שחלות פוליציסטיות: בעיות בביוץ

(0)
לדרג

שליש מהנשים בגיל הפריון סובלות מתסמונת שחלות פוליציסטיות הפוגעת בפוריותן, גורמת להשמנה, לשיעור יתר ולהופעת אקנה. לפעמים עלולה התסמונת לגרום לסרטן רירית הרחם

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

תסמונת השחלות הפוליציסטיות מתבטאת בעיקר בביוץ לא קבוע ולא סדיר. ד"ר בני פיינר, האחראי על שירות האורוגינקולוגיה וניתוחי רצפת האגן במרכז הרפואי הלל יפה, מסביר: "נשים הסובלות מהתסמונת מתלוננות בדרך כלל על וסת לא סדיר, המופיע לעיתים רחוקות, באופן לא קבוע ולא צפוי. רוב הנשים הסובלות מהתסמונת מדווחות גם על הופעתם של שיעור יתר ואקנה, הנובעים מרמה גבוהה של ההורמון הזכרי טסטוסטרון".

לדברי ד"ר פיינר, "כאשר מבצעים אולטרה סאונד לאישה הסובלת מהתסמונת, מבחינים במראה ייחודי של שחלותיה. סימן ההיכר הטיפוסי של השחלות הפוליציסטיות הוא היותן גדולות יחסית, ובהיקפן יש מספר גדול של זקיקים הנראים כמחרוזת פנינים. בזקיקים אלה יש ביציות אשר אינן חורגות מהשחלה אלא נשארות בהיקף השחלה, וזהו בדיוק התהליך של היעדר ביוץ".

שחלות פוליציסטיות
שחלות פוליציסטיות

אי פריון והשמנה

"תסמונת השחלות הפוליציסטיות, באנגלית PCOS, נפוצה מאוד בקרב נשים בגיל הפריון", אומר ד"ר פיינר. "ההשלכה הקשה ביותר על הנשים הסובלות מהתסמונת, מלבד הפגיעה במראה שלהן בעקבות שיעור היתר והאקנה, היא בעיות פריון.

"יש קשר הדוק בין השמנה לתסמונת השחלות הפוליציסטיות, והן מזינות זו את זו. כך, יש חשד שהשמנה ואי סבילות לאינסולין, תופעות הקשורות זו בזו, גורמות לתסמונת השחלות הפוליציסטיות, ותסמונת זו גורמת בתורה להשמנה. כמובן שההשמנה אינה בריאה, וגורמת למחלות נוספות כגון סוכרת ויתר לחץ דם. עם זאת, חשוב להדגיש כי לא כל הנשים הסובלות מהתסמונת הן נשים שמנות".

טיפול בתסמונת השחלות הפוליציסטיות

הטיפול בתסמונת חשוב ביותר, ולא רק לנשים שרוצות להרות. ד"ר פיינר: "מצב זה של היעדר ביוץ מסכן את בריאותה של רירית הרחם. הרירית שגדלה ומשגשגת לקראת הביוץ ממשיכה בפעולתה זו משלא מגיע הביוץ. ההורמון היחיד שמופרש בגופה של אישה שאינה מבייצת הוא האסטרוגן שגורם לרירית הרחם להמשיך ולשגשג; לא מופרש פרוגסטרון, ההורמון שמייצב את הרירית. במצב דברים זה עלולה הרירית להמשיך ולהתעבות, מצב מסוכן ביותר אשר עלול בטווח הארוך להוביל לסרטן רירית הרחם".

נשים השואפות להרות מטופלות, לרוב, על ידי תרופות המעודדות ומשרות ביוץ. במקרים קשים, בהם למרות התרופות לא מתקיים ביוץ, מזריקים לאישה הורמונים כדי לעודד את הגוף לבייץ.

לדברי ד"ר פיינר, "בנשים שאינן שואפות להרות מטפלים לרוב באמצעות מתן גלולות המכילות ריכוז גבוה של פרוגסטרון. הגלולות, בדרך כלל, מסדירות את המחזור ומסייעות לטיפול בתופעות הנלוות לתסמונת. לנשים אלה יכול לסייע גם שינוי בהרגלי התזונה שלהן: כדאי להן מאוד לסגל אורח חיים בריא הכולל תזונה מאוזנת ובריאה, ופעילות גופנית סדירה".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת נשים
פורום כירורגיה גינקולוגית - ניתוחי רצפת האגן

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום