סוכרת: מרפאת צעירים

(0)
לדרג

לאחרונה נחנכה מרפאת 'מעבר' לסוכרתיים בגילאי 18-25. במרפאה מעבירים את ה'מושכות' מההורים לידי המבוגר הצעיר שמקבל הדרכה ואחריות על בריאותו. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

לאחרונה נפתחה בבית חולים תל השומר מרפאת 'מעבר' לחולי סוכרת הקרויה 'מרפאת צעירים'. המרפאה משותפת למרפאת אנדוקרינולוגיה ילדים וסוכרת בבית החולים ולמכון לאנדוקרינולוגיה מבוגרים בתל השומר. מרפאת המעבר כוללת צוות רב מקצועי משתי המרפאות - רופאים, אחות סוכרת, דיאטנית ובמקרה הצורך פסיכולוגית.

המטרה היא שחלק מאנשי הצוות שטיפלו בילד או בנער במרפאת הילדים ילווה אותו בביקורים גם במרפאת המבוגרים. מטרה נוספת היא לקלוט חולים ש"נשמטו" ממעקב ומטיפול, לתת מענה לצרכים הטיפוליים האופייניים לקבוצת גיל זו, ובהדרגה - לאחר הכנה מתאימה - להעבירם להמשך טיפול במרפאת סוכרת מבוגרים.

מעבר של חולה הלוקה במחלה כרונית מטיפול במרפאת ילדים לטיפול במרפאת מבוגרים אינו פשוט, בפרט במחלת הסוכרת. מחקרים רפואיים הראו כי המעבר של קבוצת "המבוגרים הצעירים" (גילאים 18-25) ממרפאת הילדים למרפאת מבוגרים לוקה בחסר. לעיתים קרובות "המבוגרים הצעירים" מוצאים עצמם ללא מסגרת טיפולית ומטפלים בעצמם. העדר מסגרת טיפולית מסודרת על ידי צוות רב מקצועי גורם להחמרה באיזון של רמות הסוכר ולעלייה בשיעור האשפוזים בתקופה זו.

ד"ר יעל-לוי שרגא, מהיחידה לאנדוקרינולוגיה ילדים וסוכרת, מספרת: "מאז פתיחת המרפאה, נוכחנו לראות כי מרבית המטופלים שפנו למרפאת הצעירים לא היו במעקב רפואי בשנים האחרונות: חלקם עזב את בית ההורים, שינה את מקום המגורים ובאופן טבעי נותק הקשר עם מרפאת הילדים בה טופלו עד זה מכבר. אחרים הרגישו בוגרים 'מדי' למרפאת הילדים ולא מצאו את מקומם במרפאת סוכרת מבוגרים".

בניגוד למרפאות סוכרת ילדים, בהן חלק ניכר מההדרכה בנוגע לטיפול בסוכרת ניתן להורים, במרפאת הצעירים "המושכות" עוברות לידי המבוגר הצעיר. בחלק מהמקרים יש מקום לחזור על עקרונות הטיפול בסוכרת (תזונה נכונה, חישוב מינון אינסולין, התנהלות בימי מחלה וכדומה) על מנת שהצעיר יוכל ליישמם בצורה מיטבית, ללא עזרת ההורים. כמו כן, הצעירים נחשפים לשינויים הטכנולוגיים בתחום הטיפול בסוכרת אשר פותחו בשנים האחרונות - כמו למשל משאבות אינסולין חכמות, גלאי סוכר רציפים - אשר יכולים לעזור לצעירים לשמור על רמת איזון טובה תוך כדי ניהול אורך חיים עצמאי ומלא תוכן.

מאחר שחלק מהמטופלים כבר צבר מספר שנות סוכרת, קיים דגש במרפאה על איתור וטיפול בסיבוכי סוכרת: בעיות בכליות, בעיניים, סיבוכים עצביים פריפריים ועוד.

למרות שהדגש במרפאה הוא על חולי הסוכרת, המטרה היא לתת מענה גם לבעיות אנדוקרינולוגיות אחרות בטווח גילאים זה: ילדים שטופלו בהורמון גדילה, וכעת בבגרותם זקוקים להערכה מחודשת ולהתאמת טיפול, צעירים עם בעיות בלוטת המגן, צעירות עם תסמונת טרנר ועוד.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת נעורים - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום