ספורט: אפשר להתמכר לזה

(0)
לדרג

יש מכורים לספורט המזניחים את עיסוקיהם ואת מחויבויותיהם בגלל האימונים. הם נעדרים מהעבודה ומתעלמים מבני המשפחה. ספורט אובססיבי עלול להזיק גם לגוף

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

אין ויכוח על חשיבות העיסוק בספורט ועל יתרונותיה העצומים של הפעילות הגופנית, אך מתי העיסוק הזה הופך למסוכן ומזיק? אורי לאוגמר, מאמן כושר מוסמך, מסביר כי אנשים המכורים לספורט יכולים להזיק לעצמם בצורה חמורה. לדבריו, "יש מתעמלים שעלולים להתמכר לספורט ולעסוק בו ללא הפסקה, באובססיביות קיצונית, באופן שמזיק לגופם וגובה מהם מחיר רגשי ונפשי כבד".

אנשים המתמכרים לספורט הם לרוב אנשים שהיו מכורים למשהו אחר והחליפו את ההתמכרות אליו בהתמכרות לספורט. לאוגמר: "כמו כל התמכרות, גם התמכרות לספורט נובעת מכמה גורמים מורכבים. פעמים רבות מכורים לאוכל מחליטים לרזות ותוך כדי תהליך הרזיה הם מתמכרים לספורט. כך גם אנשים שהיו מכורים לסיגריות או אלכוהול עלולים להחליף התמכרות זו בהתמכרות לספורט במסגרת ניסיונם לסגל אורח חיים בריא".

לאוגמר מסביר כי בתחום הספורט יש להבחין בין התמכרות שלילית לחיובית. כך, לתפיסתו, התמכרות חיובית מתקיימת במקרים בהם המכור החליף התמכרות הרסנית בהתמכרות לספורט והוא מקפיד להתאמן נכון ולהיעזר בהתמכרותו לספורט כדי להבריא ולהתחזק באופן שאינו מזיק לו. ואולם התמכרות לספורט עלולה להפוך לשלילית כאשר היא גובה מחירים הרסניים מהמכור. לאוגמר: "יש מכורים לספורט שמזניחים את עיסוקיהם האחרים ואת מחויבויותיהם בגלל האימונים. הם נעדרים מהעבודה ומתעלמים מבני המשפחה. ספורט אובססיבי ללא הפסקה אף עלול להזיק לגוף: כל מתאמן צריך לנוח מדי פעם כדי לא לפגוע בעצמו. חשוב מאוד להתאמן נכון, בעצימות, תדירות ומאמץ המתאימים ליכולתו של המתאמן. כל מי שעוסק בספורט חייב לעשות הפסקה פעם בשבוע וכן לעדכן את תוכנית האימונים מדי כמה חודשים. המכורים בדרך כלל לא מתאמנים נכון, לא נחים, מתאמצים מעל ליכולתם וכך מזיקים לגופם. יש גם מקרים קיצוניים של פציעות ספורט חוזרות ונשנות של אותם מכורים".

התמכרות לספורט
התמכרות לספורט

התמכרות חיובית

ואולם יש גם דעה אחרת. ד"ר אברהם כץ, מומחה לרפואה פנימית ורפואת ספורט, סבור כי כל אדם שעוסק בספורט באופן יומיומי מכור לספורט במידה כלשהי, אך אין בכך דבר שלילי. לדבריו, "יש אנשים שעוסקים בספורט באופן יומיומי והם המכורים הקלים ביותר. לעומתם אנשים שבחרו בספורט כדרך חיים הם מכורים כבדים. הכוונה היא בראש ובראשונה לספורטאים מקצועיים שעוסקים בספורט תחרותי; וגם לאנשים שעוסקים בספורט כלשהו כתחביב, כאשר עיסוק זה הוא בלתי פוסק, אובססיבי ומאומץ. איני יכול לדמיין אדם שאיננו מכור לספורט אשר קם לפנות בוקר ומתאמן כל יום. אנשים שרצים מרתון, משתתפים בטריאתלון, רוכבים על אופניים, עוסקים בפיתוח גוף וכדומה הם בהחלט מכורים לספורט, אחרת לא היו עומדים בקשיים העצומים הכרוכים באימונים מפרכים כל כך".

ד"ר כץ מדגיש כי ההתמכרות לספורט, לתפיסתו, היא התמכרות חיובית ועתירת יתרונות. לדבריו, מעולם לא נתקל במטופל המכור לספורט במידה הרסנית שפגעה בחייו, אלא פגש רק בתועלת הרבה של התמכרות זו ולפיכך הוא רואה בה התמכרות מצוינת העדיפה מכל התמכרות אחרת. ד"ר כץ: "בעיניי, העוסקים בספורט, אם באופן מקצועי, ואם כתחביב הממלא את רוב זמנם הפנוי, עוסקים במשהו בריא ומבורך. אני רואה פנסיונרים רבים שמגלים את ההנאה העצומה בספורט ובמקום להשחית את זמנם לבטלה הם עוסקים בספורט. כך הם נהנים ממשהו בריא, מהנה ומעשיר".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אימון כושר גופני ותזונה
פורום פיזיולוגיה של המאמץ

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום