אלצהיימר: תפקיד בני המשפחה

(0)
לדרג

מחקרים חדשים: קרובים מאבחנים אלצהיימר טוב יותר ממבחני זיכרון. טיפול נכון של קרובי המשפחה מוביל להטבה במצב החולה ולצמצום הוצאות הטיפול ב-29%

מאת: פרופ' יאיר למפל

מחקר חדש שפורסם לאחרונה במגזין Brain מצא כי בני משפחה וקרובים אפקטיביים יותר בגילוי מוקדם של המחלה ממבחני הזיכרון, האמצעי הרווח בעולם הרפואה לגילוי מוקדם של סימני המחלה. מחקר נוסף, שהוצג בכנס של איגוד האלצהיימר הבינלאומי ובחן את שלב הטיפול בחולים בהם אובחנו סימני אלצהיימר, גילה כי משפחות שקיבלו תמיכה וחניכה אישית ממערכת הבריאות הצליחו לייעל את הטיפול בחולה ולהיטיב את מצבו, ולהביא לחיסכון משמעותי בעלויות הטיפול הרפואי.

במסגרת המחקר האמריקאי, שנערך באוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס ובחן את תפקיד קרובי המשפחה באבחון המוקדם של אלצהיימר, נשאלו בני משפחה וקרובים של 251 אנשים בסיכון על בעיות הזיכרון ועל סימנים מקדימים לבעיות ביכולת השיפוט, כאשר תשובה חיובית לשני נושאים או יותר העידה על קיומו של אלצהיימר בשלב מוקדם.

בין הנושאים שנבדקו: החלטות כלכליות שגויות או בעיות אחרות ביכולת השיפוט; גילוי עניין מופחת או איבוד עניין בתחביבים או בפעילויות אהובות; חזרה על שאלות, סיפורים או משפטים שונים; קושי ללמוד כיצד להשתמש במכשיר כלשהו, כגון שלט הטלוויזיה או המיקרוגל; נטייה לשכוח את החודש או את השנה בה הם נמצאים; קשיים בביצוע פעולות בנקאיות שונות, כגון כתיבת צ'ק; קושי לזכור פגישות שנקבעו ובעיות חוזרות בחשיבה ובזיכרון. במקביל נבדקו בדיקות הדמיה ומעבדה עדכניות ביותר העשויות לאשר את האבחנה.

לאחר שהשיבו על השאלון, הושוו תוצאות השאלונים לממצאים רפואיים. נמצא כי השאלונים שמילאו קרובי משפחה היו מדויקים יותר ממבחני הזיכרון הבסיסיים שנוהגים לערוך רופאים בלבד, במטרה לאתר סימנים מוקדמים לאלצהיימר. מבחני הזיכרון עלולים להיות מושפעים מהתחושה המנטאלית ורמת הריכוז הרגעית של המטופל וכמו כן מהשפעות סביבתיות ומרמת הלימוד. בנוסף, מטופלים הסובלים מאלצהיימר בשלבים מוקדמים אינם מודעים לבעיות הזיכרון שלהם ולכן לא ניתן לקבל מהם במהלך האבחון מידע אמין.

חשיבות בני המשפחה מתבטאת גם בהיבטים אחרים של מחלת האלצהיימר. במחקר אחר, שנערך במיניאפוליס, נמצא כי גילוי מוקדם בשילוב תמיכה וליווי אישי של מערכת הבריאות את החולים ומשפחותיהם הביא לצמצום עלויות הטיפול בחולים בשיעור של 29%.

חשיבות התמיכה במשפחה

המחקר בחן 1,607 קשישים מעל גיל 70, הסובלים מסימנים מקדימים של אלצהיימר. המשתתפים חולקו לשתי קבוצות, כאשר הראשונה כללה 347 חולים שהוכנסו עם בני משפחותיהם לתוכנית אישית הבנויה משיחות עם אנשי מקצוע, מתן המלצות לטיפול במטרה להאט את התפתחות המחלה ולספק את צורכי החולה באופן מיטבי, חלוקת מידע, סיוע בזיהוי צרכי החולים והענקת תמיכה ישירה וליווי בטיפול בחולה. הקבוצה השנייה כללה 1,260 חולים שאובחנו בשלב מוקדם שנהנו מתוכנית הטיפול הרגילה בחולה, שאינה כוללת ליווי אישי והדרכה למשפחות. לאחר תקופה של שנה נמצא כי התמיכה והליווי האישי של מערכת הבריאות במשפחות החולים הביאו לצמצום עלויות הטיפול בהם בשיעור של 29% ביחס לשנה שלפני גילוי המחלה, לעומת צמצום של כ-6% בעלויות הטיפול בקבוצה שלא השתתפה בתוכנית התמיכה.

בהתייחס לתוצאות המחקר, חשוב לציין כי מערכת הבריאות בישראל מעניקה לחולים מעטפת רפואית מהמתקדמות בעולם. עם זאת, ליווי וחניכת המשפחות וקרובי החולים נעשים על ידי עמותות ולא באופן מוסדר באמצעות שלטונות הבריאות.

אבחון מוקדם של אלצהיימר חשוב להצלחת הטיפול במחלה. מחקרים הוכיחו כי תרופות לאלצהיימר המבוססות על החומר הפעיל ממנטין, דוגמת אביקסה, ולתרופות המבוססות על בלימת אצטילכולין אקסטרז, דוגמת רמיניל, יש גם ערך מניעתי. תרופות אלה משיגות יעילות גדולה יותר ומיטיבות לשפר את איכות חיי החולה ככל שהטיפול מתחיל בשלב מוקדם יותר. בנוסף להיבט החשוב של הצלחת הטיפול התרופתי, מאפשר הגילוי המוקדם היערכות טובה יותר וחניכה של רשויות הבריאות את בני המשפחה לטיפול בחולה, גורם נוסף התורם לשיפור במצב החולה.

פרופ' יאיר למפל, מנהל המחלקה הנוירולוגית, המרכז הרפואי וולפסון.

בואו לדבר על זה בפורום אלצהיימר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום