מאושפזים רבים בסיכון לתת תזונה

(0)
לדרג

מכנס שהתקיים ברמב"ם עולה כי חולים מאושפזים הסובלים מתת תזונה נמצאים בסיכון גבוה עד פי שבעה לסיבוכים שונים, ונוטים להתאשפז לפרקי זמן ארוכים

מאת: מערכת zap doctors

מאושפזים בבתי החולים הסובלים מתת תזונה מייצגים תופעה רחבת היקף, המשפיעה באופן ישיר על מצבם הבריאותי. מחקרים מראים כי במהלך האשפוז חולים נוטים לאכול פחות וחלקם אף מגיעים למצב של תת תזונה. יתרה מכך, לפי הנתונים, חולים בסיכון לתת-תזונה מתאשפזים לזמן ממושך (עד 50% יותר מאחרים), ונמצאים בסיכון גבוה לסיבוכים רבים ולתמותה עד פי שבעה יותר, אולם רק 1% מהם מאובחן ומטופל בהתאם.

הנתונים הוצגו בכנס רפואי, ראשון מסוגו בישראל, אשר התקיים בשבוע שעבר ברמב"ם ועסק בבעיות התזונה של מאושפזים. בפעם הראשונה חברו גורמים מבתי חולים שונים, קופות החולים, משרד הבריאות, החברה לתזונה קלינית בישראל ודיאטניות מעמותת עתיד - עמותת הדיאטנים בישראל, במטרה לקיים דיונים על היבטיה השונים של הבעיה, ברמה מערכתית-לאומית.

עוד עולה מנתונים כי לאחר השחרור, אחוז גבוה מהחולים שסבלו מתת תזונה נותרים סיעודיים ותלויים. בנוסף, נמצא קשר ישיר בין אכילה בזמן האשפוז לבין פרוגנוזה: ככל שהחולה אוכל פחות, הסיכוי שלו לשרוד יותר קטן.

זאת ועוד, עלות טיפול בחולה בתת תזונה גבוהה פי 2-4 מחולה עם מחלה זהה, אשר תזונתו תקינה. מחקר בריטי הראה שעלות תת תזונה למערכת הבריאות האמבולטורית והאשפוזים היא כ-7 מיליארד ליש"ט לשנה, והיא גבוהה פי שתיים מטיפול בהשמנה ותוצאותיה.

ארוחה לא פחות חשובה מאנטיביוטיקה

לדברי ד"ר עידית חרמש, המנהלת הרפואית לתזונה קלינית ברמב"ם ויו"ר החברה לתזונה קלינית בישראל, רופאים רבים עדיין אינם מודעים לבעיה ולהשלכותיה הקריטיות על המאושפזים: "עבור החולים, לאכול ארוחה זה לא פחות חשוב מלקבל מנת אנטיביוטיקה. הטיפול בתת-תזונה צריך להשתלב בטיפול הרפואי הרציף הניתן לחולה, בזמן אשפוזו בבית החולים ולאחריו".

"מדובר בטווח רחב של חולים שבשל מצבם לא ניתן לטפל בהם", אומרת ד"ר חרמש. "טיפול תזונתי מאפשר לאנשים הללו לעבור את הטיפולים שהם זקוקים להם ומעניק להם אפשריות שלא היו פתוחות בפניהם קודם לכן, בהתאם לבעיות ולצרכים של כל אחד מהם. זה מאמץ שחוזר אלינו: כמה שקלים שאנחנו משקיעים באוכל ובעזרים נוספים, חוסכים הון תועפות בטיפול ובאשפוז החולים הללו לאחר מכן".

במסגרת הפעילות בביה"ח, חולים בסיכון לתת תזונה זוכים לטיפול תזונתי מוקדם במהלך האשפוז, כשמערך תמיכה משולב של דיאטניות, רופאים ואחיות מרכז את הטיפול התזונתי ומספק טיפול מיטבי. למטרה זו גייס רמב"ם גם את בנות השירות הלאומי, אשר עוברות סדנת האכלה.

כתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים, היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום