיה המזויפים "ס?לים אקסטרים". מדובר באנשים שסברו כי הם רוכשים, דרך האינטרנט או דרך בלדרים, כדורי הרזיה ממרכיבים טבעיים בלבד. אולם הכמוסות המזויפות לא היו אלא מצג שווא שהתבטא באריזה מזויפת ובמרכיבים מפוקפקים של התרופה עצמה.

ד"ר רוני ברקוביץ', רוקח ביחידה למאבק בפשיעה הפרמצבטית במשרד הבריאות, מסביר: "בכמוסות 'סלים אקסטרים' הכל מזויף: החל באריזה וכלה בכדורים. למרות ההבטחה שמדובר בכדורים טבעיים, הם מכילים כמויות אדירות של החומר המסוכן סיבוטרמין".

אשפוז פסיכיאטרי ומוות

בחודשים האחרונים דווח על אישה בשנות ה-20 לחייה שאושפזה בבית החולים הפסיכיאטרי שער מנשה. לאחר שצרכה את הכמוסות, היא פיתחה התקף פסיכוטי. מקרה דומה קרה לבת 20, תושבת השרון, שפיתחה הפרעות נפשיות לאחר נטילת הכדורים. לאחרונה גם דווח על נער בן 16 שאושפז באסף הרופא עם אי ספיקת כליות בשל נטילת הכמוסות. במשרד הבריאות התקבלו גם דיווחים מקופ"ח כללית בנהריה על מקרים של מטופלות צעירות, אשר נטלו את הכדורים וסבלו מתופעות לוואי של בחילות והתייבשות. אחת מהן אף הופנתה לאשפוז. בימים אלו משרד הבריאות בודק מקרה מוות של צעיר, תושב מזרח ירושלים, שככל הנראה מת כתוצאה מנטילת "סלים אקסטרים".

לדברי ד"ר ברקוביץ, "המקרה אירע לפני כחודש, כאשר הצעיר אושפז בבי"ח הדסה לאחר שנטל את הכמוסות. אותו חומר פעיל, סיבוטרמין, שנמצא בכמוסות הטבעיות כביכול 'סלים אקסטרים', מצוי גם בתרופה להרזיה רדוקטיל המיועדת להפחתת משקל. התרופה מדכאת את התיאבון ומגבירה את קצב המטבוליזם בגוף, ומיועדת לאנשים שסובלים מעודף משקל קיצוני. התרופה ניתנת לאנשים עם BMI מעל 27 (אינדקס מסת הגוף). אולם, בשנת 2010 החליט מ?נ?ה?ל התרופות האמריקאי, ה-FDA, להוריד את התרופה מהמדפים בארה"ב. זאת בעקבות מחקר שנעשה במשך יותר משש שנים והראה עלייה בתופעות לבביות בקרב אנשים עם סיכון גבוה למחלות לב. בעקבות כך היא הורדה מהמדפים במקומות נוספים בעולם, בהם גם ישראל. נמצא כי החומר הפעיל סיבוטרמין מעלה את הסיכון לאירועי לב ושבץ מוחי. בנוסף הוא גורם לתופעות לוואי קשות כגון עצירות, סחרחורת, עצבנות, חרדה, דיכאון, טשטוש ראייה, עלייה בדופק ולחץ דם וכאבים בחזה. בין השנים 1997 ל-2004 דווח על מקרים רבים של פסיכוזה פרנואידית בשל השימוש ברדוקטיל ואף נרשמו 54 מקרי מוות, רובם בקרב אנשים שסבלו קודם לכן ממחלות לב. כיום תרופת המרשם היחידה המאושרת לשימוש היא קסניקל".

סלים אקסטרים ודומיו (סבן סלים, סלים, מקס, סלים זום, סלים דרים, סלים אור) מכילים את החומר הפעיל סיבטרומין עד 30 מ"ג פי 2-3 ממה שמכילה התרופה רדוקטיל, שכאמור הורדה מהמדף.

ד"ר ברקוביץ' מסביר את ההבדלים בין תרופות מאושרות לבין תרופות מזויפות: "לא ידוע באילו תנאים מייצרים כדורים מוברחים. תנאי הייצור אינם מפוקחים, חומרי הגלם ברמה ירודה, שאינה תואמת את החומרים מהם מיוצרת התרופה המקורית. גם ההובלה והאחסון אינם מבוקרים על ידי משרד הבריאות. טיב כדורים אלה עלולים לגרום לסיכון בריאות הציבור, אפילו עד מוות".

עובדה מעניינת היא כי לכל מגזר יש כדור אופנתי משלו. כך, במגזר היהודי משתמשים בנגזרות של סלים אקסטרים ואילו במגזר הערבי הכדור הפופולארי הוא Amanacare , גם הוא כדור מזויף המכיל סיבוטרמין. רק לאחרונה היחידה הפרמצבטית, המונה שלושה אנשים בלבד ובהם ד"ר ברקוביץ', תפסה בבית מרקחת בשפרעם כדורי אמנה קייר. בעקבות כך הוצא לבית המרקחת צו סגירה.

ד"ר ברקוביץ' מתאר את דרכם של כדורי ההרזיה לישראל: "אותם כדורים מזויפים מוברחים מלבנון דרך ירדן ונכנסים לארץ דרך הגשרים, דוגמת גשר אלנבי. מבצע נוסף של היחידה לפשיעה פרמצבטית נערך לפני כחודשיים בחדר כושר בלוד. זאת בעקבות מידע מוקדם אשר הוביל לפשיטה של היחידה לפשיעה פרמצבטית, בשיתוף עם המשטרה, בחדר הכושר. שם נמצאו כמויות גדולות של כדורי הרזיה מזויפים, וגם כדורי ויאגרה וסיאליס מזוייפים"

רוב האנשים מזמינים את הכדורים דרך האינטרנט, אבל יש גם בלדרים בארץ שמספקים את התרופה. ד"ר ברקוביץ' מציין כי קשה להעריך את היקף התופעה, משום שרבים מהאנשים שרוכשים את הכמוסות אינם מדווחים על כך: הם מתביישים שרומו ורכשו כמוסות מזויפות במקום כמוסות טבעיות. לכן חשוב להעלות את המודעות לחשיבות הרכישה בהמלצת רופא בלבד ובמקומות מורשים, ולא דרך בלדרים למיניהם או דרך האינטרנט.

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ תרופתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום