רפואה משלימה: דע את הסיכונים

(0)
לדרג

מערכת הבריאות בישראל לא הסדירה את תחום הרפואה המשלימה, וכתוצאה מכך יש מקרים רבים של שרלטנים ומתחזים המעניקים טיפולים שעלולים להזיק לחולים

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

הרפואה המשלימה בישראל מתפתחת כבר שנים רבות. המודעות לטיפולים המשלימים על תחומיהם השונים בקרב המטופלים גדלה בהתמדה ובמקביל נפתחות עוד ועוד מרפאות. קופות החולים ואף בתי החולים מקימים מחלקות לרפואה משלימה והביטוחים הרפואיים מממנים את רוב הטיפולים.

יש הרואים במגמה זו דבר נפלא ומאמינים כי יש לרפואה המשלימה כל כך הרבה יתרונות, שאין כל פסול בפתיחתן של מרפאות לרפואה משלימה תחת כל עץ רענן. האמנם? "אין חולק על יתרונותיה הבולטים של הרפואה המשלימה וכיום כבר רבים מכירים ומודים בחשיבותה הרבה ובתרומתה לבריאות כולנו", אומר ד"ר פאבל שוורץ, מומחה לרפואה משלימה העוסק בענפיה השונים למעלה מארבעים שנה. ואולם לדבריו, הבעייתיות בתחום הרפואה המשלימה רבה ועלולה לנטרל את יתרונותיה ולפגוע במעמדה:

"בישראל יש בעיה קשה ובולטת בתחום הרפואה המשלימה והיא היעדר הפיקוח. למעשה, יש בישראל מאות מטפלים ברפואה משלימה מענפים רבים ומגוונים שאין עליהם פיקוח. בעצם כל אדם שעבר איזשהו קורס במוסד עלום שם, יכול, למרות היותו מחוסר כל ניסיון, לפתוח מרפאה ולהעניק טיפולים תמורת כסף".

איזהו מומחה?

היעדר פיקוח או הסדרה של התחום אכן מקשה מאוד על מטופלים לדעת מיהו מטפל מוסמך, מי נחשב למומחה ובידי מי ראוי שיפקידו את בריאותם. למרבה הצער, יש גם מקרים קיצוניים של מטפלים מתחזים שלא עברו כל השתלמות; או אחרים הלוקים בנפשם ומאמינים ביכולות ריפוי דמיוניות. על מנת למנוע ממטופלים ליפול בפח של מטפלים לא מוסמכים או לשלם כסף רב לנוכלים מתחזים ממליץ ד"ר שוורץ לנקוט כמה צעדים טרם הפנייה למטפל.

"חשוב מאד ללכת למטפל מוכר, כזה שהגיעו לגביו המלצות ממכרים שזכו ממנו לסיוע. בעת המפגש עם המטפל יש לשאול אותו איזה תואר יש לו והיכן סיים את לימודיו והתמחותו. יש לבדוק את המוסד ומקום ההתמחות ולוודא שהם קיימים ונחשבים למוסדות מוכרים ומכובדים. חשוב ביותר גם לשאול את המטפל כמה ניסיון יש לו. לתפיסתי, ניסיון הוא הדבר החשוב ביותר שיש למטפל. רוב ענפי הרפואה המשלימה מתבססים על תורות שמחייבות את המטפלים המיישמים אותן לצבור ניסיון רב שנים בטרם יפנו לטפל באנשים. היום, כל אחד שסיים השתלמות כלשהי קורא לעצמו מטפל ומתחיל לבצע טיפולים מורכבים שביצוע לקוי שלהם יכול להיות מסוכן. כדי לנטרל את הסכנה יש לדרוש מהמטפל להציג ניסיון מוכח בטרם התשלום והתחלת הטיפול".

לא ניתן להתעלם מהסיכונים הכרוכים בקבלת טיפול ממטפל חסר ניסיון. ד"ר שוורץ: "אנשים שעוברים טיפול של דיקור סיני באופן שגוי עלולים להיפגע ולחלות. אנשים המצויים בסיכון, דוגמת נשים הרות, ילדים, קשישים וחולי סרטן עלולים להיפגע מדיקור סיני חובבני פגיעה חמורה ביותר".

רפואה משלימה
רפואה משלימה

תרופות וטיפולים? רק בהתאמה אישית

ד"ר שוורץ מזהיר מפני רכישת תרופות ממטפלים בלתי מוסמכים או מבתי טבע ללא המלצה של מטפל. לדבריו, "תרופות הומאופטיות, שמנים אתריים, תוספי מזון ובעיקר צמחי מרפא משפיעים על הגוף ויוצרים ריאקציות גם עם חומרים אחרים. נטילת החומרים הללו ללא פיקוח, התאמה אישית, ליווי והדרכה עלולה לגרום נזק לא מבוטל למטופלים".

בהקשר זה מצביע ד"ר שוורץ על פורמולות צמחי המרפא המשווקות כפורמולות מוכנות מראש לכלל הציבור כתכשירים ש"במקרה הטוב לא יעזרו למטופל ובמקרה הרע יזיקו לו". זאת מכיוון שצמחי מרפא ראוי שיותאמו לכל מטופל באופן אישי בהתחשב במטרת הטיפול ובמגוון מאפייניו של המטופל ואורחות חייו.

לא רק רפואה משלימה

בעיה בולטת נוספת הקשורה לרפואה המשלימה היא עובדת היותה נעדרת ביסוס מדעי. מטופלים מסוימים המאמינים בה בקיצוניות ומפתחים תחושת סלידה מהרפואה הקונבנציונלית עלולים למנוע מעצמם טיפול חיוני ואף מציל חיים. אמנם, עם העלייה בקרנם של חלק מענפי הרפואה המשלימה התפתח מחקר מקיף השואף לבסס מדעית את הרפואה העממית וייתכן כי יעילותה אכן תוכח ותגבר; אולם עד אז, על פי רוב, אדם המעדיף את טיפולי הרפואה המשלימה על פני טיפולי הרפואה הקונבנציונלית מסכן את בריאותו.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום מכבי טבעי - רפואה משלימה
פורום תרופות ורוקחות ברפואה משלימה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום