שיני בינה: עולם הולך ונעלם

(0)
לדרג

שיני הבינה מהוות בעיקר מטרד. בדרך כלל אין בהן צורך, וקשה לשמור על היגיינת הפה בגלל מיקומן המרוחק. כשהן גורמות כאבים, רצוי לעקור אותן

מאת: ד"ר חגי סלוצקי

שיני הבינה הן טעות של הטבע. אין הן תורמות ללעיסה או למבנה הפה, ואפילו גורמות מטרד מסוים בעיקר כשהן בוקעות בפה קטן וצפוף שיניים.

בעבר הרחוק היתה הלסת של בני האדם רחבה יותר ושימשה ללעיסה של מזון טרי, אך כיום, עם התפתחות המזון הרך והנוח ללעיסה, הלסת קטנה לעומת השיניים שנותרו בגודלן המקורי. מצב זה יוצר צפיפות בפה וחוסר מקום בעיקר לשיניים שבוקעות מאוחר יותר ושלמעשה, בחלוף הדורות אין בהן עוד צורך.

שיני הבינה מכונות "הטוחנת השלישית" וצומחות אחרונות, סביב גילאי 18-22 ולפעמים בגילאי 25. מכאן נובע שמן, שכן הן בוקעות מיד לאחר גיל הטיפש-עשרה. בחלק מהמקרים, כאשר בפה יש מקום עבורן, הן בוקעות ללא בעיות מיוחדות. הצרות מתחילות כשהפה קטן מלהכילן. אז הן גורמות בעיקר מטרד.

שיני הבינה עלולות לגרום לבעיות הבאות:

קשה לצחצח את שיני הבינה בגלל מיקומן שמקשה להגיע אליהן. הן ממוקמות בסוף הפה, לעיתים מתחת ללחיים הצמודות אליהן, וקרוב לבית הבליעה.

כאשר אין הרבה מקום בלסת, השן נותרת כלואה בשל הצורך שלה לפלס לעצמה דרך החוצה. אי יכולתה לבקוע עלול לגרור כאבים ונפיחות בחניכיים.

בגלל אותה צפיפות, מנח השן (המקום בו היא מונחת מתחת לחניכיים) עלול להיות עקום או לנטות לכל מיני כיוונים, מה שעלול ליצור בעיה של בקיעה נורמאלית כלפי מעלה, ומן הסתם לגרור שוב כאבים.

במקרים בהם שן הבינה מצליחה לפלס לעצמה דרך ולבקוע חלקית, יש נטייה לחניכיים לעלות ולכסות חלק ממנה. הדבר יוצר כיסים נוחים להישארות שיירי מזון ולהתפתחות חיידקים ודלקות.

בחלק מהמקרים שיני הבינה בוקעות ומתפתחות אולם יוצרות מראה לא מסודר וצפוף המצריך התערבות אורתודונטית ועקירה.

בלוטות הלימפה מתנפחות בדרך כלל בעת דלקת מתחת לחניכיים, באזור הצוואר. החניכיים מתנפחים ומורגש כאב. במקרים כאלה, הטיפול הטוב ביותר הוא מתן אנטיביוטיקה עד חלוף הדלקת, צילום המקום ועקירה.

שיני בינה
שיני בינה

עקירת שיני בינה

עקירת שיני בינה אינה תמיד פשוטה בשל המיקום של השן בסוף חלל הפה. במקרים בהם השן כלואה מאחור עלול להתעורר חשש לשבר בלסת או לפגיעה בעצב המפעיל את השפה התחתונה. על כן, במקרים מסובכים רצוי שיעשה את העקירה כירורג מומחה לפה ולסת.

יש האומרים שבהמשך ישיר להצטמצמות הלסת, סופן של שיני הבינה להיעלם לגמרי. כבר כיום ניתן לראות בצילום פשוט אצל חלק מהמטופלים מקרים בהם שיני הבינה אינן מתפתחות מלכתחילה, בדומה לאיברים אחרים בגוף שבחלוף השנים התנוונו והפסיקו לתפקד ולשמש את בני האדם.

ד"ר חגי סלוצקי הוא סגן רופא שיניים ראשי של רשת מרפאות כללית סמייל.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים וכירורגיית הפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום