אין התקדמות בין האוצר לרופאים

(0)
לדרג

הצדדים מבוצרים בעמדתם. הממונה על השכר באוצר: "נשלם יותר למי שנמצא בביה"ח, ולא עוזב במהלך היום לקליניקה הפרטית". יו"ר הר"י: אתה מוליך שולל בעזות מצח"

מאת: מערכת zap doctors

דיון סוער נערך היום (ד') בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בנושא שביתת הרופאים. במהלך הדיון, הציג ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר הסתדרות הרופאים, תמונת מצב עגומה על הרפואה הציבורית בישראל. לפי ד"ר אידלמן, המחסור ברופאים בישראל הוא מהחמורים במערב - 2.8 רופאים ל-1,000 נפש, כאשר החציון באירופה הוא 3.5 רופאים ל-1,000 איש.

בנוסף, נמצא פער של עד 38% בין מספר התורניות של רופאים במקצועות רגילים, לעומת מספר התורניות במקצועות המצוקה (נאונטולוגיה, המטולוגיה אונקולוגית ילדים, משפחה, כירורגיה, פנימית, טיפול נמרץ כללי וילדים, פתולוגיה, רפואה דחופה, גריאטריה והרדמה).

מנתונים נוספים עולה כי הפגיעה בבריאות בפריפריה אף חמורה יותר: תוחלת החיים קצרה ב-3 שנים מאשר במרכז, תמותת תינוקות גבוהה יותר, ומספר הרופאים ומיטות האשפוז קטן יותר. התוספת שניתנת לרופאים בפריפריה נעה בין 500-1,500 ש"ח, תוספת שלדעת הר"י אינה מהווה תמריץ מספק.

ד"ר אידלמן: "האוצר מסרב לדון איתנו בבעיות האמיתיות: תוספת לתקינה שנקבעה בשנות השבעים, אופק קידום לרופאים, עומס התורנויות על המתמחים. אנחנו זקוקים לתוספת מיידית של אלף תקנים, הכפלת שכר הבסיס לרופאים שיעברו לעבוד בפריפריה ו-50% תוספת שכר לרופאים במקצועות שנמצאים במצוקה - כדי שיקדישו את מלוא זמנם לבית החולים ולא יפנו לקליניקה פרטית".

משרד הבריאות מצדד באוצר

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, תקף את ההסתדרות הרפואית בדיון ואמר כי הוא אינו מבין את דרישות הרופאים: "הוספת השר"פ היתה אחת התביעות המרכזיות שלהם, ואני הסכמתי בתמורה לשעון נוכחות. לגבי משמרות מתמחים, ההסתדרות הרפואית הסכימה למשמרת של 26 שעות, ואני אומר חד משמעית: לא נחתום על הסכם בו יעבדו המתמחים יותר מ-18 שעות. גם משרד האוצר מסכים לזה. אנחנו נגיע להסכמה על הוספת תקנים. לגבי שכר רופאים וקביעת המקצועות הרפואיים הנמצאים במצוקה, ההסתדרות הרפואית היא שמחליטה בעניינים אלה".

הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, הציע לרופאים הסכם הממוקד בפריפריה, במקצועות במצוקה ובמתמחים: "מומחים צעירים יתחייבו גם הם לתורנויות ויקלו על המתמחים. אין לנו כוונה להוריד את שכר המתמחים אם יעשו פחות תורנויות. אם יהיה שעון נוכחות, נגדיל את מסגרת עלות ההסכם. אנחנו רוצים לשלם יותר למי שנמצא יותר בבית החולים, ולא עוזב במהלך היום לפרקטיקה פרטית. בנוסף, אנחנו רוצים להעביר את הרופאים לשבוע עבודה בן חמישה ימים".

ד"ר אידלמן הטיח בלוין: "אתה מוליך שולל את חברי הכנסת בעזות מצח, בושה וחרפה".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, הזהיר בדיון מפני שביתה ממושכת וקרא לדרגים הגבוהים בממשלה להתערב.

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, אמר כי הוא מצפה להתקדמות במשא ומתן. ח"כ כץ קרא למשרד האוצר לצאת מהקיבעון ולגלות פתיחות והבטיח לכנס דיון נוסף בשבוע הבא.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום