טיפים לפסח: ניקיון בטוח

(0)
לדרג

אביב הגיע, האקונומיקה גם: לקראת חג הפסח נרשמת עלייה בשיעור הפגיעות וההרעלות, בפרט בקרב ילדים עד גיל 6. להלן כללי בטיחות לשימוש בחומרי ניקוי וכימיקלים

מאת: מערכת zap doctors

מדי שנה לקראת חג הפסח נרשמת עלייה בפגיעות ילדים מחומרי ניקוי וכימיקלים. מנתוני המכון הארצי למידע בהרעלות, המרכז הרפואי רמב"ם ומשרד הבריאות עולה כי בשנים האחרונות נרשמה בשבועיים שלפני חג הפסח עלייה של 25%-33% במספר הפגיעות. 45%-60% מהנפגעים הם ילדים עד גיל 6 שנים, אשר בולעים חומרי ניקוי, חומרי הדברה, תרופות ותזקיקי נפט.

עוד נמצא כי 95% מהנפגעים נחשפו לרעלים בביתם בשל סקרנות, אי הבנה וחוסר ידיעה.

התופעה ייחודית לארץ, והסיבה לכך היא ניקיונות פסח במהלכם נעשה שימוש בחומרי ניקוי, צבעים וחומרי הדברה. לעתים קרובות נמצאים החומרים באריזות פתוחות בתפזורת ובהישג יד של ילדים. גם ארון התרופות בבית עובר רענון ותרופות רבות מוצאות את דרכן לפח.

מאחר שזוהי גם תקופת חופש לילדים והם נמצאים בבית (לעתים גם ללא השגחה נאותה), הם עלולים להיקלע לתאונת בית והרעלות.

מסקר טלפוני בנושא מניעת הרעלות שקיים ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים במרץ 2009 בקרב 501 הורים לילדים עד גיל 15 במגזר היהודי - עולה כי עדיין יותר משליש מההורים מאחסנים את חומרי הניקוי במקומות שאינם בטוחים לילדים: 32% מהמרואיינים מאחסנים את חומרי הניקוי בארון נמוך לא נעול.

טיפים לשימוש בחומרי ניקוי

אורלי סילבינגר, מנכ"ל ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים, פרופ' ידידיה בנטור מהמרכז הארצי למידע בהרעלות, רמב"ם ופרופ' יחזקאל ויסמן, מנהל היחידה לרפואה דחופה במרכז שניידר לרפואת ילדים, מפרסמים כללי בטיחות לשימוש בחומרי ניקוי וכימיקלים:

חומרי ניקוי - יש למקם הרחק מטווח השגתם של ילדים - במקום גבוה או נעול. מיד בתום השימוש, יש להקפיד להחזירם למקום ולסגור את המיכל כדי למנוע בליעה או שאיפה של חומרים רעילים וכוויות.

מומלץ לקנות חומרי ניקוי ותרופות באריזות קשות פתיחה לילדים.

אין לערבב חומרי ניקוי, ובפרט לא חומצות ומלבינים; תערובות כאלה משחררות גזים רעילים ועלולות להיות מסוכנות ביותר במקרה של שאיפה.

יש להקפיד על השארת חומרי הניקוי ותרופות באריזתם המקורית תוך סגירת המיכל. אין לאחסן חומרי ניקוי בבקבוקי שתייה, גם אם מצוין על בקבוקי השתייה "חומר רעיל" - שכן, פעוטות אינם יודעים לקרוא.

אין לאחסן חומרי ניקוי בסמוך למוצרי מזון ולא בכוסות שתיה.

יש להקפיד לקרוא את הוראות השימוש במוצר, לפני השימוש בו.

כשמשתמשים בחומרי ניקוי וחיטוי, יש להקפיד ללבוש כפפות, על מנת למנוע מגע בין עור הידיים לחומרים העלולים לגרום לגירוי העור ולכוויות.

במקרה של בליעת חומרי ניקוי, אין לגרום להקאה כיוון שזו עלולה להחמיר את הפגיעה. יש להעביר את הילד לקבלת עזרה רפואית, יחד עם חומר הניקוי.

במקרה שבכל זאת קיימת פגיעה מחומרי ניקוי בעיניים או בעור, מומלץ לשטוף את המקום הפגוע תחת מים זורמים למשך מספר דקות ולפנות לעזרה רפואית.

בזמן "הגעלת כלים" לפסח, יש להרחיק את הילדים הקטנים מקרבת דודי המים. בשנים קודמות הגיעו לחדר המיון תינוקות וילדים, אשר נכוו בצורה קשה כתוצאה מנפילה למים או התזה של מים רותחים על הגוף.

בואו לדבר על זה בפורום "בטרם" - לבטיחות ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום