השמנה בילדים: מדליית ארד לישראל

(0)
לדרג

ישראל נמצאת במקום ה-3 בעולם בהשמנת יתר של ילדים, ויותר מ-10% מבני הנוער הישראלים סובלים מהבעיה. משרד הבריאות הוציא הנחיות חדשות לצמצום התופעה

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

מגפת השמנת היתר הנפוצה במדינות המערב לא פסחה על ישראל. "ישראל נמצאת במקום השלישי בעולם בהשמנת ילדים, ויותר מ-10% מבני הנוער הישראלים סובלים כיום מעודף משקל", אומרת ד"ר הדס אבני, רופאת ילדים ומנהלת המרפאה לטיפול בהפרעות אכילה של ילדים בבית חולים "דנה".

באחרונה קבע משרד הבריאות כמה הנחיות חדשות לרופאי ילדים ורופאי משפחה, במטרה לקדם את המאמץ להילחם בהשמנה של ילדים ובני נוער.

ד"ר אבני: "ההנחיות החדשות שואפות להרחיב את המודעות בקהילה לסכנות הבריאותיות הנובעת מעודף משקל בגיל צעיר, לסייע למשפחות עם ילדים הסובלים מהשמנת יתר וכן להציע מסגרות ודרכים מגוונות להפחתה במשקל. לשם כך, קבע משרד הבריאות כי יש למדוד משקל וגובה לילדים כבר מגיל הגן, לפחות אחת לשנתיים.

"לשם הגברת המעורבות הקהילתית בטיפול בילדים הסובלים מהשמנת יתר, הורה משרד הבריאות ליצור קשרים עם מתנ"סים ומרכזים קהילתיים שי?פ?נו ילדים הסובלים מעודף משקל לחוגים ומסגרות של פעילות גופנית.

"הרופאים הונחו לעקוב ולהתייחס לילדים עם סיפור משפחתי של סוכרת או אירועי לב בגיל צעיר בקרב קרובי משפחתם. וכן, במידת הצורך, כאשר מדובר במקרה של השמנת יתר קיצונית המסכנת באופן ממשי את בריאות הילד, על הרופאים להפנות את הוריו לייעוץ לקראת ניתוח קיצור קיבה.

"משרד הבריאות הנחה את הרופאים להדריך ילדים עם עודף משקל ומשפחותיהם לאמץ שגרה של פעילות גופנית קבועה, ולדאוג שהילדים יקפידו על קיום פעילות גופנית למשך לפחות 60 דקות כל יום. יש להגביל את משך הישיבה שלהם מול הטלוויזיה והמחשב, לעודד הליכה ברגל ולהעדיף חוגי ספורט הנותנים לילד מסגרת פעילות קבועה. כאשר מדובר בילדים קטנים, מומלץ ללכת לג'ימבורי ולגני שעשועים כדי לעודד פעילות גופנית.

"הנחיות נוספות מתמקדות בצד הנפשי. יש לשים דגש על בריאותם הנפשית של הילדים ולבצע סריקה לאיתור תחלואה נפשית חריגה בילדים עם עודף משקל והשמנה, במטרה להפנותם לטיפול מקצועי במידת הצורך. כמו כן, חשוב לשים לב לסימנים היכולים לרמז על קיומן של הפרעות אכילה.

השמנה בילדים
השמנה בילדים

איזהו שמן?

בעבר, ואפילו כיום במדינות עולם שלישי, דוגמת הודו, השמנה נחשבה לסמל של בריאות, עושר וחיי רווחה. גם בישראל פעוטות שמנים יכולים להיחשב חמודים ומצודדים ואולי אף בריאים יותר. היכן עובר הגבול בין ילד מלא, ילד בריא, ילד שמנמן וילד הסובל מהשמנת יתר שעלולה לסכן את בריאותו? ד"ר אבני: יש שיטות רבות להגדרת השמנת יתר, ואחת הנפוצות היא בחינת ה-BMI של הילד. מדד זה ממפה את מצבו של המטופל בהתאם לגובהו ומשקלו ובהתייחס לגילו, קובע האם הוא סובל מהשמנת יתר, ואם כן, איזו דרגה של השמנה. כך, ילדים שנמצאים באחוזון 85 ומטה לגילם מבחינת ה-BMI אינם נחשבים לשמנים; ילדים הנמצאים באחוזונים 85-95 יוגדרו כבעלי נטייה להשמנה; ואילו ילדים המצויים באחוזון 95 ומעלה יוגדרו כסובלים מהשמנת יתר.

יש הנחה מוטעית בקרב חלקים גדולים מהציבור, לפיה בריאותם של ילדים שמנים מצויה בפחות סכנה מאלה של מבוגרים שמנים. ד"ר אבני מבהירה: "באופן כללי סיבוכי השמנה שמתחילה בילדות עלולים להיות חמורים יותר מאשר סיבוכי השמנה המתחילה בגיל מבוגר. הגורם לכך נעוץ במשך הזמן בו השומן משפיע ופוגע בגוף, כך שהפגיעה בילדים ארוכה יותר והימשכותה לאורך זמן חמורה מאוד.

טענה נוספת היא שלא נורא אם הילד שמן, כי הדברים יתאזנו כשיגדל. האמנם? ד"ר אבני: "אנו רואים קשר בין השמנה בגיל צעיר להשמנה כמבוגר. שנת החיים הראשונה, גילאי 4-5 וגיל ההתבגרות נחשבים לתקופות שאם במהלכן סובל המטופל מהשמנת יתר, סביר שיסבול מכך גם בגיל מבוגר".

בואו לדבר על זה בפורום תזונת תינוקות וילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום