אקנה בקיץ: לא סוף העולם

(0)
לדרג

הזעה מרובה ושימוש במסנני קרינה בלתי מתאימים עלולים להגביר את תופעת האקנה. חשיפה מבוקרת לאור השמש יכולה דווקא להועיל. הכל על הטיפול באקנה בעונת הקיץ

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

לפחות 85% מהמתבגרים סובלים מפצעי בגרות (אקנה) בדרגות חומרה שונות. אצל 10% מהם יוסיפו הפצעים להציק גם מעבר לגיל ההתבגרות. האקנה היא מחלת עור, שמופיעה בעיקר בגיל ההתבגרות, ככל הנראה עקב העלייה ברמות ההורמון הגברי טסטוסטרון. עלייה זו גורמת לפעילות יתר של בלוטות החלב, להיווצרות הפרשות שומניות, שאינן מצליחות להתנקז החוצה אל פני העור, וכתוצאה מכך להופעת זיהומים ופצעים מוגלתיים. האקנה אינה מחלה המופיעה בעונה מסוימת, אבל החום הרב בעונת הקיץ, הזיעה, הלחות והצטברות הלכלוך על העור מגדילים את עוצמתה.

"האקנה יכולה להחמיר בעונת הקיץ", אומרת ד"ר מרינה לנדאו, מומחית ברפואת עור במכבי שירותי בריאות. "ההזעה עלולה להחמיר את הפצעים, מפני שהיא סותמת את נקבוביות העור, גורמת לזיהום בעור וכתוצאה מכך להתפרצות של אקנה. בקיץ אנו נעזרים רבות במסנני קרינה כדי להגן על עורנו מפני קרינת השמש הקופחת. לעיתים מסנני הקרינה גורמים לאקנה עקב סתימת הנקבוביות. ההמלצה היא שהסובלים מאקנה יבחרו במסנן קרינה לא שומני ולא קומדוגני (הגורם להיווצרות נקודות שחורות). בעיה נוספת היא שחלק מהתכשירים המיועדים לטיפול באקנה אינם מגיבים טוב לקרינת השמש הקיצית החזקה. חלק מאותם תכשירים מתפרקים בשמש, וחלקם בעיקר התכשירים על בסיס רטין A עלולים לגרום לרגישות יתר של העור".

אקנה בעונת הקיץ
אקנה בעונת הקיץ

קרני השמש דווקא עוזרות

בניגוד לדעה הרווחת, קרני השמש, ובעיקר קרני שמש מהספקטרום הכחול של הקרינה, דווקא מצמצמות את האקנה. ד"ר לנדאו: "קרני השמש הכחולות פוגעות בחיידקים שהם אחד מהגורמים העיקריים להיווצרות לאקנה, ולכן חשיפה מבוקרת של העור לשמש יכולה להיטיב את המצב. בשנים האחרונות התפתחו תיאוריות על הטיפול באמצעות אור בבעיות עור, למשל כאשר מדובר באקנה של הגב בדרגה שאינה מצריכה שימוש בכדורים. אני ממליצה לחשוף את העור לשמש בשעות אחר הצהריים, כאשר הקרינה אינה חזקה".

יש סוגים שונים של טיפולים במחלת האקנה, והשימוש בהם נקבע על פי חומרת הבעיה ובהתייעצות עם רופא עור. "במקרים קלים מומלץ להשתמש בטיפולים מקומיים באמצעות תמיסות, ג'לים וקרמים שונים. הטיפול השכיח הוא באמצעות תכשיר מקומי חיצוני ממשפחת הרטינואידים - תרופות שהן נגזרות סינתטיות של ויטמין A (לדוגמה: אדפרין ורטין). הטיפול מיועד להמסת הראשים השחורים הקיימים ומניעת הופעתם של ראשים חדשים. ההמלצה היא לשלבם כמעט בכל טיפול באקנה, גם דלקתית. במקרים הקשים יותר משלבים רטינואיד מקומי עם טיפול אנטיביוטי דרך הפה. במקרים קשים מאוד, בהם יש נגעים דמויי מורסות, נותנים רטינואיד מערכתי (רואקוטן, קיורטן)", מסבירה ד"ר לנדאו.

לדבריה, "על מנת לפתור את הבעייתיות של התכשירים השונים בקיץ והרגישות שחלק מהם יכולים לגרום, כדאי להתייעץ עם רופא עור ולבחור תכשירים מתאימים שאינם גורמים לתופעות הלוואי האלו. מסיבה זו מעדיפים הרופאים להמליץ על נטילת כדורים בעונת הקיץ במקום על שימוש בתכשירי מריחה".

כדי להימנע מהופעת אקנה בעונת הקיץ חשוב לשמור על היגיינה של העור, תוך שימוש בתכשירים כגון סבון נוזלי עדין שאינו מייבש את העור, וכן בחומרים שמווסתים את הפרשת החלב ומעניקים לחות. כמו כן, יש להימנע מחיטוט בפצעי האקנה, דבר שעלול לגרום להחמרת התופעה.

בואו לדבר על זה בפורום אקנה, פצעי בגרות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום