עישון בהריון פוגע בגדילת הילד

(0)
לדרג

עישון בהריון פוגע בהתפתחות העובר ובהתפתחות התינוק בשנים הראשונות לחייו. יילודים לנשים מעשנות מצויים באחוזונים נמוכים יותר במשקל, אורך גוף והיקפי ראש

מאת: מערכת zap doctors

ידוע ממחקרים רבים כי עישון בזמן הריון משפיע על גדילת העובר. יילודים לאמהות מעשנות נולדים באחוזונים נמוכים יותר הן במשקל, הן באורך והן בהיקפי הראש. עד כה לא ברור האם ילדים אלה מדביקים את הפער לאחר הלידה או שקצב הצמיחה שלהם נשאר מתחת למצופה.

מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם השבוע ב-Archives of Diseases in Childhood, היתה לבדוק את הקשר בין עישון אימהי בזמן ההריון לבין מדדי גובה ומשקל בארבע שנות החיים הראשונות.

שיטות

חוקרים מברזיל ביצעו מחקר על בסיס נתונים של אמהות שילדו בעיר Pelotas בברזיל בשני מועדים (1993 ו-2004). במחזור הראשון גויסו 5,304 נשים וילדיהן, ובמחזור השני נכללו 4,287 זוגות. לאחר הלידה, האמהות רואיינו ונאסף מידע דמוגרפי רב ומידע על חשיפות בהריון. התינוקות נשקלו ונמדדו על ידי צוות המחקר. בנוסף, בוצע מעקב לאחר 6, 12, 24 ו-48 חודשים. בכל המפגשים נשקלו הילדים ונמדדו אורך והיקף ראש.

תוצאות

במחקר הראשון 33.5% מהאמהות עישנו בזמן ההריון מול 44.8% מהאבות; במחקר השני המספרים עמדו על 28% ו-31% בהתאמה. במהלך 11 השנים שחלפו היתה ירידה ניכרת באחוז ההורים המעשנים.

בשני המחזורים היה קשר ישיר בין עישון אימהי לבין הסיכון ללידה מוקדמת.

משקל הלידה של תינוקות שנולדו לאימהות מעשנות היה נמוך יותר, גם לאחר שקלול שבוע הלידה.

אורך התינוקות היה נמוך יותר בקבוצת האימהות המעשנות בכל פגישות המעקב עד 48 חודשים לאחר הלידה. משקל והיקף ראש היו נמוכים רק בלידה.

ההבדלים בצמיחה היו מובהקים גם לאחר ניתוח סטטיסטי שהתייחס לגורמים כגון מצב סוציואקונומי והשכלה.

מסקנה

עישון אימהי בזמן הריון משפיע ישירות על צמיחה העובר ברחם, אך גם על צמיחת הילדים בשנים הראשונות לחיים.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום