חג העצמאות: חג המנגל

(0)
לדרג

סטייקים, שישליק, שיפודים, קבב וכל שאר סימני חג עצמאותנו הם גם חג לסותמי העורקים למיניהם ובשורה קשה לגזרתנו. אז איך מצמצמים את הנזק בלי לפגוע בשמחה?

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

חג המנגל, כלומר חג העצמאות, מזמן לנו דיאטה עתירת בשר. האם זו סיבה לדאגה? לדברי דנה ויינר, ס. מנהלת המחלקה לתזונה קלינית ברמב"ם ודיאטנית קלינית, "בשר לסוגיו אינו נחשב באופן גורף למאכל מסוכן לבריאות. לכל אחד מסוגי הבשר יש יתרונות וחסרונות, וצריכת בשר במידה ובאופן נכונים יכולה לתרום לגופנו מרכיבים תזונתיים חיוניים מבלי לסכן את הבריאות".

ויינר מונה חמישה סוגים של בשר: בקר, עוף, הודו, כבש וחזיר. יש לצרוך מהם במידה ובהתחשב במרכיביהם התזונתיים, בכמות השומן הרווי המצויה בהם וברמות הכולסטרול. ויינר: "הכי פחות מומלצים לצריכה הם הבשר הלבן, שממילא איננו פופולרי בשל היעדר כשרות, ובשר הכבש (למרות שבשנים האחרונות מייחסים לשומן שבו סגולות רפואיות מועילות בשונה ממה שחשבנו בעבר). הבשר המומלץ ביותר לצריכה הוא בשר ההודו, שהינו בשר רזה, דל בכולסטרול ושמן רווי ומכיל הרבה ברזל וויטמין B12. אחריו מומלצים בשר העוף והבקר. העדפה בין השלושה נובעת מהבדלים משמעותיים בין נתחי בשר הבקר, ביניהם ניתן למצוא נתחים רזים דומה ואף פחות מהודו ועוף.

בשר על האש
בשר על האש

בישול עדיף על צלייה

גם לאופן הכנת הבשר השפעה על השלכותיו על בריאותנו. ויינר: "בישול בהחלט עדיף על הכנת בשר במנגל. כאשר הבשר נצלה במנגל, החלבון, המהווה את מרכיבו העיקרי, עובר תהליך שריפה. בתהליך זה מתמלא הבשר ברעלנים, ברדיקלים חופשיים ובחומרים שהוכחו כמסרטנים. חומרים אלה עלולים להזיק לחלקנו ולגרום לשינויים גנטיים בתאי גופנו. מאחר שאיננו יודעים מי מאתנו חשוף לתהליך האמור, אנו ממליצים לכולם להמעיט ככל הניתן מהיחשפות לרעלים הללו".

מאחר שהמנגל הוא אופן הבילוי החביב והמועדף עלינו ביום העצמאות, יש להשתדל להפכו לחוויה בריאה, לפחות באופן יחסי. ויינר: "כדי להימנע מנזקי המנגל לבריאותנו, יש לבחור בשר בריא ומזין. ניתן גם ליהנות מבשר בקר, ומומלץ לצרוך דווקא את הנתחים שמספרם 11 (סינטה), 13 (שייטל), 14 (אווזית), 15 (צ'אך) ו-16 (כף). נתח מספר 11, הסינטה, מומלץ במיוחד לצלייה על האש. עוד מומלץ לשלב את הבשר עם מזון בריא ועשיר בנוגדי חמצון דוגמת סלט ירקות, סלט פירות ולחם מלא. המלצה נוספת היא להשרות את הבשר טרם בישולו במרינדה עשירה בנוגדי חמצון, דוגמת שמן זית,שום ולימון. כדאי למנוע מגע ישיר בין האש לבין הבשר, להקטין את משך הבישול ולהימנע משריפה של הבשר. לשם כך, עדיף לצרוך בשר מדיום ולא מדיום וול. ניתן לבודד את הבשר מהאש באמצעות עטיפתו בנייר אלומיניום; וכן לקצר את משך צלייתו על האש על ידי בישולו באמצעי אחר טרם הצלייה או לחתוך אותו לנתחים קטנים".

מובן שמומלץ להימנע מקינוחים משמינים ועתירי קלוריות (בחרו סלט פירות במקום), משתייה ממותקת ומוגזת ( העדיפו מים קרים או תה ירוק קר ללא תוספת סוכר) ומאכילה מוגזמת של מזון ( אכלו במינון זהה לכל ארוחה עיקרית במהלך השבוע), כדי להימנע מעלייה במשקל ומהשלכותיהן האפשריות של ארוחות כבדות מדי. ארוחות כאלה עלולות לגרום לתחושת מלאות וכבדות ולהחמיר את תסמיניהם של הסובלים מבעיות במערכת העיכול.

והכי חשוב, לא להגיע רעבים לארוחה- אכלו ארוחה קלה לפני הארוחה העיקרית ונצלו את מזג האוויר הנאה לפעילות גופנית בחיק הטבע ועם המשפחה.

לכתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים, היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום