האם הריון וחתולים הולכים יחד?

(0)
לדרג

חתולים עלולים להדביק נשים הרות בטפיל הגורם להפלות ולמומים קשים בעובר. הקפדה על כמה כללים פשוטים יכולה למנוע את הסכנה

מאת: איילת אלקין, כתבת doctors

בבתים רבים גדלים חתולים וילדים תחת קורת גג אחת ומסבים אושר גדול אלו לאלו. מחקרים מצביעים על התועלת שבגידול ילדים במחיצת בעלי חיים, ובפרט עם חתולים. עם זאת, בתקופת ההריון מתעורר חשש הנוגע לחתולים.

חשש זה קשור בטפיל חד תאי הנקרא טוקסופלזמה גונדי, שהוא סוג של טפיל נפוץ ה"מתאכסן" ומתרבה במעיים של חתולים הנגועים בו. הטפיל אחראי להתפתחות מחלת הטוקסופלזמוזיס. החתולים מפרישים את ביצי הטפיל בצואה ו"מזהמים" את סביבתם. המחלה מועברת מחתול לחיות אחרות וגם לבני אדם. ניתן להידבק באמצעות מגע של היד בצואת החתול ואחר כך הכנסתה לפה. מרבית האנשים שנדבקים בטפיל עוברים זאת ללא כל מחלה.

בקבוצת הסיכון אכן נמצאות נשים בהריון, אך גם אנשים המטופלים בתרופות המדכאות את מערכת החיסון, חולי איידס וחולים המטופלים בתרופות כימותרפיות. עבור נשים בהריון, הטפיל מסוכן מאוד: הידבקות בטפיל, בעיקר במהלך הטרימסטר הראשון של ההריון, יכולה לגרום להפלות ולמומים קשים בעובר כגון פיגור שכלי ועיוורון.

אם כך, האם בתקופת ההריון נשים צריכות להיפרד מהחתול שלהן? ד"ר טליה מור, וטרינרית ומנהלת פורום וטרינריה ב-doctors, מסבירה כיצד הריון וחתולים דווקא יכולים להסתדר יחד: "הריון אינו סיבה להיפטר מהחתול המהווה חלק מן המשפחה ואשר אליו היא מחויבת.

למעט במקרים חריגים, אין צורך להוציא את החתול מן הבית, למסור אותו או להרדימו. עם זאת, כדאי לנקוט כללי זהירות במהלך ההריון ולקראת הלידה להיערך לבואו של התינוק החדש".

לדברי ד"ר מור, "החתול מהווה מארח ומאחסן סופי עבור טפיל הטוקסופלסמוזיס ובו הוא משלים את מחזור חייו. הטפיל מתרבה במעי החתול ויוצר צורת חיים הנקראת אואוציסטה. צורה זאת מופרשת בצואת החתול במהלך השבועיים הראשונים של המחלה, ותוך 24-48 שעות נהפכת לציסטות מדבקות. ההדבקה נעשית לא רק דרך חתולים, אלא גם דרך עיכול של ציסטות מדבקות בבשר לא מבושל, בעיקר כבש וחזיר, מוצרי חלב בלתי מפוסטרים, ירקות בלתי שטופים וכל מזון שנגע בקרקע מזוהמת בצואת חתולים נגועים.

מרבית החתולים החולים אינם מראים שום סימן של מחלה. אחרים, לעומתם, בעיקר גורים או חתולים החולים באיידס של חתולים או בווירוס הלאוקמיה, יפגינו חום, חולשה, חוסר תאבון, שלשולים והקאות, ויסבלו מפגיעה קשה בעיניים ומסימנים עצביים".

לוותר על ציד עכברים

כאשר רוצים להימנע מהידבקות בטפיל, יש להקפיד על כללים מסוימים. ד"ר מור: "החתול נדבק בטפיל בשלוש צורות עיקריות: עיכול מזון או צואת חתולים אחרים הנגועים בציסטות או במהלך ההריון דרך השליה. על כן יש למנוע מן החתול לאכול בשר בלתי מבושל, לצוד עכברים ולבוא במגע עם צואה של חתולים אחרים אשר תיאורטית יכולים להכיל ציסטות".

כיצד מגינים על בעלי החתול והאשה ההרה? ד"ר מור: "יש לנקות את הצואה והחול בארגז אחת ליום. לנשים הרות מומלץ להימנע מכך. יש להשתמש בכפפות ולשטוף ידיים היטב לאחר ליטוף או סירוק של החתול מכיוון שכדי להידבק, צריך להכניס יד לפה".

אמצעי זהירות נוספים אותם ניתן לנקוט: "אפשר לבקש לעשות בדיקת נוגדנים סירולוגית (בדיקות דם לגילוי נוגדנים כנגד הטפיל) לחתול כדי לברר את מצבו. לנשים בהריון מומלץ לקבל הפניה לבדיקה של נוגדני טוקסופלזה. בדרך כלל בבדיקה זו יתקבלו שני סוגי תשובות, חיובית ושלילית: "תשובה חיובית מקנה הגנה במהלך ההריון.

תשובה שלילית משמעה כי האישה לא נחשפה בעבר לטפיל ויש לנקוט משנה זהירות. אם הבדיקה מעידה על הידבקות פעילה, חשיפה נוכחית או בתקופה האחרונה, יש לחזור על הבדיקה לאחר שבועיים כדי לברר האם מדובר במחלה פעילה ומסוכנת".

בואו לדבר על זה בפורום וטרינריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום